Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Technisch vraagje, aangezien ik het in je andere foto's ook merkte. Je hebt deze gemaakt met ISO6400 op 1/2500. Waarom? Op 1/500 moet dit toch ook gelukt zijn? Misschien zelfs 1/250, aangezien je op 180mm zit. Een bewuste keuze, om de ruis als stijlelement te gebruiken?
Technisch vraagje, aangezien ik het in je andere foto's ook merkte. Je hebt deze gemaakt met ISO6400 op 1/2500. Waarom? Op 1/500 moet dit toch ook gelukt zijn? Misschien zelfs 1/250, aangezien je op 180mm zit. Een bewuste keuze, om de ruis als stijlelement te gebruiken?
Klopt helemaal wat je zegt, maar dit is een bewuste keuze en niet enkel voor de ruis meer tot zijn recht te laten komen
maar omdat ik het beeld dat ik wil maken in PS al in het achter hoofd heb zitten
de 180 gebruik ik vooral omdat deze een mooie DoF geeft beter dan mijn 85 en het hangt er ook vanaf wat er op de camera staat van lens
Van nature ben ik nogal vrij lui hahahaha
Zit nog een beetje te zoeken naar de juiste stijl die ik wil benaderen
Duidelijke uitleg.
Het resultaat telt, en dit is meer dan behoorlijk als je het mij vraagt, knappe foto.
Kan zo gebruikt worden als reclame voor een barbier
Duidelijke uitleg.
Het resultaat telt, en dit is meer dan behoorlijk als je het mij vraagt, knappe foto.
Kan zo gebruikt worden als reclame voor een barbier
Klopt helemaal wat je zegt, maar dit is een bewuste keuze en niet enkel voor de ruis meer tot zijn recht te laten komen
maar omdat ik het beeld dat ik wil maken in PS al in het achter hoofd heb zitten
de 180 gebruik ik vooral omdat deze een mooie DoF geeft beter dan mijn 85 en het hangt er ook vanaf wat er op de camera staat van lens
Van nature ben ik nogal vrij lui hahahaha
Zit nog een beetje te zoeken naar de juiste stijl die ik wil benaderen
Mvg
Jeannot
Zelf ben ik aangeleerd om foto's zo correct/clean mogelijk te nemen, dat geldt op zowel belichting als iso-waarden etc. De redenering is dat je op die manier achteraf veel meer ruimte hebt om te gaan spelen tijdens je nabewerking. Een ruisloze foto met een perfect histogram, daar kun je nog alles mee doen. Stel dat je deze foto later liever toch zonder ruis wil gebruiken, zul je moeten inboeten aan kwaliteit (ruisonderdrukking). Daarbovenop is digitale (noise) en analoge (grain) ruis niet hetzelfde. In LR/PS kun je die laatste gemakkelijk toevoegen en spelen tot je de gewenste hoeveelheid hebt. Nu lijkt het wel dat je weet waar je mee bezig bent, dus het is geen kritiek op je manier van werken, maar ik deel graag welke visie ik aangeleerd heb gekregen .
Zelf ben ik aangeleerd om foto's zo correct/clean mogelijk te nemen, dat geldt op zowel belichting als iso-waarden etc. De redenering is dat je op die manier achteraf veel meer ruimte hebt om te gaan spelen tijdens je nabewerking. Een ruisloze foto met een perfect histogram, daar kun je nog alles mee doen. Stel dat je deze foto later liever toch zonder ruis wil gebruiken, zul je moeten inboeten aan kwaliteit (ruisonderdrukking). Daarbovenop is digitale (noise) en analoge (grain) ruis niet hetzelfde. In LR/PS kun je die laatste gemakkelijk toevoegen en spelen tot je de gewenste hoeveelheid hebt. Nu lijkt het wel dat je weet waar je mee bezig bent, dus het is geen kritiek op je manier van werken, maar ik deel graag welke visie ik aangeleerd heb gekregen .
Oh maar ik zie dit niet als kritiek Rasper , ieder heeft zijn mening en die mag gedeeld worden
Nu voor alle zekerheid shoot ik meestal zoals bij deze foto zonder bij komend licht
maar ik maak uiteraard dezelfde foto of ongeveer met de D810 de 85 mm en dan wel met een Beauty Dish
Ik zal niet snel een foto die ik al eens gebruikt heb opnieuw gaan gebruiken tenzij de persoon in kwestie niet tevreden is.
Nu ik heb eventjes door je foto's gelopen en moet zeggen dat je mooie zwart wit foto's neer zet
Het siert je ook dat je je visie graag deelt hoe je het geleerd hebt.
Voor mij als hobby fotograaf heb ik alles zo een beetje zelfs geleerd daar ik weinig of geen tijd heb om school te volgen
Waar dan ook nog eens weinig of geen nabewerking aangeleerd wordt.
Maar dat is zoals met een Mua proberen creatief te zijn anders zit je met enkel wat bruids make up "wat dan ook veel werk vraagt in PS"
Mvg
Zelf ben ik aangeleerd om foto's zo correct/clean mogelijk te nemen, dat geldt op zowel belichting als iso-waarden etc. De redenering is dat je op die manier achteraf veel meer ruimte hebt om te gaan spelen tijdens je nabewerking. Een ruisloze foto met een perfect histogram, daar kun je nog alles mee doen. Stel dat je deze foto later liever toch zonder ruis wil gebruiken, zul je moeten inboeten aan kwaliteit (ruisonderdrukking). Daarbovenop is digitale (noise) en analoge (grain) ruis niet hetzelfde. In LR/PS kun je die laatste gemakkelijk toevoegen en spelen tot je de gewenste hoeveelheid hebt. Nu lijkt het wel dat je weet waar je mee bezig bent, dus het is geen kritiek op je manier van werken, maar ik deel graag welke visie ik aangeleerd heb gekregen .
Het is gemakkelijk om naar fotografen te verwijzen die de regels breken en er daarmee vanuit te gaan dat de kous af is. Peter De Bruyne heeft jaren in opdracht gewerkt waarbij van hem technisch perfecte plaatjes afgeleverd moesten worden. Correcte belichting, scherpstelling etc etc. Daarmee kwam hij echter tekort aan middelen om zich emotioneel en creatief uit te drukken. Hij is dus afgestapt van het klassieke plaatje die uit je camera hoort te komen en is gaan experimenteren om de techniek te gaan overstijgen. Hij is ermee in een heel apart genre terecht gekomen.
Wat ik ermee wil zeggen. Je hoeft inderdaad niet noodzakelijk de regeltjes altijd toe te passen, integendeel. Maar het begint allemaal wel bij het kennen van de regeltjes, alvorens je kan weten hoe je ze mag breken. De curator van een lokale expositiehal hier is constant op zoek naar beginnende fotografen die hem fascineren omdat ze unieke beelden weten vast te leggen, zonder echt goed te weten waar ze mee bezig zijn. Het is ongedwongen fotografie, wat hij zo mooi vindt. Hij voegt er wel aan toe dat die ongedwongenheid en dat mooie verdwijnt éénmaal ze evolueren en zich aan regeltjes beginnen te houden. Dat is dan natuurlijk wel jammer als fotograaf. Het lijkt me daarom beter om bewust te fotograferen, in welke fase van je leerproces je ook bezig bent.
Ik vind het interessante materie om over na te denken. Maar ik wijk af .
Het is gemakkelijk om naar fotografen te verwijzen die de regels breken en er daarmee vanuit te gaan dat de kous af is. Peter De Bruyne heeft jaren in opdracht gewerkt waarbij van hem technisch perfecte plaatjes afgeleverd moesten worden. Correcte belichting, scherpstelling etc etc. Daarmee kwam hij echter tekort aan middelen om zich emotioneel en creatief uit te drukken. Hij is dus afgestapt van het klassieke plaatje die uit je camera hoort te komen en is gaan experimenteren om de techniek te gaan overstijgen. Hij is ermee in een heel apart genre terecht gekomen.
Wat ik ermee wil zeggen. Je hoeft inderdaad niet noodzakelijk de regeltjes altijd toe te passen, integendeel. Maar het begint allemaal wel bij het kennen van de regeltjes, alvorens je kan weten hoe je ze mag breken. De curator van een lokale expositiehal hier is constant op zoek naar beginnende fotografen die hem fascineren omdat ze unieke beelden weten vast te leggen, zonder echt goed te weten waar ze mee bezig zijn. Het is ongedwongen fotografie, wat hij zo mooi vindt. Hij voegt er wel aan toe dat die ongedwongenheid en dat mooie verdwijnt éénmaal ze evolueren en zich aan regeltjes beginnen te houden. Dat is dan natuurlijk wel jammer als fotograaf. Het lijkt me daarom beter om bewust te fotograferen, in welke fase van je leerproces je ook bezig bent.
Ik vind het interessante materie om over na te denken. Maar ik wijk af .
Heel interessant wat ik hier lees en ga je visie niet tegenspreken, integendeel !
De foto heeft een speciale stijl, een Ngo... zoals iemand schreef, en deze vind ik prachtig.
Comment