Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
heb even je site bekeken... zwaar onder de indruk
zitten enkele knallers tussen
ontopic, de blik kan ik wel smaken,
mis alleen twee dingen, iets mindere felle belichting, of minder harde schaduw, zo je wil. en een ''stoppelbaard' van een paar dagen
Ik hink alleen op 2 gedachten met deze plaat. Aan de ene kant is hij lekker symmetrisch, lijnen, compo etc. Maar aan de andere kant kies je hier voor een Rembrandt belichting. Ik ben al een paar keer komen kijken en weet niet of ik hier een vlinder onder de neus mooier had gevonden.
Neemt niet weg dat ik het absoluut een mooie plaat vind hoor
Waarom moet het toch altijd textbook-fotografie zijn ?
"overbelichte delen, te harde en te grote schaduw, oog niet genoeg opgelicht..."
deze foto is niets waard zonder het overbelichte en de schaduw, zo heb ik hem ook bewerkt hoor, maar vond het echt tegenvallen
Zal hem wel eens opnieuw proberen, met licht van bovenaf, zoals madmax zei, om die vlinder te bekomen
Waarom moet het toch altijd textbook-fotografie zijn ?
"overbelichte delen, te harde en te grote schaduw, oog niet genoeg opgelicht..."
deze foto is niets waard zonder het overbelichte en de schaduw, zo heb ik hem ook bewerkt hoor, maar vond het echt tegenvallen
Zal hem wel eens opnieuw proberen, met licht van bovenaf, zoals madmax zei, om die vlinder te bekomen
tx voor de reacties
Dat hoeft natuurlijk ook niet. Regels zijn er om gebogen te worden
Maar Henri heeft natuurlijk ook een punt. Een mooie Rembrandt loopt niet door de lip, maar er net langs.
Ik zelf vind het niet erg als het oog wat duister wordt trouwens, maar alles is natuurlijk ook een persoonlijke smaak.
Ik hink alleen op 2 gedachten met deze plaat. Aan de ene kant is hij lekker symmetrisch, lijnen, compo etc. Maar aan de andere kant kies je hier voor een Rembrandt belichting. Ik ben al een paar keer komen kijken en weet niet of ik hier een vlinder onder de neus mooier had gevonden.
Neemt niet weg dat ik het absoluut een mooie plaat vind hoor
Ik ben maar een leek hoor, maar wat is Rembrandt belichting juist?
Zoals hierboven, dat het licht 45 graden (ca.) van links of rechtsvoren komt en een driehoekje licht onder het oog laat staan. Zo schilderde Rembrandt. Meestal loopt de schaduw net langs de liphoek en is ook het oog ver/belicht. Maar om sfeer te scheppen mag dat van mij best af en toe lekker donker zijn daar.
De meesters zullen het mss beter uit kunnen leggen, maar ik doe het op deze manier.
idd, in theorie moet er licht in de 2 ogen vallen voor een echte rembrandt, soms schept het wat sfeer als dat niet het geval is, soms valt het tegen.
Smaak brengt hier redding
Ik vind het technisch ontleden van deze foto persoonlijk een beetje overbodig, want de sfeer en kracht van dit beeld overtreft het technische aspect vele malen. Voor mijn part mag een foto alle technische regels aan zijn laars lappen, zolang het beeld zelf maar spreekt.
Comment