Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In herfstlicht..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• In herfstlicht..

Eerste keer dat ik me aan portret waag, maar ik was wel tevreden van het resultaat. Foto's zijn onbewerkt (opdracht van het CVO)..

Canon 450D

Portfolio

Re: In herfstlicht..

voor showcase niet echt super
    enkel in de laatste bespeur ik enige lichte scherpte
    voor een opdracht zou ik er vlug wat nieuwe nemen
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      voor showcase niet echt super
      enkel in de laatste bespeur ik enige lichte scherpte
      voor een opdracht zou ik er vlug wat nieuwe nemen
      Volg, beter posten in beoordeling. Belichting is ook niet super te noemen.
      Opnieuw doen zou ik zeggen.
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Ik mis echt scherpte in deze foto's. Het licht vind ik wel okay, al zijn de schaduwen in het gezicht wel vrij hard.
        Ik begrijp echter geen snars van je exifgegevens....ISO 400, f/5 en een sluitertijd van 1/640e Corrigeer me aub als ik er naast zit (wat heel goed mogelijk is), maar zou een ISO van 100...een diafragma van bv 8.0 en een sluitertijd van 1/125e niet beter geweest zijn (of iets in die buurt)? Waarom deze instellingen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Ik mis echt scherpte in deze foto's. Het licht vind ik wel okay, al zijn de schaduwen in het gezicht wel vrij hard.
          Ik begrijp echter geen snars van je exifgegevens....ISO 400, f/5 en een sluitertijd van 1/640e Corrigeer me aub als ik er naast zit (wat heel goed mogelijk is), maar zou een ISO van 100...een diafragma van bv 8.0 en een sluitertijd van 1/125e niet beter geweest zijn (of iets in die buurt)? Waarom deze instellingen?
          Had het probleem niet opgelost Monica. Je blijft met geen goed licht zitten en de achtergrond blijft veel en veel te donker.
          Diafragma open en sluitertijd rekken, da's de boodschap.
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Dank voor de commentaar! Persoonlijk hou ik echter wel van donkere foto's, dus zou de achtergrond liefst zo houden.

En het licht, zou je dat kunnen toelichten? Het was een straaltje zonlicht dat door een bladerdek scheen, en dat leek me ideaal om onder te gaan staan voor gezicht te belichten. Dat geeft natuurlijk harde contrasten, maar is dit een probleem? Misschien een domme vraag hoor, maar ik leer graag bij :-).

PS Volgende keer post ik gewoon in beginnersforum hoor , maar was zelf wel tevreden van deze en was dus beetje op zoek naar stevige kritiek van echte kenners
            Canon 450D

Portfolio

Comment

zoals al eerder aangegeven...beelden missen scherpte...

wat je kan doen met het licht?

voor foto 3: meer licht op je sensor laten vallen (groter diafragma of langere sluitertijd), woordoor het beeld frisser zal ogen...

voor foto 1 en 2: misschien een tikje meer licht geven (opletten voor overbelichting wang) en de rechterkant (van het model) invullicht geven via reflector of flits...

misschien nog beetje contrast bijgeven... en dan zijn dit best leuke beelden!

gewoon doordoen en dan lukt da zeker!
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Niks mis met contrasten hoor. Tis alleen dat je aan deze platen totaal niet kunt zien wat er gaande is. No2 had net zo goed in de studio genomen kunnen zijn.
                Maar goed.. pete zei het al.. sluitertijd rekken om meer omgevingslicht binnen te laten. En die marges had je.

maar begin eerst eens met een knappe scherpte. Dat moet je zelf toch ook wel zien? Of is die BD sizer intussen zo slecht geworden? (Heb dat toch al nooit iets gevonden. Geef mij maar PS)
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                  Had het probleem niet opgelost Monica. Je blijft met geen goed licht zitten en de achtergrond blijft veel en veel te donker.
                  Diafragma open en sluitertijd rekken, da's de boodschap.
                  Okay, maar leg deze dombo eens uit (ik bedoel mijzelf uiteraard) hoe je dan overbelichting tegen gaat van het voorhoofd en de neus, als je de omgeving lichter wilt hebben. Het lijkt mij dat de delen die nu redelijk licht zijn, overbelicht worden als je het diafragma open gooit en je sluitertijd verlengd. Tx

Comment

Okay, maar leg deze dombo eens uit (ik bedoel mijzelf uiteraard) hoe je dan overbelichting tegen gaat van het voorhoofd en de neus, als je de omgeving lichter wilt hebben. Het lijkt mij dat de delen die nu redelijk licht zijn, overbelicht worden als je het diafragma open gooit en je sluitertijd verlengd. Tx
                    Flitskracht wat minderen? Flitser wat verder van onderwerp als hij al op z'n minste staat? Make-up als ze te fel blinken?

Heb de wijsheid zelf niet in pacht hoor, maar dat was mijn eerste gedacht bij jouw vraag...

Comment

Ze noemen dit trouwens dragging the shutter.

Maar dit is het principe. Vb studio.
                      Je meet de flitskracht... dat bepaalt je diafragma waarde. Die kun je sturen van F2.8 tot weet ik veel.
                      Je zet je cam op 2.8, flitststerkte ook. sluitertijd 1/125, Boem. Model is mooi uitgelicht.
                      Je zet je sluitertijd op 1/60. Model nog steeds mooi, maar je gaat wat meer van de omgeving zien.
                      Je zet je sluiter op 1 seconde. Model nog steeds mooi en ineens komen de kaarsen tot leven.
                      Maar de basis blijft je diafragmawaarde.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

Comment

Sorry Jorgen, dit ligt aan mij want je legt het heel kort en krachtig uit.
                        Je meet je flitslicht en je bepaalt aan de hand daarvan je diafragmawaarde. Check
                        Maar dan ben ik het kwijt....want als je je diafragma en flits niet aanpast, maar wel de sluitertijd drastisch verlengd....dan is het toch niet alleen de omgeving die veel meer licht vangt, maar ook het model? Ik mis iets vrees ik.
                        Eigenlijk moet ik het gewoon eens uitproberen....dragging the shutter

Comment

Sorry Jorgen, dit ligt aan mij want je legt het heel kort en krachtig uit.
                          Je meet je flitslicht en je bepaalt aan de hand daarvan je diafragmawaarde. Check
                          Maar dan ben ik het kwijt....want als je je diafragma en flits niet aanpast, maar wel de sluitertijd drastisch verlengd....dan is het toch niet alleen de omgeving die veel meer licht vangt, maar ook het model? Ik mis iets vrees ik.
                          Eigenlijk moet ik het gewoon eens uitproberen....dragging the shutter
                          Gaat ook alleen op als flits sterker is dan bijv. omgevingslicht.
                          De hoofdbron (of de sterkte daarvan) bepaalt je diafragma.
                          Daarom is een kerstboom geflitst altijd zo saai als je je cam op auto laat staan. 1/125 F4. Geen sfeer

Doe nou F4 en je sluiter op 2 seconden en je hebt ineens een fraaie kerstkaart

umm.. ff niet lachuh.. maar hier een van 3 jaar geleden of zo. Zelfde studio.
                          F2.8 - 1/4 seconde.

Had ik deze op 1/125 geschoten was het model niet veel veranderd, maar de kerstboom wel
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boke78 Bekijk bericht
                            Flitskracht wat minderen? Flitser wat verder van onderwerp als hij al op z'n minste staat? Make-up als ze te fel blinken?

Heb de wijsheid zelf niet in pacht hoor, maar dat was mijn eerste gedacht bij jouw vraag...
                            Deze fotos zijn wel getrokken zonder flits, want ik heb er geen. Toch geen externe :-)
                            Canon 450D

Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                              Deze fotos zijn wel getrokken zonder flits, want ik heb er geen. Toch geen externe :-)
                              in dat geval is het een kwestie van het model anders positioneren.

Als alleen het gezicht licht vangt en de rest van het lichaam staat in het donker, kun je instellen wat je wilt. Dan wordt de omgeving wel lichter maar je gelaat ook.
                              Maar als je haar bewust zo wil plaatsen is daar natuurlijk niks op tegen.

Ik had dat ooit in een grot. Kwam een bundel naar binnen. Nou ... wat ik ook deed... het lichaam was zwart en haar gezicht goed belicht.
                              Groetjes, Jörgen
                              www.beautyshoot.nl

Comment

Working...
                              X