Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
heel mooie, wel beetje jammer van rechtsboven.
grt,bouk.
Ja, ik weet het maar ondanks het feit dat ik dit portret in RAW getrokken heb en - 0,67 belichtingscorrectie heb uitgevoerd om hooglichten te kunnen corrigeren was het contrast in dit geval nog veel te hoog. Had ik nog meer belichtingscorrectie uitgevoerd dat was het portret op zich veel te donker geworden en zou de oplichting van de schaduwen dan weer ruis hebben veroorzaakt. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Als er interactie is met je model kan je het eens herdoen en van locatie veranderen waar er minder contrast is. Deze Indische dame zag er niet naar uit dat ze zou meewerken. Ik was al lang blij dat ze mij deze ene foto liet nemen.
Al bij al, en gezien de omstandigheden, ben ik toch zeer tevreden over dit portretje hoor.
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
Mijn eerste gedacht toen ik mijn eigen foto zal was ook de gelijkenis met het Afghaanse meisje uit National Geographic maar ik wou hier niks suggereren. Ik ben blij dat jullie er zelf opgekomen zijn. 't Was dus niet alleen mijn gedacht en dat stemt me blij.
Mijn eerste gedacht toen ik mijn eigen foto zal was ook de gelijkenis met het Afghaanse meisje uit National Geographic maar ik wou hier niks suggereren. Ik ben blij dat jullie er zelf opgekomen zijn. 't Was dus niet alleen mijn gedacht en dat stemt me blij.
Helemaal in de stijl van Steve McCurry. Nog niet eens zo lang geleden heb ik hem gesproken in de Nieuwe Kerk in Amsterdam waar hij een lezing hield over zijn werk en reizen in oorlogsgebieden (binnenkort geeft hij weer workshops in Myanmar en India). Voor hen die geïnteresseerd zijn in het werk van Steve verwijs ik naar http://www.stevemccurry.com.
Het is een goed portret ook al is er die verwijzing naar de overbekende foto van het NGC meisje. Deze mag daar gerust naast staan en de foto van NGC heeft als enige meer dat daar een verhaal aan vast hangt en er heel veel aandacht aan gegeven is (tijdschrift, boeken ...).
Helemaal in de stijl van Steve McCurry. Nog niet eens zo lang geleden heb ik hem gesproken in de Nieuwe Kerk in Amsterdam waar hij een lezing hield over zijn werk en reizen in oorlogsgebieden (binnenkort geeft hij weer workshops in Myanmar en India). Voor hen die geïnteresseerd zijn in het werk van Steve verwijs ik naar http://www.stevemccurry.com.
Ik ben verleden maand in Singapore zijn werk gaan bewonderen, w.o. het Aghaanse meisje. Stuk voor stuk prachtige foto's waar een verhaal aan vasthangt.
Mijn verhaal bij deze vrouw is minder spectaculair. Ik loop graag rond met mijn 70-200 omdat ik daar de beste portretten kan mee trekken (als ik een beetje op afstand wil blijven toch). Ik had deze vrouw pas gezien toen ik al heel dicht stond en ik had niet meer het lef terug achteruit te gaan om op mijn gemak te kaderen want ze zag er niet bepaald gelukkig uit en zou zich hoogstwaarschijnlijk omgedraaid hebben, zoals zovelen. Soms moet je snel reageren en is't erop of eronder. Aangezien ik haar verrast had en ze het overduidelijk gezien had, heb ik haar wel het resultaat getoond en haar een complimentje gegeven met haar mooie ogen, waarop er toch een spontaan lachje volgde. Maar dan stop ik ook, want zelfs al mag je dan nog een foto trekken....de spontaniteit is weg. Als ze er zelf om vragen doe ik het uiteraard wel, maar uit ervaring weet ik dat dit zelden goede foto's oplevert.
of toch dan maar effe roeien met een paar PS riemen.
grt,bouk.
Bouk, ik heb alle PSriemen uit de kast gehaald want ik neem mijn foto's in RAW...als het niet te erg is kan je in RAW nog redelijk wat corrigeren maar ook RAW heeft hier zijn grenzen en die waren helaas overschreden.
Iets anders over klonen leek mij hier echt geen optie.
Comment