Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bathing In Bokeh

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bathing In Bokeh

@Jos Vanhengel:

Okee, ik heb me er een beetje te snel vanaf gemaakt met mijn definitie, ik geef het toe.
    Er ontbreekt dan ook een belangrijk stukje in:

"Sommige foto’s zijn overal haarscherp, andere hebben een onscherpe voorgrond en/of achtergrond.
    De term “bokeh”, afkomstig uit het Japans, wordt gebruikt om de esthetische kwaliteit van die onscherpte uit te drukken. Een goede of een slechte bokeh wil eigenlijk zeggen dat de onscherpe voorgrond en/of achtergrond van die foto mooi of niet mooi weergegeven is."

Of nog anders:

"Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder.

Onscherpte kan rustig en onrustig overkomen. Het kan als natuurlijk of onnatuurlijk worden omschreven. Rustige, zachte onscherpte, die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt in het algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld. Naast de relatie ten opzichte van het scherpe hoofdonderwerp kan een onscherp deel van het beeld ook een zelfstandige functie hebben en als zodanig mooi gevonden worden.

Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Het feit, dat een objectief met goede achtergrondonscherpte-weergave slechter presteert bij onscherpe onderwerpen in de voorgrond, hangt hier mee samen.

Een bepalende factor voor de weergave van onscherpte is de manier waarop een punt buiten het scherptevlak wordt weergegeven. Licht zal niet in één punt geconcentreerd worden, maar verspreid over een groter oppervlak zijn. Een verdeling met een helder centrum en een afnemende helderheid naar de randen toe lijkt ideaal voor een goede onscherpteweergave. Met een dergelijk weergave van beeldpunten wordt een zacht beeld als geheel bereikt.

Een schijf met uniforme helderheid is ook mogelijk. Vaak is in deze schijf de vorm van het diafragma te herkennen. Daarom is een circulair diafragma wenselijk. Tot slot is het mogelijk dat de helderheid aan de rand van de schijf groter is en zelfs dat het centrum van de schijf afwezig is. Dit levert zogenaamde 'ni-sen' bokeh op, dat herkenbaar is aan dubbele lijnen. Het beeld kan als onrustig en onaangenaam worden ervaren.

De termen 'mooi' en 'aangenaam' maken duidelijk dat de waardering van de onscherpte subjectief is. Er zijn echter voorkeuren die door veel mensen gedeeld worden".

Bokeh is dus inderdaad iets subjectiefs.

En duidelijk waarneembare verstrooiingscirkels zijn GEEN noodzaak om te kunnen spreken van "bokeh" in een foto, ze maken het wel gemakkelijker om het "bokeh" te beoordelen, dat wel.
    Verstrooiingscirkels zijn immers ook niet altijd waarneembaar als lichtcirkels in min of meer ronde of veelhoekige vorm. Ze kunnen ook heel zacht in elkaar overlopen en zelfs totaal niet waarneembaar zijn op de foto.
    In deze foto is er dus wel degelijk sprake van bokeh, van een 'heel mooi' bokeh zelfs.

Er zijn dus eigenlijk WEL verstrooiingscirkels in deze foto aanwezig, alleen zijn ze niet direct als dusdanig herkenbaar. Zeggen, zoals jij doet, dat er van bokeh geen sprake is omdat je geen cirkels ziet in deze foto, is dan ook...welja...een beetje dom. Of onwetend, of teveel afgaand op één bron van informatie, of wat anders, maar in elk geval fout.

Waar bokeh vaak wel mee verward wordt is de flou-heid van een heel verafgelegen achtergrond, zoals dit bvb dikwijls te zien is op sommige macro-foto's of bijvoorbeeld op foto's van vogels genomen met een supertéle à la 600 f/4. Omdat in zo'n geval door de te grote afstand er eigenlijk zelfs geen sprake meer is van heel zacht in elkaar overlopende "verstrooiingscirkels". Bij macro-foto's is die afstand dan enkel relatief heel groot, maar het principe blijft uiteraard hetzelfde.

Mocht dit hier het geval zijn dan zou ik je moeten gelijk geven. Maar zo'n geval is het hier dus duidelijk niet.

Je kan trouwens zulke foto's (met een superzachte-crèmige-achtergrond) nemen met elke télé of macro-lens. Zelfs met de mottigste lens op het gebied van bokeh kan dit, ALS de afstand tussen en het onderwerp en de achtergrond in verhouding maar groot genoeg is.

Comment

mooie foto maar inderdaad geen bokeh
      maar photoshopke
      als je eens echte mooie bokeh wilt , wil ik je gerust eens mijn leica summilux-reekse lenen :-p

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door touslesbois Bekijk bericht
        maar photoshopke
        als je eens echte mooie bokeh wilt , wil ik je gerust eens mijn leica summilux-reekse lenen :-p

I give up.
        I am surrounded by morons.

Comment

als we in over fotografiespreken, versta ik onder bokeh de optische opscherpte van een lens.
          laat die term nu fout gebruikt zijn of niet...soit

Comment

als we in over fotografiespreken, versta ik onder bokeh de optische opscherpte van een lens.
            laat die term nu fout gebruikt zijn of niet...soit
            In over fotografie? Optische opscherpte?

Correctie: "Morons met een vod in hun mond". Lol.

Sorry, ik kon het niet laten. .

Comment

maar photoshopke
              Aan deze foto is NIET geshopt .

well done Spy-Glass, mooie prent
              J

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bandanna Bekijk bericht
                Aan deze foto is NIET geshopt .
                Moet eerlijk toegeven dat de blur onderaanrechts mij ook eerst deed denken aan (slechte) photoshop. Want de blur treedt zeer abrupt in, er is bijna geen overgang, je ziet bijna een streep van een penseel.

Kijk rechtsonder, het grootste stuk baksteen in de middenste rij. Lijkt wel perfect in elkaar gesplitst met scherp en onscherp deel. Geen zachte graduele overgang.

Maar kan ook eigen zijn aan lens, natuurlijk. En ik zag eerst de foto, dan pas de exif. Maar mijn eerste indruk was wel: dat stuk rechts lijkt niet echt.

Dus ik begrijp de reactie van touslesbois.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
                  Diafragma wijd open,iso verhoogd naar 400,en een sluitertijd om een raceauto / vliegtuig in beweging mee te bevriezen.

Was je soms bang dat ze heel snel zou knipperen?

Slechte compositie (nietszeggende muur) en effect wat mij betreft.
                  Of misschien wat toepasselijker een "wazige" foto.
                  Maar , doel is bereikt mooie foto neergezet , wat zeur je dan over de instelling van de camera , mooie foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                    Maar , doel is bereikt mooie foto neergezet , wat zeur je dan over de instelling van de camera , mooie foto

Ja mooie foto misschien voor jou,maar voor mij en een paar anderen niet.

Noem een goede reden waarom de iso bij deze foto op 400 staat en niet op 100.
                    Noem een goede reden waarom de sluitertijd bij deze foto op 1/2000 en niet op 1/250 staat.

Als je over deze dingen niet nadenkt en juist toepast dan ben je maar wat aan het ''proberen'' en niet op de juiste manier.

Een creatieve foto maken betekent volgens mij nog altijd meer als alleen maar een jongedame voor een muur plaatsen en het laagste diafragmagetal kiezen.

Maar ja wie ben ik ik kan het natuurlijk verkeerd hebben ,zo nou heb ik wel weer genoeg "gezeurd".

Comment

sjonnie17.. Ik denk dat spy-glass ondertussen wel weet hoe hij een goede foto moet maken. De instellingen konden inderdaad anders, maar tijdens een shoot wordt er niets steeds met alles rekening gehouden. Misschien zul je dat zelf ervaren als je zelf eens een modelshoot doet. Ook al kun je het model sturen, er blijven momenten waar je snel moet zijn. Dan duw ik op het knopke, ipv aan de iso te gaan prutsen als ik toch safe zit met mijn sluiter.

Comment

Een creatieve foto maken betekent volgens mij nog altijd meer als alleen maar een jongedame voor een muur plaatsen en het laagste diafragmagetal kiezen.
                        Ik denk dat er velen met mij nu staan te popelen naar werk van jou om te zien hoe het wel moet
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Ik denk dat er velen met mij nu staan te popelen naar werk van jou om te zien hoe het wel moet
                          In een vorige reactie had ik er ook al naar gevraagt, maar kreeg een PM dat zijn werk eerder een privé karakter heeft.

Respect voor je mening.

Er is wel eigen werk maar meer prive van aard geen studioshoots ofzo.

Een mooi zinnetje onder je reactie trouwens over discussie en verlagen / ervaring enzo.

Sjonnie
                          MVG, Jeff
                          Last edited by Digipics357; 13 februari 2009, 10:28.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            In een vorige reactie had ik er ook al naar gevraagt, maar kreeg een PM dat zijn werk eerder een privé karakter heeft.

MVG, Jeff

Ok dan gooien we het nu over een andere boeg.
                            Als mensen positief reageren dan is er niks aan het handje.Als er kritisch gereageerd wordt dan wil men eigen voorbeelden zien.
                            (We hoeven niet allemaal een topportfolio te hebben om iets te mogen zeggen wel ?)
                            En als meneer een privébericht gewisseld heeft met mij dan staat het een dag later geciteerd op het forum. Trek hier je eigen conclusies maar uit.
                            En mijn commentaar geldt alleen voor deze foto,de eigenaar zal de basisprincipes wel of niet kennen dat kan ik niet direct beoordelen.

De dame staat goed op de plaat maar het bokeh effect valt mij tegen in deze plaat,niets meer of minder.

Comment

geweldige foto !

I love it !
                              Nikonian

Comment

Ja mooie foto misschien voor jou,maar voor mij en een paar anderen niet.

Noem een goede reden waarom de iso bij deze foto op 400 staat en niet op 100.
                                Noem een goede reden waarom de sluitertijd bij deze foto op 1/2000 en niet op 1/250 staat.

Als je over deze dingen niet nadenkt en juist toepast dan ben je maar wat aan het ''proberen'' en niet op de juiste manier.
                                dit is dus de reden waarom ik consequent de EXIF uit mijn fotos haal ;-)

who f*ckin' cares wat de instellingen zijn ... als het beeld maar is wat het moet zijn, en dat is het voor mij hier in ieder geval wel ;-)
                                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Working...
                                X