Het is alweer even geleden dat ik nog eens op stap ben gegaan met mijnen Sony maar het is er zaterdag toch van gekomen, graag eens een mening over deze 3 foto's, ze zijn genomen in Brugge in en rond een leegstaand gebouw, de zonnestralen konden hier en daar door de ramen naar binnen komen en daar waar ik toch te weinig licht had heb ik de externe flits plus het reflectiescherm gebruikt.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Jana op een mooie lentedag
Collapse
X
-
Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.beLabels: Geen
-
-
Re: Jana op een mooie lentedag
ik ga voor de twede maar dan met minder ruimte boven het hoofd.
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk berichtik ga voor de twede maar dan met minder ruimte boven het hoofd.
Ook is er links teveel ruimte naar mijn gevoel, m.a.w. model teveel in het midden.
Bij de eerste vind ik het model te weinig belicht, de achtergrond vraagt hier meer aandacht dan het onderwerp, al vind ik de compo van de eerste wel een stuk beter (maar dan rechts nog wel wat croppen)."I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk berichtIk volg hier, het teveel aan ruimte boven het hoofd geldt trouwens voor alle drie de opnames (imho).
Ook is er links teveel ruimte naar mijn gevoel, m.a.w. model teveel in het midden.
Bij de eerste vind ik het model te weinig belicht, de achtergrond vraagt hier meer aandacht dan het onderwerp, al vind ik de compo van de eerste wel een stuk beter (maar dan rechts nog wel wat croppen).
Bedankt dit is kritiek waar ik verder mee kan, meer comments zijn uiteraard welkom, ik kan er maar uit leren. persoonlijk ben ik wel tevreden over foto 2 en 3 voor een amateur die slechts een paar keer per jaar op stap gaat met kodak (tijdsgebrek is de boosdoener)Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.be
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Foto 1 is wat mij betreft de beste, maar de belichting is volgens mij niet optimaal. Bovenaan een stukje af zou ook beter zijn.
Nr 2 en 3 hebben iets te veel ruimte rondom, en zou ik rechtzetten op het raam. Jammer ook dat de witbalans van beide foto's zo uiteenlopend is, als serie zou dit zeker storend zijn.
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk berichtFoto 1 is wat mij betreft de beste, maar de belichting is volgens mij niet optimaal. Bovenaan een stukje af zou ook beter zijn.
Nr 2 en 3 hebben iets te veel ruimte rondom, en zou ik rechtzetten op het raam. Jammer ook dat de witbalans van beide foto's zo uiteenlopend is, als serie zou dit zeker storend zijn.Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.be
Comment
-
-
Re: Jana op een mooie lentedag
foto 1: je model is wat onderbelicht. iets meer power in de flits ofwel je reflexiescherm wat dichter. verder wel een leuke foto
foto 2: nogal veel ruimte boven in. raamkozijn vlak achter haar hoofd en achtergrond is vrij druk.
foto 3: voor mij ok hier teveel ruimte boven aan. handtas zit dan weer heel dicht ertegen. same ivm achtergrond.A7 f1.4 fuji F2 & F1.4
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk berichtfoto 1: je model is wat onderbelicht. iets meer power in de flits ofwel je reflexiescherm wat dichter. verder wel een leuke foto
foto 2: nogal veel ruimte boven in. raamkozijn vlak achter haar hoofd en achtergrond is vrij druk.
foto 3: voor mij ok hier teveel ruimte boven aan. handtas zit dan weer heel dicht ertegen. same ivm achtergrond.Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.be
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Vooral aan je beeldopbouw is nog wat werk.
Ook als je een reflector gaat gebruiken, zet dan niet de gouden kant in bij volle zon. Het kleurt geel tot en met.
Ook aandacht besteden aan de witballans die nu in alle drie de fotos fout is.
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door svenne alpha Bekijk berichtBedankt, kan ik ook iets mee, leuk om zoveel opbouwende kritiek te krijgen. Achtergrond is idd erg aanwezig, begin ik nu ook meer op te letten, maar op het moment zelf was ik nogal overweldigd door de leuke urbex locatie en door deze kamer met heel wat ramen, leek me toen erg leuk om dat te shooten.A7 f1.4 fuji F2 & F1.4
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk berichtVooral aan je beeldopbouw is nog wat werk.
Ook als je een reflector gaat gebruiken, zet dan niet de gouden kant in bij volle zon. Het kleurt geel tot en met.
Ook aandacht besteden aan de witballans die nu in alle drie de fotos fout is.
Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk berichtDat overweldigend snap ik best. Ik probeer daarom bewust een soort van lijstje in men hoofd te overlopen. Hoe is da achtergrond. Piept er nergens niets in het frame wat er niet bij hoeft. Zit men.belichting goed. Etc etc.Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.be
Comment
-
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door svenne alpha Bekijk berichthoe zie je zo snel dat de witbalans niet goed is?
Om met een goede witballans te werken zijn er veel wegen naar Rome.
1 van de goedkoopste manieren is om te werken met een grijskaart. Die dingen kosten hooguit een paar euro.
Je geeft de grijskaart aan je model en maakt er een referentiefoto van.
Dan ga je met de zelfde instellingen inzake witballans gewoon verder werken.
Tijdens het afwerken van de fotos in lightroom bv zoek je eerst die referentiefoto op.
In de software zit een pipetje waarmee je het grijskaartje in de foto kan aanduiden zodat de software de juiste witballans kan uitrekenen voor u.
Eens dat uitgerekend is pas je die waarde toe op alle gelijkaardige fotos uit die opnamereeks welke zich onder de zelfde lichtomstandigheden hebben voorgedaan.
Dus ander licht, andere lens = nieuwe referentiefoto maken.
Een ander aanpak is om uw fototoestel de juiste witballans te laten aannemen.
Veelal gebruiken ze hiervoor een expodisk (soort glaasje dat voor de lens gehouden word).
Heel duur zijn die dingen niet.
Je maakt dan een referentiefoto met dat glaasje voor de lens.
In de opties van je camera kan je dan een "aangepaste witballans" instellen op basis van die foto.
Uw camera rekent het dan voor u uit en past het toe op alle volgende fotos.
Methode 3 is gelijkaardig aan de tweede methode maar ipv een expodisk te gebruiken, gebruik je de grijskaart.
Zorg dat je een foto maakt van de grijskaart zodat die het volledige beeld dekt.
En je volgt terug de zelfde procedure als bij methode 2.
Je kan ook werken met de ingebouwde witballans profielen. Zoek dat even op in de handleiding van uw camera hoe dat moet.
Voor eenvoudige belichtingssituaties werkt dat goed.
Alternatief is er ook nog de automatische witballans waar ik persoonlijk minder voorstander van ben. (ook weer op te zoeken in de handleiding van uw camera)
De beste methode is om te werken met bv X-rite colorchecker passport. Dat ding is relatief duur en ook wat ingewikkeld.
Je hebt er wel 100% de beste kleuren mee. Het werkt gelijkaardig aan het werken met een grijskaart.
Om het eenvoudig te houden zou ik starten met een grijskaart en eens opzoeken hoe je al veel kan bekomen via de instellingen van uw camera.
Veel succes.
Eerste hit op youtube is al direct een goede uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=UJRJ-n57h_c
Comment
-
Re: Jana op een mooie lentedag
Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk berichtAls je al vele jaren bezig bent met portretfotografie zie je het direct aan de huidtinten. Huidtinten zijn zeer gevoelige kleuren zowel bij blanken als bij donkere huidtypes.
Om met een goede witballans te werken zijn er veel wegen naar Rome.
1 van de goedkoopste manieren is om te werken met een grijskaart. Die dingen kosten hooguit een paar euro.
Je geeft de grijskaart aan je model en maakt er een referentiefoto van.
Dan ga je met de zelfde instellingen inzake witballans gewoon verder werken.
Tijdens het afwerken van de fotos in lightroom bv zoek je eerst die referentiefoto op.
In de software zit een pipetje waarmee je het grijskaartje in de foto kan aanduiden zodat de software de juiste witballans kan uitrekenen voor u.
Eens dat uitgerekend is pas je die waarde toe op alle gelijkaardige fotos uit die opnamereeks welke zich onder de zelfde lichtomstandigheden hebben voorgedaan.
Dus ander licht, andere lens = nieuwe referentiefoto maken.
Een ander aanpak is om uw fototoestel de juiste witballans te laten aannemen.
Veelal gebruiken ze hiervoor een expodisk (soort glaasje dat voor de lens gehouden word).
Heel duur zijn die dingen niet.
Je maakt dan een referentiefoto met dat glaasje voor de lens.
In de opties van je camera kan je dan een "aangepaste witballans" instellen op basis van die foto.
Uw camera rekent het dan voor u uit en past het toe op alle volgende fotos.
Methode 3 is gelijkaardig aan de tweede methode maar ipv een expodisk te gebruiken, gebruik je de grijskaart.
Zorg dat je een foto maakt van de grijskaart zodat die het volledige beeld dekt.
En je volgt terug de zelfde procedure als bij methode 2.
Je kan ook werken met de ingebouwde witballans profielen. Zoek dat even op in de handleiding van uw camera hoe dat moet.
Voor eenvoudige belichtingssituaties werkt dat goed.
Alternatief is er ook nog de automatische witballans waar ik persoonlijk minder voorstander van ben. (ook weer op te zoeken in de handleiding van uw camera)
De beste methode is om te werken met bv X-rite colorchecker passport. Dat ding is relatief duur en ook wat ingewikkeld.
Je hebt er wel 100% de beste kleuren mee. Het werkt gelijkaardig aan het werken met een grijskaart.
Om het eenvoudig te houden zou ik starten met een grijskaart en eens opzoeken hoe je al veel kan bekomen via de instellingen van uw camera.
Veel succes.
Eerste hit op youtube is al direct een goede uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=UJRJ-n57h_c
Bedankt, dit is een zeer handige uitleg, bedankt hiervoor.Sony Alpha 300 18-70 mm (3.5 - 5.6) kitlens, Sigma 70-300 (4 - 5.6) dg apo macro, Sony Hvl f43 am, Lowepro Flipside 400 aw, 5 in 1 reflectiescherm, en nog heel wat te kort, voornamelijk budget for more pics, visit www.svenne.be
Comment
Comment