Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ja hihi, 3 maanden geleden zag je niet scherpe beestjes en kinderen op de trampoline LOL Maar er is ook zoveel te lezen over fotografie en vandaar uit probeer ik maar van alles.
De nieuwe lens helpt ook hoor Pascal...alles is gewoon lekker scherp
Dank voor je lieve woorden en die droge opmerking: HIJ zag dat het goed was....die houdt men er wel in he?
Ze noemen mijn sinds kort niet voor niets "de pastoor" amen...
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Wat ik zo mooi vind aan een forum als BD, is dat ik de voorbije jaren mensen heb zien komen, en van absolute beginner tot heel goeie fotografen evolueren.
Zo zag ik Monica hier een paar maanden geleden toekomen in de beginnershoek... en nu zie ik de zoveelste heel goeie foto van haar.
Proficiat met deze foto. Ik weet dat je de commentaren die hiervoor staan, ook zal meenemen, en hem volgende keer nog beter maken. M.a.w. heel goed bezig.
Dit is een van de mooiste complimenten die ik op BD gekregen heb, dank je wel Chris.
Laten we wel zijn, 4 maanden geleden wist ik niet eens wat Exif inhield (ik dacht dat jullie allemaal helderziend waren) en hoe ik mijn camera moest bedienen. Dat ik vooruitgang boek is vooral te danken aan de inzet en alle opbouwende kritieken van mede BD-ers zoals jij. Zonder BD-forum en het internet zou ik nog steeds vol automatisch schieten en tevreden zijn met onscherpe gansjes
Als ik foto's maak, zie ik in mijn gedachte regelmatig de avatars van mede-BD'ers en herinner me dan de adviezen die ik mee kreeg. Super toch, zo'n forum
Idd, het is niet veel, maar toch...vermits je zo goed bezig bent, kunnen alle kleine opmerkingen je nog verder helpen
Zeker weten en ik hoor het ook graag. Maar ik zie het op mijn kromme beeldschermpje niet. Nog even en dan komt mijn nieuwe....dan gaat er een wereld voor me open. Soms kijk ik bij iemand anders op een beeldscherm en dan schrik ik mij dood..van mijn eigen foto
Zie je die zweem op de kleertjes of ook op de witte achergrond?
Heerlijk spontaan, en da's voor mij het enige dat telt.
Tuurlijk zou een iets andere belichting / bewerking een heel ander en misschien wel beter resultaat geven, maar deze foto pakt je door het spontane karakter. Super!
Oorspronkelijk geplaatst door mariussuikerBekijk bericht
Heerlijk spontaan, en da's voor mij het enige dat telt.
Tuurlijk zou een iets andere belichting / bewerking een heel ander en misschien wel beter resultaat geven, maar deze foto pakt je door het spontane karakter. Super!
Het hoeft niet anders, maar het zou kunnen.
Ik zou b.v. eerst in de RAW converter de overbelichte stukjes terughalen, zoals de hand links in beeld. Misschien toch het geheel ietsje donkerder maken, en misschien zelfs voor zwart wit gaan.
Maar nogmaals, ieder doet het op z'n eigen manier, en deze foto's zijn verder gewoon goed. Ze vertellen datgene wat de fotografe wil vertellen, en dat is het enige wat telt.
Misschien toch het geheel ietsje donkerder maken, en misschien zelfs voor zwart wit gaan.
Hier hebben we het wel over de kern van de foto's van Monica (de stijl, de handtekening van Monica). Monica gaat niet voor zwart in haar foto's. Het lijkt er op dat Monica het toonbereik van haar foto's aanpast. Het uitvoeringsniveau voor zwart is naar rechts getrokken. Daarmee is een foto ontstaan zonder zwart. Wat zwart zou moeten zijn, is grijs geworden. De gehele foto is daarmee soft geworden, heeft een soort lichte witte waas gekregen. Binnen die stijl heb ik Monica geadviseerd om het contrastverschil binnen de kleuren wat aan te passen (wat groter te maken).
Hier hebben we het wel over de kern van de foto's van Monica (de stijl, de handtekening van Monica). Monica gaat niet voor zwart in haar foto's. Het lijkt er op dat Monica het toonbereik van haar foto's aanpast. Het uitvoeringsniveau voor zwart is naar rechts getrokken. Daarmee is een foto ontstaan zonder zwart. Wat zwart zou moeten zijn, is grijs geworden. De gehele foto is daarmee soft geworden, heeft een soort lichte witte waas gekregen. Binnen die stijl heb ik Monica geadviseerd om het contrastverschil binnen de kleuren wat aan te passen (wat groter te maken).
Ja, maar ik denk dat ze dit juist niet moet doen.
Dit is haar stijl, en dit vind zij mooi. waarom zou je puur voor anderen moeten veranderen?
Oke, als je echt commercieel wil gaan dan moet je je aanpassen aan wat de opdrachtgever wil, maar puur in het kunstzinnige zou ik niet veranderen.
Ja, maar ik denk dat ze dit juist niet moet doen.
Dit is haar stijl, en dit vind zij mooi. waarom zou je puur voor anderen moeten veranderen?
Oke, als je echt commercieel wil gaan dan moet je je aanpassen aan wat de opdrachtgever wil, maar puur in het kunstzinnige zou ik niet veranderen.
Aan de ene kan heb je wel gelijk. Misschien stel ik mij wel te veel op als klant. Aan de andere kant is dit wel een forum met het doel om elkaar te helpen nog betere foto's te maken. In dat kader kunnen dergelijke adviezen niet alleen gegeven worden, maar zijn ze ook gewenst. Het is aan de gebruikers van dit forum of ze dergelijke adviezen al of niet overnemen.
Comment