Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afzien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afzien

Jawel, nog een Afrikaanse plaat. De voorbije 2 maanden is West-Afrika nu eenmaal meer mijn thuis geweest dan België.

In deze, licht nabewerkte ( ik hoor wel of het gelukt is), foto probeer ik de realiteit weer te geven van deze 2 vrouwen die hun kost verdienen ( ongeveer 1 euro per dag) door het roken van vis.
    Ongezond en zeer zwaar werk. Afzien in temperaturen van meer dan 40°C in de schaduw.
    Meer foto's op mijn website

Re: Afzien

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    In deze, licht nabewerkte ( ik hoor wel of het gelukt is)
    Yes, mooie toning

Comment

Qua inhoud en impact is dit zondermeer een prachtfoto

De kleuren komen bij mij goed over - enig minpunt is de nogal grote lichtvlek in de rechterbovenhoek. Maar dat is slechts een esthetisch detail

Als ik deze foto bekijk en dan zie wat je hier nog gepresenteerd hebt, dan denk ik dat dat deze foto (nog) meer tot zijn recht zou komen in een reeks. Je hebt hier de laatste weken al mooie platen met sterke inhoud laten zien en ik denk dat de presentatie in een reeks (zoals bij de fotoverhalen) ook letterlijk de tranen kan doen overslaan.
      :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Bedankt voor je reactie Machi.
        Ik kan deze plaat natuurlijk in een reeks publiceren, foto's genoeg. Persoonlijk vind ik echter dat hij sterker is als alleenstaand beeld. Bij het maken van dit soort foto's heb ik steeds meer een bepaald thema in mijn hoofd waarbij het weergeven van echtheid mijn drijfveer is.
        De foto heeft in die zin absoluut niet de bedoeling om tranen op te wekken bij de kijker. Hij is voor mij een sterke illustratie van het thema arbeid.

En wat de lichtvlek betreft toch deze bemerking. In dit soort foto's zou het wegshoppen van deze vlek net een esthetisch minpunt zijn. Dit is het leven zoals het is. Geen gecontroleerde lichtomstandigheden, achtergronden, enzovoort...
        Het is 1/500ste seconde uit het leven van 2 hardwerkende vrouwen zoals er miljoenen zijn op deze aardbol. Het voordeel voor de fotograaf is dat dergelijke arbeidssituaties zich in Afrika en andere plaatsen in het zuiden op straat afspelen. En dat je, mits het opbouwen van wat vertrouwen bij deze mensen, de kans krijgt om dit vast te leggen. Zelf waren ze best tevreden toen ik ze de reeks toonde die ik van hen gemaakt heb.

Ik blijf het wel jammer vinden dat er weinig interesse is voor deze tak van de mensenfotografie op BD. Te confronterend, niet clean genoeg, ontbreken van het babe-gehalte, te ver van de eigen realiteit ... ? Ik weet het niet.
        Meer foto's op mijn website

Comment

Ik blijf het wel jammer vinden dat er weinig interesse is voor deze tak van de mensenfotografie op BD. Te confronterend, niet clean genoeg, ontbreken van het babe-gehalte, te ver van de eigen realiteit ... ? Ik weet het niet.
          De commentaren op BD zijn inderdaad vaak zéér technisch. Heel nuttig voor een beginneling als ik, maar spijtig voor bepaalde takken van de fotografie zoals deze waarbij je snel een moment moet vatten en soms nu eenmaal technische imperfecties in de foto's zitten (al geeft machi hier zelf aan dat het een detail is). Toch zijn dergelijke foto's gewoonweg geslaagde beelden, knappe platen. Het is bij sommigen mss wat hobby/beroepsmisvorming waar ik als beginneling door gebrek aan kennis geen last van heb

Ik vind dit bvb een prachtig beeld. De kleuren, de scherpte, het moment, de omgeving... heel mooi.
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Ik vind dit een prachtfoto Mag recht den HOF in voor mij.
            De uitdrukking die je hebt vastgelegd van de noest werkende vrouwen, het licht achter hen als een soort licht in de duisternis/eind van de tunnel, ik zie het symbolisch.

Heel mooie omzetting!
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik vind dat ook heel jammer. Hopelijk komt er na de splitsing van mensen en modellen betering in. Voor wanneer is dat eigenlijk ? Want ik heb ook nog één en ander in die categorie maar zet ze ook niet graag tussen de modellen wegens de weinige interesse hier en dat is heel spijtig. Dan kunnen we eindelijk eens gerichter kijken want nu sla ik mensen en modellen regelmatig over omdat ik mij eerst door 90 % babes moet worstelen. Met alles repect voor de makers maar niet direct mijn ding.

Mijn aandacht heb je alvast wel en ik vind dit een zeer sprekend beeld en dat harde licht hoort er in real life nu eenmaal bij. Je kan de hele scene niet naar je hand zetten omdat daar toevallig wat zon schijnt op de muur. Dit is journalistiek, een foto met inhoud, geen 100 % controleerbare situatie zoals in een studio.
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Je blijft mooi werk presenteren

Comment

Zeer mooi - knappe subtiele en zeer realistische bewerking
                  Meer van dat

Mvg,
                  SB
                  Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

Comment

Working...
                  X