Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ze zijn een beetje onscherp Tom... niet echt showcase-waardig in mijn ogen.
Niet echt mee eens fietsjunks. De foto's zijn heus wel scherp (al ligt de scherpte niet altijd waar ze hoort te liggen) en ja, niet alle foto's kunnen zo scherp zijn als de jouwe ( trouwens).
"Een objectieve kijk op een subjectieve werkelijkheid"
Ze zijn scherp waar ik wilde dat ze scherp waren !
nr 1: de structuur van de pluisjes
nr 2: het centrale bloempje met daarachter een blauwe lucht
nr 3: de kleine centrale bol en de bladeren links onder met daarachter weer de blauwe lucht.
Commentaar is snel gegeven, maar een suggestie is soms toch iets moeilijker blijkbaar.
Dus.... laat maar horen waar ik deze moet bijsturen...
@Tom: dat is ook het moeilijkste natuurlijk, goed commentaar geven, zeker als je geen prof bent!
Laat ik zo zeggen: mij spreken ze gewoon niet aan, kan door de manier van scherpstellen komen, of door de composities.. het zijn geen foto's waar ik lang naar blijf kijken. Hoe dat dan beter moet... pffff...
ik ben ook maar amateur... en leer graag bij.
als er iemand weet hoe ik dit beter kan doen...... graag !
Er gebeurt te veel in je foto's, de kijker wordt afgeleid. Het is niet duidelijk wat de fotograaf wilt laten zien. Het is belangrijk dat er een harmonie en rust is in een foto, dat bereik je met een goede compositie, lijnen spel, scherpte op de juiste plekken, kleur accenten en diepte werking.
ik ben ook maar amateur... en leer graag bij.
als er iemand weet hoe ik dit beter kan doen...... graag !
Ik zal een bescheiden poging wagen. Hopelijk heb ik het bij het juiste eind...
Foto 1:
Onderwerp erg centraal op de foto. De stengels snijden de foto in twee delen. Volgens mij had je wat meer afstand kunnen bewaren zodat de bovenkant er ook op komt, en portrait met de stengels aan de rechterkant. Dat zou een rustiger en fijner kijkbeeld geven. Wat DOF is het prima. Misschien een tikkeltje meer, maar niet veel om die achtergrond uit focus te houden.
Foto 2:
Leuk standpunt, dat is goed, maar de wolken raken overbelicht. (probleem heb ik ook met een van mijn hier geposte foto's) Een strak blauwe hemel zou beter werken, maar minder leuk.
Links staan er enkele takken die eraf hadden gemogen. Een tak op de voorgrond is erg prominent aanwezig, en uit focus, wat een onscherpe fotoindruk achterlaat. Het geheel is wat druk.
Hier zou ik dichterbij zijn gegaan, want er staat simpelweg teveel op (waarvoor je altijd moet oppassen).
Foto 3:
Wederom een leuk standpunt, met hetzelfde euvel als bij foto 2: overbelichting in de wolkenpartijen. De zon staat er bijna op, en reflecteerd in de lenselementen van het objectief: resultaat is de flare.
De donkere bossen storen. Je had misschien nog lager moeten gaan om die eraf te houden. Dan had je natuurlijk weer meer zon erop gehad met alle problemen van dien.
De DOF is hier verkeerd. De bloem op de voorgrond is onscherp wat wederom een onscherpe indruk achterlaat (zie reactie fietsjunks) De compositie is wel (redelijk) goed.
Comment