Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Burkina 2008

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Burkina 2008

    Eerste en vooral bedankt voor jullie oprechte mening. Dat is de enigste reden waarom ik foto's plaats hier op de site. Door deze mening kan ik objectiever naar m'n eigen foto's kijken. Dat is voor mezelf één van de moeilijkste zaken van fotografie" objectief naar je eigen foto's kijken".

    Ik stel vast dat er teweinig emotie zit in de foto's. Hier gaan ze hun doel zeker voorbij. De eerste is inderdaad meer een registratie landschapsfoto en hoort hier niet thuis.

    Bij de tweede heb ik een andere kijk. Als je naar het linkse meisje kijkt zie je dat het zwaar ziek is door slecht drinkwater. De jongen heeft een t-shirt aan van een bekend merk. Dit shirt is niet meer gewassen nadat het door spullenhulp opgestuurd is. Het kleinste meisje is wat onwenning en kijkt naar haar vertrouwde oudere broer. Dit samen is het leven van de kinderen in de Sahel.
    Met belichting en studiowerk maakt men van deze laatste zeker iets anders. Of dit het verhaal verteld betwijfel ik.

    Blijven trainen zeggen ze dan en dat ga ik ook doen

    Gr David
    Gr David

    Comment


    • #17
      Re: Burkina 2008

      Citaat:
      Oorspronkelijk geplaatst door Sylvie Huybrecht
      ...Eigenlijk zouden we bij het beoordelen van de foto's niet onze eigen standaards moeten gebruiken maar gaan kijken naar de evolutie van de betreffende fotograaf...
      Hiermee ben ik het helemaal oneens. Volgens mij moet je een foto bekijken en beoordelen op wat ze bij jou teweegbrengt. Een foto die je iets doet en je niet onverschillig laat (op welke manier dan ook), is volgens mij al geslaagd. Ik zie niet in hoe de evolutie van een fotograaf zou moeten meespelen in de beoordeling van een foto of hoe deze evolutie je indruk van een foto zou kunnen beïnvloeden. Ze kan hooguit dienen om wat tips voor verbetering te geven maar de foto zelf wordt er niet beter of slechter door. Just my 2 cents.
      Standaardposes, standaard landschappen etc.
      Kom met iets nieuws, iets waar ik mijn mond van open en zeg... WOW!!!!!
      Ik heb hier parels van foto's voorbij zien komen bijv. van Pendragon en nog een paar leden en daar ook mijn complimenten voor uitgesproken
      .

      Hmmm. Akkoord, in iedere rubriek hier op BD hebben we onze mensen die 'de kroon spannen' om het zo te zeggen. En daarmee vergelijken we dan uiteraard. Maar is dat terecht?

      Stel je voor dat een leerkracht in de klas hetzelfde zou doen: de prestaties van zijn leerlingen afwegen naar de drie slimste leerlingen die hij ooit had en die hem nu en dan weten te verbazen. Hij zou tegen zijn gemiddelde leerlingen voordurend moeten herhalen: "nja, nou, toch maar zo zo hoor, kom toch eens met iets beter waarvan ik onder de indruk ben" terwijl die gemiddelde leerlingen misschien wel de avond voordien non stop aan hun bureau hebben zitten studeren om dit niveau te halen en alle respect verdienen voor de prestatie die ze naar hun vermogen hebben neergezet. Bovendien geven de drie slimmerikken van de klas 'de maatschappij' niet weer, maar de top ervan, en is het gevaarlijk om alle prestaties daarmee te gaan vergelijken. Upward comparison kan motiverend zijn voor de persoon in kwestie ("ik heb het goed gedaan maar hij deed beter en ik wil dat ook kunnen") en is in ieder geval beter dan downward comparison ('ik heb al veel slechter gezien dan dit hoor, dus het mijne is goed genoeg"), maar als derde is het riskant om dat soort streven naar beter te verwachten of te eisen van iemand vind ik.

      Ik bedoel maar: we hebben al een onderverdeling in fotobeoordeling en showcase. Ook de mensen die in de showcases van de verschillende rubrieken posten zijn op een gausscurve te plaatsen, met mensen als Madmax en Pendragon ergens helemaal aan het uiteinde daarvan rechts. Maar ze mogen de norm niet worden. De norm ligt in het midden van de gausscurve, op het punt waar de meeste 'showcasers' presteren.

      euh goed, laten we een pint gaan pakken... De sociologe in mij kwam even op dreef
      If you always do what you always did, you will always get what you always got.
      www.sylviehuybrecht.be

      Comment


      • #18
        Re: Burkina 2008

        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
        Ho ho.. dat heb ik nooit gezegd Ik heb hier parels van foto's voorbij zien komen bijv. van Pendragon en nog een paar leden en daar ook mijn complimenten voor uitgesproken. Ik hou van veel soorten fotografie en zet zelf ook inheemsen op de plaat, net zo goed als vogeltjes, en andere dieren en/of landschappen. )
        Mijn reactie was gebaseerd op jouw uitspraak over het continent tussen Marokko en Kaapstad. Daaruit blijkt dat Afrika je ding niet is, los van het feit dat je mooie beelden uit dat continent wel weet te appreciëren.

        Afrika is helemaal mijn ding, vandaar mijn reactie. Ik heb ook wel meer in het oog springende foto's gezien uit Afrika, maar ze spreken me toch aan. Ik kijk naar de mensen en tracht te zien dat dit mensen uit Burkina zijn. Ik zoek naar gelijkenissen met mensen die ik ken in Mali. Ik kijk of ze er anders uitzien dan mensen in Oost Afrika. Ik probeer te zien of het landschap ook elders had kunnen zijn. Waar heb ik nog zo'n landschappen gezien, ...
        Soit, als er hier foto's uit Afrika staan, bekijk ik dat door een beetje andere bril dan de meeste mensen op dit forum. Inzake onderwerpen waar ik geen voeling mee heb, kan ik naar niets meer kijken dan wat technische aspecten of de WOW-factor.

        Comment

        Working...
        X