Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Heb je de softness bereikt door de onscherpte gebruiken van de lens of nadien in je postbewerking toegevoegd? Ik vermoed het laatste want het komt mij een beetje onnatuurlijk over. Je kan je foto een David Hamilton effect meegeven, maar dan ga je anders te werk moeten gaan (bv vaseline op een filter in cirkels smeren met een spot in het midden vrij houden).
Overigens heeft de foto heeft wel potentieel waardoor het mijn aandacht trok.
mvg.,
Alex
[FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX
Bedankt voor je reactie, Alex.
Spijtig genoeg weinig reacties in dit onderdeel van het forum. Verder vind ik het jammer dat als een bewerking 1 iemand niet aan staat dat er verder dan maar niet meer wordt ingegaan op de foto. Zo leer je natuurlijk niet veel.
De bewerking is nabewerking, ja. Het is inderdaad de bedoeling de foto een softe look te geven, de truuk van de vaseline had ik ook wel al gelezen maar lijkt mij wel niet zo handig.
Oorspronkelijk geplaatst door evelynvanckyBekijk bericht
Bedankt voor je reactie, Alex.
Spijtig genoeg weinig reacties in dit onderdeel van het forum. Verder vind ik het jammer dat als een bewerking 1 iemand niet aan staat dat er verder dan maar niet meer wordt ingegaan op de foto. Zo leer je natuurlijk niet veel.
De bewerking is nabewerking, ja. Het is inderdaad de bedoeling de foto een softe look te geven, de truuk van de vaseline had ik ook wel al gelezen maar lijkt mij wel niet zo handig.
Is een truc uit de analoog tijd niets mis mee, maar op die wijze zijn dan ook de ogen niet scherp zoals hier wel het geval is
Ook een nylon kous werd destijds gebruikt, maar we zitten "gelukkig" in het digitaal tijdperk, waar photoshop een must is
Het portret op zich is meer dan goed, de BG vind ik iets minder zou wat temperen maar dat is uiteraard smaak ;-)
Veel te onscherp voor mij. Ik krijg het effect dat er iets mis is met mijn ogen en begin automatisch mijn ogen dicht te knijpen. Geef mij dan maar een natuurlijk effect van bijvoorbeeld een portretlens op f/1.2.
Veel te onscherp voor mij. Ik krijg het effect dat er iets mis is met mijn ogen en begin automatisch mijn ogen dicht te knijpen. Geef mij dan maar een natuurlijk effect van bijvoorbeeld een portretlens op f/1.2.
heb ook de neiging om me een bril aan te schaffen. bg vind ik ook, ondanks de vaseline filter, te scherp. prefereer ook een bg die niet in de huid en het haar kruipt, dus ik stel voor om de foto te nemen voor de bg en die niet achteraf toe te voegen. licht mag ook hoger
Ik vind dit een heel mooi portret. Een mooie pose, eentje waar je even bij blijft hangen. De kleuren zijn ook mooi. Ik zou de ogen iets minder uitlichten, nu hebben ze een heel klein beetje een "alien" look. De onscherpte is OK voor mij.
Oorspronkelijk geplaatst door evelynvanckyBekijk bericht
Bedankt voor je reactie, Alex.
Spijtig genoeg weinig reacties in dit onderdeel van het forum. Verder vind ik het jammer dat als een bewerking 1 iemand niet aan staat dat er verder dan maar niet meer wordt ingegaan op de foto. Zo leer je natuurlijk niet veel.
't Ja, het is een fenomeen op dit soort van Forums. Je krijgt als bezoeker zoveel foto's over je heen dat je op alles niet meer kunt reageren. Wat blijft er dan nog over?
Alleen de heel goede krijgen automatisch een reactie, of diegene die zeker een potentieel hebben maar waar iets mis me is.
De rest zijn gewoon slecht of te gewoon/alledaags en de moeite niet om op te reageren.
Het is zelfs zo dat ik blij ben wanneer een foto een reactie uitlokt :-)
De bewerking is nabewerking, ja. Het is inderdaad de bedoeling de foto een softe look te geven, de truuk van de vaseline had ik ook wel al gelezen maar lijkt mij wel niet zo handig.
Het klopt dat de truk met de vaseline uit het analoge tijdperk komt (en laat ik daar net mee opgegroeid zijn :-) ) maar het is eentje dat nog steeds stand houd. De ogen hoeven bij dit soort van effect niet scherp te zijn. Integendeel, je focus als kijker wordt automatisch afgeleid naar die ogen en je ziet het geheel niet meer.
Trouwens de truk van vroeger was dat je een klein plekje op je filter vrij liet van vaseline om daar de scherpte op te leggen indien je dat wenste.
Het is via de digitale manier minder omslachtig om hetzelfde effect te bereiken maar ook hier is de boodschap dat het subtiel moet blijven. Anders ga je het te veel zien en komt het over als fake en niet meer als artistiek.
Blijven oefenen met die schuivertjes zou ik zeggen :-)
[FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX
Het volledige beeld is onscherp gemaakt,... en dat is niet aangenaam om naar te kijken, er moet een aandacht punt blijven,
en dat vinden we hier niet in deze foto...
Oorspronkelijk geplaatst door walter bechholsBekijk bericht
Lijkt mij een heel leuk portretje als basis. Mogen we hem eens zonder bewerking zien ?
Ok, ik accepteer dat ik met de bewerking de mist ben ingegaan zoals de meesten onder u laten blijken. Ik heb een update geplaats, dat is de onbewerkte foto.
Dit kijkt stukken beter. Ik snap dat je geprobeerd hebt om een digitale achtergrond erin te zetten met die muur, maar ik vermoed dat je niet de ruimte had om er wat meer afstand van te nemen. Belichting is wel goed, al zou ik de reflector wat hoger gehouden hebben.
Comment