Tsja je legt de lat ook hoog en dan is niet alle kommentaar kwalitatief even hoogstaand maar kwalitatief frequent "bullocks" omdat je gewoon een hoop kijkers trekt.
En dan druk ik me nog geheel tactisch en bescheiden uit.
Deze serie:
Het is gedurfd om een roodharige in de zon met een lichtrose jurk te zetten tegen een lichte achtergrond.
Voor je het weet wordt het model roder dan de jurk of valt ze veel te bleek weg tegen de lichte achtergrond en dat moet jij als fotograaf allemaal maar zien te compenseren.
En dat is je heel erg goed afgegaan.
Wat ik wil duidelijk maken is dat dergelijke blanke roodharigen gewoon niet zo makkelijk in deze combinaties te fotograferen zijn.
En hier heb je een hele blank huid met een lichtrose jurk en jouw kenmerkende manier van heldere fotografie tegen een lichte achtergrond.
Je moet maar lef hebben
De belichting is knap gehouden en op mijn prullerige maar wel uitstekend wekelijks gecalibreerde Dell schermpjes toont dit zich nergens overbelicht. Ook al is mijn smaak altijd een slag donkerder (dat weet je inmiddls wel denk ik )
En die belichting zo uitgebalanceerd houden is op zich is al een grote verdienste.
Het schaduw lijnen spel in deze eerste twee foto's is van zeer superieure kwaliteit.
Bij foto 1 had ik haar wel de voetjes laten behouden.
Mogelijk staat ze blootsvoets of op lompe gympen. (Jij bent de fotograaf en weet dat.)
Maar blote voetjes in het zand hoort gevoelsmatig eigenlijk wel bij dit super relaxt overkomende model in deze setting.
Foto 2 is gewoon een lekker relaxte magistrale foto.
Foto 3:
Jammer van die harde schaduw die valt op haar linker bovenarm van haar linker borst.
Verder is die ook erg goed, maar dat is een net even te opvallend schaduwtje in deze geheel licht gehouden foto, jammer, jammer.
Want in deze pose is dit gewoon echt een lekkere foto van een heel relaxt mooi model.
Groetjes maar weer, tot de volgende serie van je
Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol ☻
Bij foto 1 had ik haar wel de voetjes laten behouden.
Mogelijk staat ze blootsvoets of op lompe gympen. (Jij bent de fotograaf en weet dat.)
Maar blote voetjes in het zand hoort gevoelsmatig eigenlijk wel bij dit super relaxt overkomende model in deze setting.
Foto 2 is gewoon een lekker relaxte magistrale foto.
Groetjes maar weer, tot de volgende serie van je
Thanks voor de uitgebreide analyse
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met donker of licht buiten of binnen. Het is me opgevallen als je goed meet, dat dit eigenlijk helemaal geen probleem is. Nemport wat voor kleur huid of haar. Enige wat ik wel weet is dat zwart meer zuigt en dat je dat makkelijk een stop kan overbelichten.
Maar goed.. foto 2 is dezelfde als 1 echter een crop. Model staat met haar voeten op de rotsen/stenen en het shot was niet goed gekaderd. Met voeten was hier beter geweest achteraf
Ik vind het model en haar poses prachtig. Op mijn ( gecallibreerd ) scherm is het jurkje gewoon te licht......althans naar mijn smaak en smaken mogen verschillen.
Het lijkt me dat er een iets TE harde flits op gezet is.
Het is me opgevallen als je goed meet, dat dit eigenlijk helemaal geen probleem is. Nemport wat voor kleur huid of haar.
Meet jij alleen met jouw Cam of gebruik je ook lichtmeters ?
Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol ☻
Dan doe jet op dezelfde wijze als ik.
Maar ik kom gewoon altijd minimaal en stap donkerder uit als jij.
Maar dat is ook gewoon smaak en opname techniek.
Ben altijd opzoek naar fotografen die ik als voorbeeld kan zien. Als ik deze serie zie dan kan ik jou toevoegen tot die fotografen. Ben zeker fan van je instructie filmpjes die je hier op het forum hebt geplaatst (in tips en trucs). Zeer mooi licht in deze serie en een mooie rustige achtergrond. Door gebruik van flitser heb je het model mooi los gekregen van de achtergrond.
Ben benieuwd naar je foto's die je in september mag laten zien.
Zie op mijn laptop geen overbelichting in de foto's
PS jammer dat je link naar je website op je profiel niet werkt, kun je mij de URL geven?
Ben altijd opzoek naar fotografen die ik als voorbeeld kan zien. Als ik deze serie zie dan kan ik jou toevoegen tot die fotografen. Ben zeker fan van je instructie filmpjes die je hier op het forum hebt geplaatst (in tips en trucs). Zeer mooi licht in deze serie en een mooie rustige achtergrond. Door gebruik van flitser heb je het model mooi los gekregen van de achtergrond.
Ben benieuwd naar je foto's die je in september mag laten zien.
Zie op mijn laptop geen overbelichting in de foto's
PS jammer dat je link naar je website op je profiel niet werkt, kun je mij de URL geven?
Groeten Michael
Die link werkt bij niemand. Is een bug in BD. Via contact kom je er wel.
Maar bedankt voor je lovende woorden.
Dan doe jet op dezelfde wijze als ik.
Maar ik kom gewoon altijd minimaal en stap donkerder uit als jij.
Maar dat is ook gewoon smaak en opname techniek.
Het is de uiteindelijke bewerking die de foto doet afwijken van de 'out of cam' versie. Jij weet net zo goed als ik dat de eerste camera nog gebouwd moet worden om dit soort beelden (en juist die in de studio) er zo uit te laten rollen
Soms trek ik het tot het randje richting hooglichten, soms trek ik de zwarten dicht, en soms gooi ik er een raster over zodat je beide niet eigenlijk niet hebt. Het is niet hoe de pet staat en voor wat voor doel de foto is. En niet om nu op de borst te slaan, maar je zult bij mij zelden of nooit over- of onderbelichte foto's zien. Natuurlijk zit ik er wel eens een halve stop naast, maar zodra het meer is, ga ik de foto niet eens bewerken. (op een heeeeeeeel enkele uitzondering na). Met RAW kun je een hoop, maar als je stockfotografie doet, kom je er al snel achter dat aanpassingen in lichtsterkte meteen wordt ontdekt en de platen worden afgekeurd, zeker als je er meer dan een stop naast zit.
De reden dat ik een meter gebruik is dat de basis goed moet zijn. Mocht ik een teveel flitseffect hebben kan ik altijd de flits iets zachter zetten of meer omgevingslicht binnenlaten door de sluitertijd.
Knappe fotos en ik heb al de reacties niet gelezen maar tussen de regels in las ik dat er van overbelichting gesproken wordt...Ik merk hier niet van. De opnames zijn goed naar mijn bescheiden mening. Mee dan goed zelfs.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Het is de uiteindelijke bewerking die de foto doet afwijken van de 'out of cam' versie. Jij weet net zo goed als ik dat de eerste camera nog gebouwd moet worden om dit soort beelden (en juist die in de studio) er zo uit te laten rollen
.
Ik neem die licht tips hieruit weer mee, altijd handig
Natuurlijk werk je ze na.
Ik zelf werk ze amper tot geheel niet na.
Dat is een principiëel lui kenmerk van me, buiten dat ik ook van donkerdere foto's en schaduwen houd.
En dat wordt soms afgestraft en soms gewaardeerd, meestal afgestraft .
Men is langzaam aan erg gewend aan het raken aan steeds verder doorbewerken van foto's met een erg hoge belichtingsgraad en zware bewerkingsgraad.
Teveel licht haalt alle schaduwen en tekeningetjes weg die vaak leuk en karkateristiek zijn.
Maar zoals in deze serie, daar mogen amper schaduwen aanwezig zijn.
Hier klopt dat dus helemaal op de laatste na, dan.
En ik heb ook anderen van je gezien.
Ik zou ook wel eens eenzijdig belichte foto's van je willen zien.
Gewoon, een zon, midden op de dag, rauwe fotografie, geen extra lichtbronnen en harde schaduwen en licht reflecterende partijen op de achtergrond.
Ik weet dat je het er minstens even goed afbrengt als deze serie.
En dus ben ik erg benieuwd
Sterker nog, ik ben beginnend met modellen fotografie.
Moet nog heel veel leren mbt instructies aan het model, poses etcetera.
Als je zin hebt doe ik met je mee, mail me. .
Comment