Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monniken (Sagaing)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monniken (Sagaing)

Sagaing is een middelgrote stad gelegen in Myanmar, ginds vooral bekend omwille van de vele tempels en kloosters. Ik ben er een nachtje gebleven en heb de plaats op mijn gemak verkend. Enkele dingen werden me al snel duidelijk: er staan hier meer tempels en kloosters dan huizen en er zijn meer monniken en nonnen dan andere inwoners. Verder kan je hier makkelijk een kleine week spenderen met het zoeken naar verborgen hoekjes. Tijdens mijn speurtocht ben ik de volgende fotomodellen tegengekomen:

Visagie:
    Hairstyling:

:::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Re: Monniken (Sagaing)

Zelf ben ik een fervente aanhanger van ethnische fotografie en heb dus alle respect voor deze typische koppen uit Myanmar. Heb zelf een grote collectie van dergelijke portretten maar hier op dit forum zijn er weinig geďnteresserd in dergelijke natuurportretten. Voor de meesten geldt dat als het niet in studio opgenomen werd het enkel maar vakantieshots zijn. Wij weten wel dat deze soort straatfotografie in dikwijls moeilijke situaties geschoten wordt.Daarbij is het niet mogelijk om eindeloos te experimenteren met gesofistikeerde apparatuur en het veelvuldig hernemen van opnames is totaal uit den boze. Deze soort fotografie vereist vooral een uitgebreide kennis van zowel apparatuur als inschatting van omgeving, ook een flinke dosis mensenkennis is gewenst i.v.m. het aanpakken van het model. Daarbij zijn zaken als "aplomb", durf, lef, voorzichtigheid, tactiek en diplomatie van enorm belang. Maar bovenal geldt de noodzaak om "te zien en op het gepaste moment af te drukken". Samenvattend: deze fotografie is, door haar complexiteit, niet voor beginners maar vereist all-round fotografische kennis en gebruik van apparatuur.

Meestal kijkt men nogal minachtend neer op deze vorm van expressie, maar dan voornamelijk door mensen die weinig benul hebben van de situatie. Het zijn die mensen die enkel op zoek zijn naar afbeeldingen van mooie snoetjes van plastieken babes die van expressie geen kaas hebben gegeten en denken dat hun kwaliteiten enkel liggen in B & B & B (borsten, buik en billen).

Trek je dus niets aan van de weinige reacties. Het zijn parels voor de varkens.
    Hopelijk zal het beteren als er een scheiding komt in dit subforum. Ik stel voor om 2 secties te maken: levende mensen vs amorfe studiomodellen.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Zelf ben ik een fervente aanhanger van ethnische fotografie en heb dus alle respect voor deze typische koppen uit Myanmar. Heb zelf een grote collectie van dergelijke portretten maar hier op dit forum zijn er weinig geďnteresserd in dergelijke natuurportretten. Voor de meesten geldt dat als het niet in studio opgenomen werd het enkel maar vakantieshots zijn. Wij weten wel dat deze soort straatfotografie in dikwijls moeilijke situaties geschoten wordt.Daarbij is het niet mogelijk om eindeloos te experimenteren met gesofistikeerde apparatuur en het veelvuldig hernemen van opnames is totaal uit den boze. Deze soort fotografie vereist vooral een uitgebreide kennis van zowel apparatuur als inschatting van omgeving, ook een flinke dosis mensenkennis is gewenst i.v.m. het aanpakken van het model. Daarbij zijn zaken als "aplomb", durf, lef, voorzichtigheid, tactiek en diplomatie van enorm belang. Maar bovenal geldt de noodzaak om "te zien en op het gepaste moment af te drukken". Samenvattend: deze fotografie is, door haar complexiteit, niet voor beginners maar vereist all-round fotografische kennis en gebruik van apparatuur.

Meestal kijkt men nogal minachtend neer op deze vorm van expressie, maar dan voornamelijk door mensen die weinig benul hebben van de situatie. Het zijn die mensen die enkel op zoek zijn naar afbeeldingen van mooie snoetjes van plastieken babes die van expressie geen kaas hebben gegeten en denken dat hun kwaliteiten enkel liggen in B & B & B (borsten, buik en billen).

Trek je dus niets aan van de weinige reacties. Het zijn parels voor de varkens.
      Hopelijk zal het beteren als er een scheiding komt in dit subforum. Ik stel voor om 2 secties te maken: levende mensen vs amorfe studiomodellen.

Henri
      x 193837847393047389437393

Als je respect verwacht voor de etnische koppen, moet je zelf ook andere subgenres niet gaan afbreken.. Wat je nu doet is zeggen dat de studio-fotografen makkelijk werk hebben. En geen expressie? ik ga hier niet eens op ingaan. Misschien kijk je wel naar de verkeerde foto's... Verder wil ik zeggen dat ik uw mening wel respecteer, maar ze komt voor mij iets te minachtend over.

en over de foto's:
      De eerste breekt de 2 andere af, bij die 2 andere is de achtergrond mooi egaal en de uitdrukken komt er ook beter uit. toch wel voorkeur voor de 2e.

Alledrie goed belicht wel, is wss niet altijd zo gemakelijk
      No rules. Great shots.
      -

Comment

Propere foto's van propere jongens. Jammer dat ze mijn haarsnit zo imiteren !

Comment

henri gaat hier flink tekeer nog voordat er ook maar iemand een "negatieve" opmerking heeft gemaakt.

Ik vind de 2de foto het mooiste overkomen. Meest naturel, laten we het zo zeggen. De andere 2 monniken lijken moeite te doen om een glimlach te onderdrukken. Bij nr 2 zie ik een meer neutrale open blik.
          Ik veronderstel dat ze digitaal genomen zijn? Jammer van het haartje aan de kin en in zijn hals. Maar je hebt dat uiteraard niet te kiezen in dit soort fotografie.
          Een amateur maakt zich druk om scherpte
          een professioneel maakt zich druk in de verkoop
          een fotograaf maakt zich druk omwille van het licht

Comment

2de heel sterk

jk

Comment

Eventjes ter verduidelijking:
              1.
              studio-fotografen makkelijk werk
              is inderdaad zo. Zij kunnen uren besteden aan alle technische aspecten en als het dan nog niet lukt kunnen ze het altijd herbeginnen. Het is een soort luxe fotografie waarbij men alles in de hand heeft om tot een perfect resultaat te komen. Ik beweer niet dat hiervoor geen knowhow nodig is, wel in tegendeel, maar het resultaat is meestal statisch en expressieloos (het BBB-aspect uitgezonderd) en wordt daarbij dikwijls nog extra "geplastificeerd" door PS ingrepen.

2.
              "negatieve" opmerking
              Wil gewoon de negativisten hun aandacht vestigen op de term "vakantieshot" die zij dikwijls in de mond nemen en die dikwijls volledig misplaatst is.

3.
              levende mensen vs amorfe studiomodellen
              blijf erbij dat een foto niet enkel mooie snuitjes en extensies moet brengen van wassen beelden of vitrinepopjes maar ook van levende mensen van vlees en bloed in hun ware omgeving.
              Bij de eerste categorie kan ik geen miskleunen aanvaarden want alles is controleerbaar en herhaalbaar. Bij de tweede categorie wordt dikwijls de pejoratieve term "snapshot" gebruikt, maar deze uitdrukking is een eerbetoon aan de fotograaf die zijn ogen, hart, gevoelens en materiaal efficient weet te gebruiken. De actie is meestal éénmalig en vereist heel wat meer van de fotograaf.
              Graag wat meer respect voor deze laatste.

Henri

Comment

Oef, een goede zaak dat ze dit forum eindelijk eens gaan opsplitsen hé.
                Henri, ik denk er ook zo over als jij maar ik doe mij de moeite niet meer om alles nog eens aan te zwengelen want dat wordt dan weer een oeverloze discussie. Ik wacht wel met het posten van mijn 'mensen' tot na de splitsing.

On topic nu : het 2e portret spreekt mij meest aan omdat het minst geposeerd is...hij heeft het wel gespot dat je een foto van hem neemt maar gaat niet expliciet gaan poseren gelijk de andere 2. De DOF, scherpte en kleuren zitten goed.
                Niet evident om nog een mooi portret te trekken eens ze het gezien hebben hé, want ofwel kijken ze misnoegd, ofwel kijken ze weg, ofwel gaan ze uitgebreid poseren en dan is alle spontaniteit verloren. Als je toelating vraagt en ze stemmen in gaan ze zeker poseren en dat kunnen ze niet ('t zijn geen professionele modellen hé)...moeilijk dus. Candid portretten van natuurvolken zijn altijd de mooiste maar ook de moeilijkste. De 2 andere monniken heb je niettemin toch nog goed in beeld gebracht omdat ze niet te geforceerd kijken.
                Conclusie : goed gedaan maar 2 is de beste
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Die éne baardhaar in de tweede foto mag je wegpoetsen. Ook voor mij de mooiste van dit trio (hoog "grasshopper" gehalte ).
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    Die éne baardhaar in de tweede foto mag je wegpoetsen. Ook voor mij de mooiste van dit trio (hoog "grasshopper" gehalte ).
                    Dat haartje had ik ook weggepoetst,voor de rest mooi belichte beelden die voor zich spreken.
                    "There are always two people in every picture: the photographer and the viewer."~Ansel Adams

Comment

Mooie natuurlijke portretten, en als het natuurlijk moet zijn, laat dan die haar ook maar zitten.
                      Grt,
                      Hexagon

Comment

2e super knappe foto!
                        Flickr

Comment

Nummer twee omdat die net wat afwijkend is tov gebruikelijke poses.
                          Henk
                          Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                          (BD1383NL)

Comment

De kracht van nr2 zit vooral in de ongewone kadrage. De ontstane diagonaal van hoofd linksboven naar geel kledingstuk onderaan rechts geeft extra relief en maakt dat het portret er uitspringt.

Henri

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal

Dat baardhaartje ga ik echt niet wegdoen. Misschien komt dat voor sommigen de "schoonheid" ten goede, maar mijns inziens niet de inhoud.
                              :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Working...
                              X