Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

High Key

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: High Key

Ja het is idd de lichtopstelling die een highkey maakt.
    Je ziet al een de catchlights dat die hier niet juist was voor een highkey.
    Pas op je foto is anders best ok. Maar het is geen highkey.

Je vraag waar ze dit soort technieken aanleren is aan de academie natuurlijk.
    Maar ik weet het, er is daar zeer veel verwarring rond.
    Zo is zal je op internet zelden het onderscheid lezen tussen high key en high key lighting wat TOTAAL verschillende technieken zijn ook al is het maar een woordje verschil.

In de filmindustrie gebruiken ze highkey lighting om een scene vol te belichten vanuit alle hoeken zodat het gemakkelijk is om te filmen.
    Personages lopen in de set rond en het licht is allom aanwezig met tientallen spots.
    Om praktische redenen doen ze dat dus. Het resultaat is een film die eerder vlak aanvoelt maar wel goed uitgelicht.

Als metafoor zou je de gelanco-arena kunnen zien als een high-key lighting filmset. De lichten staan rondom de koepel en er zijn geen kruisjes-schaduw rond de spelers.
    Is gemakkelijk om te filmen.

Bij fotografie is de opstelling gelijkaardig doch genuanceerder in doelstelling. Het doel hier is eerder een kunstvorm of specialiteit binnen de fotografie.
    Bij highkey fotografie is het vooral doel om alle elementen in de foto in zone 9 en 10 te houden op kleine details na waar geen manipulatie mogelijk is zoals haar, ogen, wimpers. Shaduw is uit den boze. En deze zo vast te leggen.
    Resultaat een "luchtige" aangename foto om naar te kijken als je het kan smaken natuurlijk.

Zoek eens op clamshell, dat is een goede basis om van te starten.

Dit is een voorbeeld van een mooi clamshell van de hand van Peter Nackaert. https://drscdn.500px.org/photo/63369...6f92ea06a1cf84
    Nu nog de schaduwen verder wegwerken en je hebt highkey.

Het is trouwens een misverstand dat een highkey tot een wit gelaat moet leiden. Dat klopt niet echt.
    Meestal gaan ze in makeup wel de huid bleker maken en in nabewerking het effect wat aanzetten natuurlijk, dat mag. Dat is dan een stijl toepassen op een highkey.
    Als je dan nog eens je model er op gaat scouten met blond haar, bleke huid, lichte kleding dan sterkt dat het effect natuurlijk aan maar strikt genomen is dat niet noodzakelijk.
    Het gaat perfect ook met een donkerharig persoon.
    Last edited by buurmanBert; 30 september 2016, 02:10. Reden: aanvulling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Ja het is idd de lichtopstelling die een highkey maakt.
      Je ziet al een de catchlights dat die hier niet juist was voor een highkey.
      Pas op je foto is anders best ok. Maar het is geen highkey.

Je vraag waar ze dit soort technieken aanleren is aan de academie natuurlijk.
      Maar ik weet het, er is daar zeer veel verwarring rond.
      Zo is zal je op internet zelden het onderscheid lezen tussen high key en high key lighting wat TOTAAL verschillende technieken zijn ook al is het maar een woordje verschil.
      Ah ! Jij hebt dus die techniek aan de academie geleerd. Heb jij daarvan nog iets in je cursussen staan ? Een of ander handboek ? 't Zou alvast een ferme hulp zijn en dan is de discussie eindelijk van de baan. Aan welke academie heb jij gestudeerd of bij heb je les gevolgd ? Misschien kan ik daar wel terecht met een mailtje of zo voor meer uitleg. Ik stap alvast volgende week binnen bij een of meerdere docenten fotografie om hun oordeel af te toetsen met wat ik hier lees en hoe ze mijn foto beoordelen. Ben benieuwd ...

Bij fotografie is de opstelling gelijkaardig doch genuanceerder in doelstelling. Het doel hier is eerder een kunstvorm of specialiteit binnen de fotografie.
      Bij highkey fotografie is het vooral doel om alle elementen in de foto in zone 9 en 10 te houden op kleine details na waar geen manipulatie mogelijk is zoals haar, ogen, wimpers. Shaduw is uit den boze. En deze zo vast te leggen.
      Resultaat een "luchtige" aangename foto om naar te kijken als je het kan smaken natuurlijk.
      Hier raak ik het spoor terug bijster. Een blanke man zijn huid schaal je in op zone VI. Dan zit je wit (t-shirt) in zone IX. Ga je het model opschuiven naar zone IX hou je gewoon een witte vlek over. Zone X is een no go want dan ben je elk detail kwijt of is dat ok volgens jou ?

Zoek eens op clamshell, dat is een goede basis om van te starten.
      Belichting hier zou je kunnen beschouwen als een vorm van clamshell. Belichting van boven met reflectieschermen rechts en onder om schaduwen weg te werken. Rimlicht achteraan om contour te vrijwaren.

Dit is een voorbeeld van een mooi clamshell van de hand van Peter Nackaert. https://drscdn.500px.org/photo/63369...6f92ea06a1cf84
      Nu nog de schaduwen verder wegwerken en je hebt highkey.
      De schaduw tussen de muts en model ga je er niet uitkrijgen (wat voor mij trouwens geen enkel probleem is). Ik zie hierin een analogie met mijn foto aan de kraag. Ik zou niet weten welke schaduwen ik nog verder weg zou moeten krijgen uit mijn foto.

Het is trouwens een misverstand dat een highkey tot een wit gelaat moet leiden. Dat klopt niet echt.
      Meestal gaan ze in makeup wel de huid bleker maken en in nabewerking het effect wat aanzetten natuurlijk, dat mag. Dat is dan een stijl toepassen op een highkey.
      Als je dan nog eens je model er op gaat scouten met blond haar, bleke huid, lichte kleding dan sterkt dat het effect natuurlijk aan maar strikt genomen is dat niet noodzakelijk.
      Het gaat perfect ook met een donkerharig persoon.
      Donkerharig persoon ? Dit kan ik écht niet meer rijmen met al het voorgaande ...

Soit, 't is een boeiende discussie geweest. Ik ga nog eens links en rechts horen. Ik onthoud dat fotografie geen absolute wetenschap is, iets dat ik trouwens al wist, en dat er nogal wat meningen over circuleren. Ben benieuwd naar jouw cursus als je hem terugvind.

Mijn volgend stap zal een low key zijn. Brace yourself

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
        Dan vraag ik me af hoe je enkel met licht en een normaal model een high key in een kleurenversie kan realiseren ? Niemand heeft een wit gezicht tenzij je ze wit verft of je een albino kan laten poseren. Bottom line : zwart wit versie maar hier ga ik er ook niet mee komen zonder nabewerking. Als ik detail wil blijven houden in het wit zit ik nu op het maximum.
        Ik hoor graag hoe het dan wel kan zoals het "hoort".

Tjerri
        Zonder het te complex te willen maken, wat aandachtspunten ( vanuit mijn visie)
        - high key wil niet zeggen dat het gezicht wit moet worden, in een kleurenfoto blijft de huidskleur behouden, maar is deze gewoon heel zacht
        - door het model te "omringen" met veel en zacht licht worden schaduwen tot een minimum beperkt
        - als je daarnaast een blond model neemt met witte kleding in witte omgeving is er een goede basis
        - veel mensen gaan de fout in door daarna te gaan overbelichten, dat is niet nodig las het licht okee is
        - wel kun je aan "het randje" gaan zitten door de hooglichten uiterst rechtst aan het histogram te "vullen"
        - de mooiste highkeys ( in mijn smaak) krijg je daardoor dat alles sereen licht ( wit in zwart/wit foto) verschijnt op de foto, maar bijvoorbeeld de zwarte wimpers gewoon nog pikzwart.
        - daarnaast is niet iedere situatie geschikt als model: voor een standaard mannenportret vind ik het zelf bijvoorbeeld meestal niet sfeervol.

Zo dat waren mijn hersenspinsels

Comment

Informeer hier eens http://www.narafi.be/

Comment

de foto lijkt me slecht belicht of bewerkt en overbelicht. je origineel is de beste foto.

High-key beelden, in 2016, zijn vooral licht...met vele lichte tonen en wit, en weinige midden- en donkere tonen. de midden tonen zijn lichter, maar puur zwart blijft puur zwart....bvb de pupil van het model, het zwarte haar...
            heden wordt high-key gebruikt om geluk,jeugd en optimisme uit te drukken....wat ik wel mis in je foto. Ja, ook je onderwerp (hier een oudere man) maakt deel uit van high key heden ten dage.
            High key is niet aan mij besteed....vind het zelden een mooie foto om te bekijken
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
              Je origineel ziet er niet al te slecht uit , al is het geen "high key"...

Je twee bewerkingen vind ik gewoon je origineel vernietigen...

D.
              Volledig mee eens.
              Volgens mij ga je er in de nabewerking serieus "over".

Comment

Working...
              X