Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Mee eens... en ze staan in de juiste volgorde
Mvg, Quattra
Als je met die volgorde bedoelt: "goed, beter, best", dan ga ik hiermee volledig akkoord.
Die eerste komt me een beetje onderbelicht over, of 'minder goed belicht' is waarschijnlijk de juistere uitdrukking.
Die tweede vind ik echt prachtig van beeldvulling. De compositie en vooral haar houding vullen echt mooi de fotoruimte. Leuke blik in haar ogen en prachtig belicht. Velen zullen het misschien 'te krap in het kader' vinden maar ik vind het prima zoals het hier is.
De derde is heel mooi gedaan met dat tegenlicht.
Bij nader inzien, verander de bovenstaande volgorde maar in "goed , best en al even best". .
Wat ik vaak zie met buitenopnamen is dat het model op de achtergrond geplakt lijkt. Ik weet zelf niet waardoor dit komt, maar vermoed dat er toch een andere balans in omgevingslicht en flitslicht moet zijn. Neemt niet weg dat ik deze foto's niet mooi vind hoor, integendeel. Heerlijk van scherpte en kleur. Maar ik hoop dat je mijn gevoel begrijpt.
Wat ik vaak zie met buitenopnamen is dat het model op de achtergrond geplakt lijkt. Ik weet zelf niet waardoor dit komt, maar vermoed dat er toch een andere balans in omgevingslicht en flitslicht moet zijn.
Idd, die balans hé
In de eerste is het duidelijk; licht op het model van rechtsboven terwijls de onmiddelijk omgeving (struik...) een ander lichtpatroon heeft. Dán krijg je dat 'plak-effect'.
My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.
Idd, die balans hé
In de eerste is het duidelijk; licht op het model van rechtsboven terwijls de onmiddelijk omgeving (struik...) een ander lichtpatroon heeft. Dán krijg je dat 'plak-effect'.
Ik kan me zelfs niet van de indruk (je leest het goed: indruk) ontdoen dat hier effectief in PS geknipt en geplakt is .
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Ik begrijp wat jullie bedoelen... en ik worstel er al een tijdje mee..
Ik wil er best een strobist topicje rond openen, maar wat ik doe is het omgevingslicht (of lucht) 1 of voor meer drama 2 stops onderbelichten tov het uitgeflitste model. Gels toevoegen heb ik geprobeerd, maar dat is geen oplossing want dat maakt het voor buiten opnames alleen maar erger.
Misschien moet ik proberen om beiden gewoon in balans te zetten (geen stops verschil), maar ik vrees dat je dan een erg vlakke, lelijke lucht krijgt. Het vreemde is dat dit in een binnenlokatie wel werkt en niet geplakt overkomt.
Ik weet dus niet echt hoe dit moet opgelost / verbeterd kan worden en zal er straks een ander topicje voor openen. Thanks voor de comments
Dat onderbelichten wordt vaker gedaan, mooie donkere achtergronden enz. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Op een ander forum is hier ook een disucussie over ontstaan hoe dit komt. Je ziet het vaak bij buitenopnamen en ik heb ook geen flauw idee waarom het soms wel en soms niet zo lijkt. Denkt dat het zoeken is. Bij de ene situatie moet je dit doen en bij de andere dat.
Miss toch wel eens leuk om hier een draadje over te openen. Ik vind dit wel leerzaam.
Volgens mij is het niet zó moeilijk ; je moet gewoon zien dat de onmiddelijke omgeving nét zo belicht wordt als het model en dat die omgeving een geleidelijk patroon heeft dat 'uitwaaierd' naar de achtergrond en dus dat de lichtsterkte waarmee die omgeving opgehelderd wordt ook geleidelijk afneemt.
Een paar voorbeeldjes van wat ik bedoel (hoewel ook hier het plak-effect nog een klein tikkie aanwezig is hoor):
Qua compo vind ik de eerste de betere.
Echter, op de derde en ook op de eerste (de te zijdelingse blik waardoor teveel wit van de ogen te zien is) vind ik de blik niet zo geslaagd.
Daarom: ik ga voor de tweede.
If you always do what you always did, you will always get what you always got. www.sylviehuybrecht.be
Ik kan me zelfs niet van de indruk (je leest het goed: indruk) ontdoen dat hier effectief in PS geknipt en geplakt is .
Strobisten weten wel beter
Laat dat nu net het effect zijn dat voor mij deze foto's er laten uitspringen.
Het zorgt voor een vervreemdend gevoel waardoor je meer aandacht aan de foto gaat spenderen.
Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?
Comment