Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECKBekijk bericht
dat bedoel ik juist hij zou enkele stoppen in iso kunnen verlagen en sluitertijd optrekken kwestie van beter uit de hand fotograferen
ISO verhogen bedoel je?
Ik denk dat hij aan de limieten zit (6400), en dan een goeie vaste hand heeft om op 70mm op 1/20s scherp te kunnen vastleggen (en gezien het hem lukt was dit de beste keuze).
en ik die dacht dat jullie het weten, iso stops omlaag en zelfde aantal stops met sluiter omhoog geeft zelfde zelfde belichting, met een brandpunt f 2.8 ben ik ervan overtuigd dat die iso niet zo hoog moet maar ja jullie zijn profs ik zal het weer verkeerd zien
Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECKBekijk bericht
en ik die dacht dat jullie het weten, iso stops omlaag en zelfde aantal stops met sluiter omhoog geeft zelfde zelfde belichting, met een brandpunt f 2.8 ben ik ervan overtuigd dat die iso niet zo hoog moet maar ja jullie zijn profs ik zal het weer verkeerd zien
Maar dan kan je niet meer uit de hand schieten, ISO stops omlaag naar pakweg 800, dan moet je juist LANGER belichten. Sluiter omhoog wil zeggen sneller, die zal juist trager moeten.
Nog één keer lachen met een correcte uitleg en ik vraag om je te bannen.
Inderdaad doordat ik statief niet bij had was ik gedwongen om zo hoog in iso te gaan - teneinde de sluitertijd nog enigszins te beperken
@ Daniel - ik denk dat je het hoofdstuk "belichtingsdriehoek" toch nog eens moet lezen want de mensen hier hebben gelijk.
Iso omhoog doet sluitertijd korter worden, iso omlaag doet sluitertijd langer worden.
Comment