Door het succes van 'oudjes aan het raam' in dit topic, hierbij nog wat meer straatfotografie uit Lissabon.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
straatfotografie in Lissabon
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: straatfotografie in Lissabon
Toch Portugal
Wederom 3 mooie met 1 en 2 als uitschieter. No2 is meesterlijk trouwens.Groetjes, Jörgen
www.beautyshoot.nl
-
mooi straatfotografie, vooral de tweede
imho komen ze nog sterker uit in een goeie Z/W omzettingmijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog
IMac/IPad/Mac Air
D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm
Comment
-
heel goed: 2-3-1.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
-
Mooie foto's...doen me verlangen naar Portugal!
Voor mij heeft foto nr.3 de grootste waarde....het contrast met deze meneer en de tekst achter hem staan in schril contrast met elkaar. De "oudere" Portugees is vrij nationalistisch en communistisch van aard en geeft niet veel om andere culturen (ik druk mij mild uit). Deze mensen hebben het facistische dictatuur van salazar omver geworpen tijdens de anjerrevolutie en barsten van de trots. Affijn...ik zever maar wat...deze foto doet mij erg veel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk berichtMooie foto's...doen me verlangen naar Portugal!
Voor mij heeft foto nr.3 de grootste waarde....het contrast met deze meneer en de tekst achter hem staan in schril contrast met elkaar. De "oudere" Portugees is vrij nationalistisch en communistisch van aard en geeft niet veel om andere culturen (ik druk mij mild uit). Deze mensen hebben het facistische dictatuur van salazar omver geworpen tijdens de anjerrevolutie en barsten van de trots. Affijn...ik zever maar wat...deze foto doet mij erg veel.
Ik zie een straatarm land en vuil land en 2 "werkers" die zichzelf proberen te bedruipen met een armoedig handeltje : ene met een soort oventje (gepofte kastanjes ? Nouga ? Snoep ?) en een schoenenpoetser. Ik heb ruim 25 jaar geleden mààndenlang liftend (soms met het openbaar vervoer) door Portugal gezworven en vaak "bij de mensen" en in sjofele pensionnetjes geslapen. Geloof me : de armoede is er overal. Sukkelaars die "lotto" verkopen, mensen die "vervoer" proberen te doen met een soort oude triporteur,....
Een paar weken geleden bracht ik er weer een kort bezoekje en met het geld van de Europese unie is overal wat nieuwe vernis uitgestreken. 85 Ct voor een "gallao", idem voor een 33cc Sagres. Het zijn net dié landen die nu wéér het ergst door de crisis worden getroffen. Wanneer je 25 jaar geleden een "patisserie" binnenstapte en iets wou eten... moest je vooruit betalen. Om te vermijden dat de "klant" achteraf zijn koffie met een koek niet zou kunnen betalen. In Albufeira, parel van de Algarve, zag ik 3 mannekes, broertjes, zonder schoenen, enkel met een schortje, leeftijden tussen 4-7 jaar de openbare markt binnenstappen met een versleten plastic wasmand. Om VISAFVAL te bedelen bij de kraampjes ; dan kon moeder misschien nog iéts eetbaars op tafel brengen.
Ooit in Turkije geweest ? Daar "leven" mensen op straat van "handeltjes" als... het WEGEN (jawel, ze hebben een personenweegschaal mee) van passanten. Van het schrijven van brieven. Ge moet niet vragen wat dat "opbrengt". En natuurlijk wil Turkije in de Europese Unie. Zowel in Ierland, Griekenland, Spanje en Portugal zijn enorme kapitalen gepompt maar door wat nieuwe wegen aan te leggen verandert het land niet wezenlijk, niet ? Zeker niet nu de economie "op haar gat" zit !
---------------
Of miserie "schilderachtig" is is weer een andere vraag. Ik moet maar naar dat gewezen zaadhandeltje kijken op de 1e foto om me meteen weer in Portugal te voélen. Vergeet niet dat de typische muziek van Portugal de fado is, niet bepaald een gejubel, volgens mij...
Comment
-
U ziet deze foto's als Nederlander/ Vlaming.
Ik zie deze foto's als Portugeze. Ik ken veel Portugeze ouderen en weet hoe zij worstelen met vernieuwingen. Wat u ziet is geen armoede, maar een hang naar het verleden.
Er is veel veranderd in Portugal de laatste 20 jaar meneer 35a. U mag mij best de les lezen. Maar ik ben Portugeze, heb daar mijn eigen huis en heb daar al mijn familie wonen. Het verschil tussen oud en jong in Portugal is erg groot...door de denkwijze en politieke standpunten. Ouderen in Portugal hebben een klein pensioentje en zijn tevreden. Deze mensen hebben nog nooit hun dorp of wijk verlaten en kennen onze levenswijze niet. Zij denken terug aan de tijden dat de familie op het land werkte terwijl zij Portugeze liederen zongen. Saamhorigheid en kameraadschap. Deze tijd en deze luxe doet hun niets! Nogmaals...u denkt te Nederlands. (Vlaams) Als u wilt kunnen wij deze conversatie (de EU en Portugal is ook een leuk onderwerp) natuurlijk altijd per pm voortzetten.
Sorry ts....
Mooie boodschap in de verhalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk berichtOf miserie "schilderachtig" is is weer een andere vraag. Ik moet maar naar dat gewezen zaadhandeltje kijken op de 1e foto om me meteen weer in Portugal te voélen. Vergeet niet dat de typische muziek van Portugal de fado is, niet bepaald een gejubel, volgens mij...
U weet niets over deze landen, behalve dat u de prijsstijgingen niet zijn ontgaan.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk berichtU ziet deze foto's als Nederlander/ Vlaming.
Ik zie deze foto's als Portugeze. Ik ken veel Portugeze ouderen en weet hoe zij worstelen met vernieuwingen. Wat u ziet is geen armoede, maar een hang naar het verleden.
Er is veel veranderd in Portugal de laatste 20 jaar meneer 35a. U mag mij best de les lezen. Maar ik ben Portugeze, heb daar mijn eigen huis en heb daar al mijn familie wonen. Het verschil tussen oud en jong in Portugal is erg groot...door de denkwijze en politieke standpunten. Ouderen in Portugal hebben een klein pensioentje en zijn tevreden. Deze mensen hebben nog nooit hun dorp of wijk verlaten en kennen onze levenswijze niet. Zij denken terug aan de tijden dat de familie op het land werkte terwijl zij Portugeze liederen zongen. Saamhorigheid en kameraadschap. Deze tijd en deze luxe doet hun niets! Nogmaals...u denkt te Nederlands. (Vlaams) Als u wilt kunnen wij deze conversatie (de EU en Portugal is ook een leuk onderwerp) natuurlijk altijd per pm voortzetten.
Sorry ts....
Mooie boodschap in de verhalen
In de 4 dagen dat ik door Lissabon slenterde heb ik ook mijn ogen opengetrokken van het echte portugal.
Ik heb idd heelwat armoede gezien, ook veel bedelaars die op straat overnachten.
In de bekende Alfamawijk, een volkse buurt, kreeg ik zowat een cultuurshock.
De manier dat die mensen er leven tart de verbeelding, maar zoals je zelf reeds zei, die mensen zijn gelukkig in hun buurt, en dit heb ik ook waargenomen, de mensen leven zowat op de straat, zijn waarschijnlijk veel socialer dan wij hier in Belgie.
Armoede is dus een relatief begrip.
Comment
-
Precies...dat zeg je correct! (daar had ik 20 zinnen voor nodig)
Nu moet ik ook zeggen dat je in het armste deel van portugal bent geweest. Lissabon is een prachtige imposante stad, Alfma een heerlijke volkswijk...maar de armoede is daar en in Porto het grootst. Vooral onder het grote aantal allochtonen (uit voormalige kolonieen zoals Mozambique en Angola) Brazilianen en zigeuners.
Voor mij geven jouw foto's weer hoe de mensen in deze stad leven. Top
Comment
-
drie heel sterke platen waarvan (voor mij) de tweede nog het meest uitblinkt
Comment
Comment