Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ietsje anders dan normaal, veel licht en schaduwen. Eigenlijk een soort stijl die ik mezelf probeer aan te meten. Graag even jullie oprechte opinie, daarvoor plaats ik ook deze opname.
Thks.
Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .
Mijn eerlijke reaktie?
het licht (links van het model) staat maar veel te hoog , waardoor je die rare schaduwen schuin onder haar neus en lip krijgt. Eigenlijk wil je een mooie schaduw onder de kin creeeren, waardoor je een mooie slanke hals creeerd. De schaduw onder haar kin hangt op haar rechter schouder.
Ook zijn de schaduwen erg hard. Ik denk dat je de lichtbron dichterbij moet zetten.
Schuif wat met je model en kijk naar de schaduwen. Deze belichting is niet ehm...hoe zeg ik dit: je model fleurt er niet echt van op.
Toning vind ik ook niet zo mooi.
Dit is een filmpje van madmax, waar hij haarfijn uitlegd hoe je al met 1 lamp prachtige schaduwen creeert, op diverse manieren. Erg leuk om te zien en leerzaam!! link
Ja de schaduwen enzovoort..... je hebt gelijk als je een standaard portretje wil maken volgens de regels met haar lichtje enzovoort. Maar ik wilde juist deze belichting.
Er is geen licht links, enkel een spotlicht rechts (snuit) en een bron achter het doek.
Ja de schaduwen enzovoort..... je hebt gelijk als je een standaard portretje wil maken volgens de regels met haar lichtje enzovoort. Maar ik wilde juist deze belichting.
Er is geen licht links, enkel een spotlicht rechts (snuit) en een bron achter het doek.
Eigenwijs Het licht komt wel van links (rechts op de foto) en staat VEEL te hoog. Anders zou je die slag schaduw onder de neus, de lip en de nek zo niet krijgen.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar WAAROM wil je perse deze belichting? Want sorry....er klopt niets van deze belichting Flash. Er is geen balans, schaduwen vallen op verkeerde plekken en zijn veel te hard. Wat wil je bereiken met deze belichting?
(serieuze vraag hoor, interesse)
Ik vind dat je wat denegrerend over standaard portretjes doet. Er is geen standaard, er bestaan heel veel mooie soorten belichting. Dat zijn geen gemakkelijke belichtingen....verre van. Dit is makkelijk. Misschien is het toch verstandiger om eerst een goede basis op te bouwen en de diverse soorten belichtingen onder de knie te krijgen en dan pas te experimenteren? Ik ben nu 6 maanden bezig en stoei nog steeds driftig met mijn lampen
Oke :
Hoe vind je de vorm van haar neus op deze foto? Het lijkt alsof ze een mega groot neusgat rechts heeft.
Wat vind je van de schaduw op haar lip De schaduw op haar lip geeft het idee dat haar mond scheef hangt.
fouten maken zou ik het niet noemen.
Waarom zou je niet je eigen stijl creëren en doen wat je mooi vind. Regels zijn er om te verbreken.
maar:
Zelf vind ik echter die neus schaduw ook niet mooi.
Je hebt nog steeds veel schaduw als je bv je lamp iets centraler zet en dichtbij. Dan gaat het verloop van licht naar donker ook vrij snel. En je hoef niet eens een snoot om dit te creëren, zelfs met een octabox kun je flink met schaduwen werken.
Zo denk ik er over in ieder geval.
Een amateur maakt zich druk om scherpte
een professioneel maakt zich druk in de verkoop
een fotograaf maakt zich druk omwille van het licht
een "eigen stijl" bekom je niet door goeie raad naast je neer te leggen.
ik volg flash al even, en hij slaagt er niet in die harde slagschaduwen weg te krijgen.
dan maar geen moeite meer doen en het een "eigen stijl" gaan noemen? makkelijk hoor ...
Hmm ik volg je niet hoor dat ik de harde schaduwen niet weg krijg en dat ik steeds dezelfde fouten maak. Misschien moet ik eens wat standaard plaatjes plaatsen met mooie schaduwen volgens de regels van het boekje. En ja ik heb die plaatjes nog niet geplaatst omdat er zoveel van die te zien zijn. Ik wil wat anders proberen en ben eigenlijk naar jullie aan het luisteren wat jullie ervan denken. Ik volg jullie raad wel en bij vele opnames van het STANDAARD PORTRET pas ik die ook toe. Hier gaat het om even anders te zijn en mijn eigen regels te maken en dan even zien hoe het jullie bevalt enzovoort.
Groet Flash
Ik begrijp dat het niet leuk is om kritiek te krijgen Flash, maar het heeft niets met "standaard" plaatjes te maken. Er zijn geen standaard belichtingsregels, wel puntjes waar je rekening mee kan houden om je model zo mooi mogelijk te belichten.
Ik wil je niks opdringen en creativiteit is prachtig.
Maar wat vind jezelf zo mooi aan die harde slagschaduwen?
misschien moet je die dan wel eens plaatsen, die goed belichte portretten?
want enige referentie voor ons is wat je hier plaatst, en dat bevalt mij niet.
wat regeltjes betreft: lees m'n signatuur eens ...
wat jouw signatuur betreft: tjah, akkoord, maar vervang die één, tien en honderd eens door "geslaagde" ...
is dit jouw stijl? best, maar mij kan ze niet bekoren.
succes met je verdere ontwikkeling, ik passeer het verder.
Comment