Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herfstlicht (Rick)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herfstlicht (Rick)







    Op een gave huid kun je niet scherpstellen
    Simpele albumpjes

  • #2
    Re: Herfstlicht (Rick)

    mooie reeks hoor en ja die laatste hè.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Herfstlicht (Rick)

      1 + 2 kunnen zo in een modetijdschrift. 3 zegt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel. Komt misschien door die 2 bovenste foto's.
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: Herfstlicht (Rick)

        1 & 2 zijn idd goede fashon shots.. et model is best goed verlicht.

        Zoals je zelf trouwens waarschijnlijk tijdens de shoot hebt gemerkt, is direct zonlicht best moeilijk.. En dan vooral voor het model.

        Had je trouwens een bepaald doel voor ogen bij deze shoot?
        Canon 30D
        Canon 24mm 1.4L | Tamron 28-75mm 2.8 | Canon 50mm 1.4 USM | Canon 70-200 2.8L

        Comment


        • #5
          Re: Herfstlicht (Rick)

          Bedankt voor de commentaren. En inderdaad direct zonlicht is altijd een probleem. Om de een of andere reden begint de zon altijd te schijnen als ik een shoot doe. Ik geloof dat ik in 50% van mijn shoots in de regen naar het model rijd, maar zodra ik het kapje van de lens haal begint de zon te schijnen. Zou het aan het merk camera liggen?
          Het grootste probleem met digitaal is dat de huid dan meteen geel uitslaat. Dat is me met analoog nooit zo opgevallen.

          Ik heb met shoots zelden een concreet idee of doel voor ogen. Ik ben nooit zo'n conceptioneel denker. Het improviseren vind ik een van de leuke dingen van een shoot. Natuurlijk heb ik wel een vaag idee van wat voor soort foto's bij het model past. Maar als ik het model in levende lijve zie blijkt die altijd anders te zijn dan ik op grond van, vaak vage, fotootjes veronderstelde. Bijvoorbeeld Roel, Roel dus, selecteerde ik op grond van een mooie dromerige blik op een vaag webcamplaatje. En dan blijkt er iets heel anders uit te komen. Niet erg professioneel, ik weet het, maar wel leuk.
          Op een gave huid kun je niet scherpstellen
          Simpele albumpjes

          Comment


          • #6
            Re: Herfstlicht (Rick)

            you don't say!
            tja.. je plukt een model van een site.. Et is inderdaad altijd anders dan je je voorstelde.. Maar dat geeft niet.. Ik probeer zelf trouwens altijd een model Voor de shoot wat te leren kennen.. Zodat ik de persoon in de foto's kan leggen..

            Okee.. terug naar de techniek: probeer bij zon dan een keer dat licht niet als front-aanlichting te gebruiken. Plaats dus het model met de rug (of zei) richting zon, en gebruik een invulflits.

            Is mijn aanname trouwens correct, als ik denk dat je redelijk in et begin zit van je model-fotografie-loopbaan?
            Canon 30D
            Canon 24mm 1.4L | Tamron 28-75mm 2.8 | Canon 50mm 1.4 USM | Canon 70-200 2.8L

            Comment


            • #7
              Re: Herfstlicht (Rick)

              Roeland, bedankt voor je adviezen. Ik ben inderdaad nog niet zo lang bezig. Dit was mijn 15de shoot.

              Ik denk dat een kennismaking vooraf met een model bij mij niet zal werken: Vaak is de afstand te groot om eerst een kennismakingsgesprek te hebben. Wel probeer ik meestal met een uitwisseling van e-mails wat nader kennis te maken; waarom wil het model foto's? Heeft hij hobby's die ik in de shoot kan betrekken. Maar ook om wat vertrouwen te kweken. De echte kennismaking vindt plaats tijdens de shoot. Daar neem ik ook meestal ruim de tijd voor. Een shoot duurt soms wel vijf uur. Ik merk dan ook dat er tijdens de shoot vaak heel veel groei in zit. De meeste van de modelen doen het ook voor de eerste keer en er zijn er die geheel geen moeite hebben met de camera en andere waarbij de spanning echt pas aan het eind weg valt. Voor mij is dat proces deel van de pret.

              Wat betreft het directe zonlicht; ik probeer dat ook zo veel mogelijk te vermijden. Uit angst voor te veel contrast, schuduwen en overbelichte plekken, maar ook om dicht geknepen ogen te voorkomen. Soms kan het wel goed uitpakken en geven zelfs de dichtgeknepen ogen een aardig effect. Ik werk weldegelijk vaak met invullicht of reflectiescherm (bijvoorbeeld deze. Het nadeel van werken tegen de zon in en met een invulflist is dat de belichting van de achtergrond vaag wordt. In dit geval vond ik het directe zonlicht mooi en was de zon laat op de middag niet meer zo fel. Juist vanwege de mooi belichte achtergrond en de gloed. Bovendien, om tegen de zon in te moeten fotograferen was het nodig om het model om te draaien, in dat geval zou de achtergrond uit auto's en huizen bestaan.
              Op een gave huid kun je niet scherpstellen
              Simpele albumpjes

              Comment

              Working...
              X