Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Heel knap deze man in actie er uit geplukt. Knap van kleur en sfeer. Als men openbaar niet meer mag fotograferen dan moeten alle reporters verdwijnen en de kranten enkel in 'letters' verschijnen !
Rekening houdend met de AVG en de GDPR wetgeving, zou ik met dit soort van fotografie, toch echt gaan opletten...
Als ik daarmee rekening moet gaan houden, kan ik beter stoppen met fotograferen.
In de meeste gevallen hebben de mensen mij niet gezien en heb ik geen flauw idee wie het is.
De Europese wetgeving inzake privacy is doorgeslagen: welk belang wordt er hier nog gediend?
P.S. Dit was bij uitzondering iemand die ik kende. Toen ik hem maanden later een keer tegenkwam, heb ik hem een afdruk beloofd en daar was hij toen zeer tevreden mee.
"Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."
Als ik daarmee rekening moet gaan houden, kan ik beter stoppen met fotograferen.
In de meeste gevallen hebben de mensen mij niet gezien en heb ik geen flauw idee wie het is.
De Europese wetgeving inzake privacy is doorgeslagen: welk belang wordt er hier nog gediend?
Ik heb dezelfde vraag gesteld op het forum " algemeen " maar voorlopig geen antwoord gekregen. Ik ga er van uit dat van zodra men zich op een openbare plaats bevindt men geen aanspraak kan maken op privacy. Het fotograferen op zich zo dus geen probleem mogen zijn. De publicatie is iets totaal anders. Bij commercieel gebruik gaan de rechten naar de afgebeelde tenzij er een releasform voor het beeld is afgesproken. Bij niet commercieel gebruik is er geen probleem tenzij de afgebeelde nadien kan aantonen schade te hebben geleden door de publicatie. Indien ik fout ben hoor ik het graag !
Alles in regeltjes proberen te gieten zorgt blijkbaar weer voor veel verwarring/paniek.
Veel lectuur te vinden ook - maar dikwijls in onbegrijpbare terminologie en elkaar tegensprekend - doordat iedereen de wetteksten op zijn eigen manier interpreteert
Hier nu wel een artikel gevonden waaruit ik besluit dat gewone straatfotografie kan blijven bestaan zoals vroeger : klik
We zullen geleidelijk aan wel zien hoe heet de soep gedronken wordt lijkt me - maar het vorige lijkt me wel een goed uitgangspunt
Greetz,
Peter
P.S. Dit was bij uitzondering iemand die ik kende. Toen ik hem maanden later een keer tegenkwam, heb ik hem een afdruk beloofd en daar was hij toen zeer tevreden mee.
Oorspronkelijk geplaatst door walter bechholsBekijk bericht
Ik heb dezelfde vraag gesteld op het forum " algemeen " maar voorlopig geen antwoord gekregen. Ik ga er van uit dat van zodra men zich op een openbare plaats bevindt men geen aanspraak kan maken op privacy. Het fotograferen op zich zo dus geen probleem mogen zijn. De publicatie is iets totaal anders. Bij commercieel gebruik gaan de rechten naar de afgebeelde tenzij er een releasform voor het beeld is afgesproken. Bij niet commercieel gebruik is er geen probleem tenzij de afgebeelde nadien kan aantonen schade te hebben geleden door de publicatie. Indien ik fout ben hoor ik het graag !
Een Europese wetgeving, maar toch kunnen er verschillen zijn van land naar land.
Voor België veranderd er eigenlijk niet veel op gebied van fotograferen van personen,
zowel in de privé als op de openbare weg blijft het portret recht gelden.
Een stukje uit de website van fgov.be Recht op afbeelding ( België )
Het recht op afbeelding vloeit voort uit de regelgeving ter bescherming van het privéleven en artikel 10 van de Auteurswet.
Volgens deze regelgeving moet de toestemming van een persoon worden gevraagd om zijn afbeelding vast te leggen, tentoon te stellen of te reproduceren.
Dus wettelijk gezien moet van iedereen waar dan ook toestemming vragen om een foto te mogen maken. ( voor kinderen is toestemming van ouder of voogd nodig )
Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden van toestemming ;-)
dit kan schriftelijk, maar ook mondeling ( lastig te bewijzen achteraf ), maar ook poseren voor de camera is een manier om toestemming te geven.
En als je een gebouw fotografeert en er staat toevallig iemand op, dan heb je geen toestemming nodig.
En de foto mogen maken, is 1 ding, je moet ook toestemming vragen om deze te verspreiden.
Comment