Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op de zaterdagmarkt in Cluny

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op de zaterdagmarkt in Cluny


    2023-09-09 Op de markt, Cluny


    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Mooi misschien dat menneke uitvergroten..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Vind je onderwerpen meestal wel goed - maar je impact in nabewerking is altijd zo zwaar.
      Voor mij hoeft goeie foto al die nabewerking niet.
      De vrouw achter komt hier toch niet goed uit - of vind je van wel ?
      Groet,
      Peter
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Bedankt om je kijkervaring te delen, Peter.

        Mijn nabewerking is inderdaad eerder zwaar en donker, maar dat is een keuze. Ik merk dat het stilaan mijn signatuur wordt.
        Ik streef naar een isolatie van mijn hoofdonderwerp door er wat meer licht op te laten vallen en een eerder filmische (cinematic) look voor de rest eromheen te creëren.
        Daar hoort ook een zwaar vignet bij en blauw in de schaduwen. Als je stilstaande beelden zou isoleren uit een film, dan krijg je ook die donkerte in de achtergrond.
        Beetje zoals o.a. Rembrandt doet in zijn schilderijen en met hem nog vele andere schilders. Bovendien ben ik een filmliefhebber.

        Niet iedereen houdt hiervan, maar voor mij is dit wat ik wil bereiken met mijn beelden.
        Ik geniet ook erg veel van de nabewerking. Het wordt bijna belangrijker dan de foto vastleggen.
        Ik wil mijn foto 'maken', 'vormgeven' zoals een schilder doet op zijn canvas. Dat begint bij goed kijken en afdrukken, maar het proces gaat voor mij verder aan de pc.

        Of het dan nog echte of goede fotografie is laat ik over aan de kijker. En de kijker.... die heeft altijd gelijk. Hij heeft de esthetische ervaring en de ervaring is altijd wat ze is voor die hem/haar.
        De kijker ervaart vanuit zijn eigen overtuigingen, vanuit het verhaal waarin hij/zij gelooft of dat voor hem/haar waardevol is. Objectiviteit bestaat niet in deze. Er ligt altijd een soort sluier voor onze ogen.


        Wat deze foto betreft was het niet de bedoeling om de vrouw in de achtergrond goed te laten uitkomen, Peter.
        Daarom is ze ook onscherp. Het gaat vooral om het jongetje en zijn rood t-shirt en dat streepje rood op zijn pet, waar het zonlicht zo mooi op valt. De rest is context die er natuurlijk ook toe doet.

        Hartelijke groet
        Eddy

        ps: Ik nodig bij deze iedereen met een mening hierover uit om te reageren en hier een bredere gedachtenwisseling van te maken. Vooral over het rode tekstdeel.


        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Ik heb al dikwijls gemerkt dat sommigen. blijven volharden in hun eigen visie zonder ooit de commentaren te gebruiken om iets te verbeteren. Jammer ! Op deze manier kun je nooit groeien als fotograaf. Ik heb al verschillende foto's gepost met voor 90 % lovende commentaren maar ik voel mij niet te beroerd om met de weinige opmerkingen aan de slag te gaan wat soms nog tot verbeteringen leidt.
          Wat deze foto betref : de achtergrond is inderdaad niet mooi bewerkt en veel te druk, welke uitleg je ook die je hier aan geeft. Het ventje staat er wel mooi op. Je kan gerust je stijl behouden maar verbeteringen zijn altijd mogelijk. Zeker als je graag nabewerkt.

          Comment


          • #6
            Geen geweldige compositie met boven dat petje overbodige ruimte die alleen maar afleid van het onderwerp. Ook die harde belichting waardoor vooral onder details verdwijnen kan mij niet bekoren

            Comment

            Working...
            X