Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Alle drie supermooi. Hou van de sfeer. Zeker de laatste is heel sensueel zonder ook maar iets te laten zien. De andere twee ook helemal mijn ding hoor. Mag ik vragen hoe/met wat je die eerste belicht hebt?
Alle opnames zijn gemaakt met flitslicht. Ik ben geen fotograaf die op zoek gaat naar het juiste licht; ik creëer het zelf. Deze beelden zijn vastgelegd op een donkere, bewolkte dag, wat het proces een stuk eenvoudiger maakt.
De eerste stap is bepalen op welk punt ik een donkere opname krijg. Daarom stel ik de ISO automatisch in op het laagste niveau en de sluitertijd op de maximale X-sync, in dit geval 1/200 seconde. Ik werk niet met High-Speed Sync. Omdat ik graag met grote diafragma’s werk, zoals f/1.4, moet ik extra stappen nemen om een voldoende donkere basisopname te krijgen. Al het aanwezige licht moet verdwijnen.
Vervolgens denk ik na over het karakter van het licht. Foto 1 en foto 3 hebben een totaal verschillend lichtkarakter en simuleren daardoor ook verschillende momenten van de dag. Voor foto 1 wilde ik een avondvibe creëren. Die geeft wat meer vrijheid qua belichting: het buitenlicht mocht dus koeler zijn, terwijl het binnenlicht juist warm bleef.
Daarna stel ik de key light in, bij voorkeur op het laagste vermogen waarmee ik het gewenste effect bereik. Dit geeft me meer speelruimte voor de effectlichten. Ik begin altijd met het hoofdlicht op het model – in dit geval het gelige licht – en stem daar de rest van de belichting op af. De badkamer bevond zich op de eerste verdieping, wat invloed had op mijn flitsopstelling.
Om buitenlicht door het raam naar binnen te flitsen, plaatste ik een flitser op een 10 meter hoog statief, zo ver mogelijk van het raam. Een grotere afstand maakt het licht parallel, waardoor de schaduwen van de jaloezieën niet gekromd binnenvallen. Omdat de badkamer op hoogte zat, had ik hier wat beperkingen.
Daarna volgt het beheersen van contrast. Iedereen kan een badkamer verlichten met drie flitsers, maar er is een groot verschil tussen licht ‘gebruiken’ en licht écht beheersen. Je moet het licht sturen en het werk voor je laten doen. In een kleine ruimte zoals een badkamer is strooilicht ongewenst, omdat je dan een gemiddelde van al je flitsers krijgt. Dit voorkom ik met grids, vlaggen en kleppensets.
Bij een object als een badkuip is het bovendien zoeken naar de juiste plaatsing van je licht. Het gladde, spiegelende oppervlak kan ongewenste reflecties veroorzaken.
Tot slot, omdat ik met kleuren werk, gebruik ik een floodlight om subtiele invulling aan het beeld te geven. Wie met kleurgels fotografeert, kent het probleem: sommige delen kunnen dichtlopen en hun details verliezen. Een floodlight helpt dit te voorkomen door de sensor voldoende basislicht te geven, zodat kleuren beter doorkomen zonder dat het beeld verzadigd raakt.
De gebruikte flitsapparatuur: 3x Hensel Porty 1200L.
Dit hele proces doorloop ik vaak al van tevoren, voordat ik aan een shoot begin in m'n hoofd. Dat maakt het presteren op de dag zelf weer meer relaxed.
Comment