Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mirte "the blacks" 1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mirte "the blacks" 1

Geen excuses voor jullie reacties mensen (ikzelf zeg ook geen sorry voor het plaatsen van de foto's )
    Ben in ieder geval blij dat men eerlijk blijft.
    Mijn monitor is gecalibreerd dus er blijven maar twee conclusies over:

- mijn smaak is idd anders dan gemiddeld (deze keer tenminste)
    - het zij zo

Comment

Je moet je zeker niet verexcuseren hoor of zo.
      Het is jou goed recht om er zo over na te denken. En ik kan het ook wel volgen en ergens apprecieren je mening.
      Maar toch klopt je redenering niet en dat is wat we bedoelen met juiste belichting.

Nu heb je bij je "update" zelfs nog duidelijker zicht op waar het fout loopt.
      Doordat je volledig zit te werken in de onderste helft van je histogram gebruik je ook maar de helft van de capaciteit van je sensor.

In een ideale foto gebruik je het volledige dynamisch bereik van je sensor (die al aan de kleine kant is) maximaal met een voorkeur voor 1/3 stop reserve op rechts. (je kan dan in software tot net aan dat randje gaan zonder uitbranders te hebben.)
      Het is hier ook weer sterk afhankelijk van de scene natuurlijk, je moet niet altijd dat volle bereik hebben. ma bon.... In C gaat het hier om bitdiepte.
      Jij gebruikt hier dus de onderste helft.
      Dus je mist de detail (bitdiepte) die nog ruimte zat heeft in de rechtse helft.

En dat zie je in je "update" onder de vorm van banding.
      Het grijs waar je over praat is gereduceerd tot banden van 1 kleur door gebrek aan kleurruimte (gebrek aan bitdiepte) Dit effect is zwaar versterkt doordat je in JPG werkt.
      JPG ondersteund maar 24 bit per pixel of 8 bit per kleur = 256 soorten rood + 256 soorten groen + 256 soorten blauw. Heel veel is dat niet en jij gaat er dan nog eens de helft af doen.
      Dus is detail verloren gegaan.

Een gecalibreerde monitor is geen excuus en wil eigenlijk niets zeggen. Je moet een monitor hebben met wide gammut die gecalibreerd is.
      DAN pas zie je de volle kleuren in al hun schakeringen.

Die mooie schaduwen waar je over praat kan je zelfs in highkey bekomen, het is een kwestie van spelen met je licht.

Ik respecteer je visie maar technologisch krijg je me niet over de brug.
      Last edited by xafke; 6 april 2011, 01:53.

Comment

In een ideale foto gebruik je het volledige dynamisch bereik van je sensor (die al aan de kleine kant is) maximaal met een voorkeur voor 1/3 stop reserve op rechts. (je kan dan in software tot net aan dat randje gaan zonder uitbranders te hebben.)
        Het is hier ook weer sterk afhankelijk van de scene natuurlijk, je moet niet altijd dat volle bereik hebben. ma bon.... In C gaat het hier om bitdiepte.
        Jij gebruikt hier dus de onderste helft.
        Dus je mist de detail (bitdiepte) die nog ruimte zat heeft in de rechtse helft.
        @ xafke, bedankt voor je info ik zal er eens goed over nadenken en bekijken in hoeverre eea van toepassing is.

Het enige wat is steeds probeer te verklaren is dat de originele foto gewoon een mooi bereik heeft over het volledige histogram, maar dat ik voor de foto zoals ik hem wil laten zien de lichte tinten verzwak en comprimeer over de donkere tinten. Ik heb dus niet de belichting in raw aangepast zodat de foto onderbelicht wordt oid .
        Volgens mij is dit iets anders dan wat ik steeds te horen krijg en heeft het ook en ander effect. Maar ik kan er goed naastzitten.

Maar los van alle techniekverhaaltjes: in weze gaat het er mij natuurlijk om of anderen deze foto's zo ook mooi vinden of niet.
        Nee dus, en dat vomd ik wel jammer that's all

Comment

Working...
        X