Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elegance [18+]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Elegance [18+]

Kleur , hmm moeilijk.... en om eerlijk te zijn een onderwerp waar we niet hoeven over te vallen op een internet site waar S-RGB , browsers en alle soorten schermen de plak zwaaien. Ook al heb je een gekalibreerde monitor of beter nog een grafische monitor ala Eizo, veel zal het niet helpen als het gros van de kijkers op een mengelmoes van apparatuur naar je foto's kijkt.

Het beste is steeds te beginnen met een gekalibreerd grafisch scherm , en een zelfgemaakt ICC profiel van je camera (kan je doen met verschillende tools zoals colorchecker van x-rite).
    Heb je dit correct, dan kan je gaan bewerken in RAW. (kleur-ruimte instelling van de camera heeft geen enkel belang by RAW)
    A-RGB voor CS is best goed. Probeer zo weinig mogelijk tussen kleurruimtes te converteren (LR naar CS en terug etc....) . Want telkens zal men de gammut correctie uitvoeren en kleuren tints lichtjes verschuiven/converteren. Het wordt pas echt erg wanneer je van grote gammut naar een kleine en terug naar een grote converteert.
    Dikwijls zonder dat je het beseft .... Eenmaal dat je dat onder controle hebt kan je niet veel verkeerd meer doen, mits een goede WB (met grijskaart en pipet ).
    Uiteindelijk sla je foto best op in RGB en niet A-RGB voor web toepassingen. En verder hoef je je niets aan te trekken van wat "men" ziet. Er zijn gewoon teveel variabelen die dt kunnen beïnvloeden. Zoals je wel zag in de discussies hier..
    Voor mij de eerste van de twee, die tint ligt me beter dan de andere.... maar misschien denk ik er anders over op een andere Mac, Tablet of PC...
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Working...
    X