Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik doe alsof ik je niet gezien heb....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Ik doe alsof ik je niet gezien heb....

Vorige vrijdag in het Centraal Station Antwerpen.....
    Ik liep er al een uurtje rond, op zoek naar interessante beelden.
    Ik moet mij wel erg verdacth gedragen hebben, want plots werd ik omsingeld en staande gehouden door 4 agenten in burger.... 1 politieman, 3 NMBS-politievrouwen waarvan 2 in opleiding.
    Er werd mij gezegd dat ik reeds een tijd door hen gevolgd werd en ze vroegen zich af wat ik daar dan wel deed met mijn camera.
    Ik legde vriendelijk uit dat ik straatfotograaf was, toonde mijn visitekaartje en wat gedrukte voorbeelden van het soort foto's dat ik maak.
    De NMBS hoofdagente spelde mij de les dat ik steeds op voorhand toelating moet vragen om een foto te maken in een stationsgebouw en sommeerde mij het station te verlaten.
    Mijn protest dat dit publieke ruimte was en dat straatfotografie daar toegelaten is werd weggelachen en ook mijn opmerking dat zij nog veel werk hadden, want wel 5 mensen stonden met hun smartphone foto's te maken van dit prachtige station.
    Er is natuurlijk geen man overboord, maar enige kennis van de wetgeving op de privacy zou welkom zijn bij NMBS-politiemensen. De reguliere agent deed er de hele tijd het zwijgen toe..... de slimste van de 4.

Ik heb er die namiddag toch één beeld aan overgehouden, bij deze....

Straatfotograaf in Antwerpen

Re: Ik doe alsof ik je niet gezien heb....

Tja, als ze in de Wetstraat maar wetten blijft spuien om hun nut te bewijzen, dan is het niet verwonderlijk dat de mensen op het terrein niet meer weten op welke poot dansen.

Ik vroeg zo aan een inspecteur te velde wie voorrang had op een kruispunt waar hij niet ver van stond. Antwoord : ah, ge moet altijd voorzichtig zijn hé.

Aan de blik in de verte te zien, had deze dame er een lange treinreis opzitten .
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

prachtig lijnenspel dat knap doorbroken wordt door die norse blik
      Groeten
      Georges

Comment

Mooi beeld. Ik heb zelf ondervonden dat het vooral afhangt van je materiaal. Fotograferen blijkt geen probleem zolang je het doet met je gsm of kleine camera. Ben zelf ook al aangesproken toen ik aan het werken was met reflexcamera. Kwaliteit van de laatste smartphones wordt duidelijk onderschat

Comment

Mooi beeld. De keuze van scherpstellen op de muur (of achterste leuning van de trap?) ipv de vrouw vind ik hier minder goed uitpakken.
          www.erikthomas.be

Comment

Eduardo: een station is geen publieke ruimte, alleen de straat ... is een publieke ruimte. De dame van de NMBS stond in haar schoenen.
            Maar in ieder geval vind ik de foto's die je hier de laatste dagen plaatst , de moeite waard. een verademing op BD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
              Eduardo: een station is geen publieke ruimte, alleen de straat ... is een publieke ruimte. De dame van de NMBS stond in haar schoenen.
              Maar in ieder geval vind ik de foto's die je hier de laatste dagen plaatst , de moeite waard. een verademing op BD.
              Ik wil hier geen discussie over starten, maar op de website van de NMBS is te vinden dat je geen toelating nodig hebt als het louter foto's voor privégebruik betreft en ze niet met 'professionele apparatuur' gemaakt worden.
              Dit werd mij meegedeeld door een fotograaf die jaarlijks een vijftal workshops geeft in het Centraal Station Antwerpen.
              De lijn zou dan weer andere regels hanteren: daar zou je zelfs in bushokjes geen foto's mogen maken en al zeker niet in hun metrostations.
              Straatfotograaf in Antwerpen

Comment

Working...
              X