Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2024-02-01 Reflectie, Antwerpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2024-02-01 Reflectie, Antwerpen

    2024-02-01 Reflectie, Antwerpen


    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Speciaal wel! Vond die man het ok?
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
      Speciaal wel! Vond die man het ok?
      Ik vraag nooit toestemming. Deze man weet ook niet echt of ik hem nu wel dan niet gefotografeerd heb. Ik heb zo wat gewoontes ontwikkeld om onopvallend te schieten.
      Bij candid straatfotografie neem je altijd wel een klein risico.... anderzijds, ik doe dit nu al enkele jaren in Antwerpen en heb nog nooit een probleem gehad.
      Tip: vermijd steeds oogcontact.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Mooie reflectie en aan de man zijn uitdrukking te zien zal hij zeker geen bezwaar hebben, moie foto
        en neen, de voeten moeten er niet op
        grt
        Gerrit

        Comment


        • #5
          Knap en die reflectie erbij is goed gezien en geschoten
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht

            Ik vraag nooit toestemming.
            Nooit van portretrecht gehoord?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

              Nooit van portretrecht gehoord?
              Al wel van gehoord, hoor.
              Meer nog, ik heb er lezingen over gevolgd en diverse artikels over gelezen. De GDPR heeft geen geheimen meer voor mij.
              Portretrecht geldt trouwens enkel bij publicatie en/of verspreiding buiten het persoonlijk gebruik.
              Maar als ik me echt aan de regels moet houden dan is het genre 'straatfotografie' waarbij mensen candid geportretteerd worden
              en daarbij herkenbaar in beeld komen bijna onmogelijk geworden.
              Als we toestemming vragen is vaak ook het spontane karakter verloren.
              Wat niet wegneemt dat ik bij een confrontatie vriendelijk zou uitleggen wat ik doe en eventueel het beeld verwijder als daar naar gevraagd wordt.
              Alleen, na twee jaar vaak op de straat in Antwerpen is me dat dus nog nooit overkomen.
              Daarom doe ik maar lustig verder met deze fijne vorm van fotografie.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Niet te veel zorgen maken. Er zijn reeds een heel pak beelden genomen met al die straatcamera's voordat de straatfotograaf zijn kiekje neemt.( ik kan het weten)

                Comment


                • #9
                  Allen,

                  tja, portretrecht blijft voor de straatfotografie toch wel een eikel punt.
                  Volgens mij is het best om aan de gefotografeerde persoon toch wel toestemming te vragen of de foto's wel degelijk mogen gebruikt worden.
                  Normaal gezien krijg je hier nooit problemen mee, maar voor de zekerheid...

                  Hierbij nog eens een korte en lange versie van het portretrecht :

                  Het gebruik van illustratieve beelden (foto's, films, tekeningen, enz.) is gemeengoed geworden. Websites, elektronische nieuwsbrieven, kranten, tijdschriften, enz.: afbeeldingen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.


                  Portretrecht of recht op afbeelding: wat zijn de basisprincipes onder Belgisch recht? Toestemming - gebruik foto op internet - inbreuk - enz.


                  Ten slotte, het portretrecht en GDPR is iets gans anders hoor. GDPR gaat over de opslag/verwerking van persoonsgegevens....

                  met vriendelijke groeten en laat ons vooral verder genieten van onze hobby !

                  Hans.

                  Comment

                  Working...
                  X