Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lowkey lowkey en lowkey

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lowkey lowkey en lowkey

    Omdat ik daarnet een ganse uitleg heb gedaan bij de lowkey foto van Louvain zonder te kunnen illustreren wat ik eigenlijk bedoel, post ik hier drie 'oudjes' die het misschien verduidelijken.

    Ik vertelde over de kwartcirkel die het model heeft bij dit soort fotografie, om haar gezicht te bewegen en toch aanvaardbaar belicht te zijn. Even laten zien dus:

    1) dit is het ene extreem van die hoek van 90 graden, namelijk waar de fotograaf recht voor het model staat en het model met de lichtpool schuin opzij toch volledig recht vooruit draait. Je krijgt dan het 'artistieke halve gezicht'.



    2) het andere extreem, waarbij de fotograaf is blijven staan en het model 90° is gedraaid tov de fotograaf, richting lichtbron, is het lowkey portret in profiel.
    Deze Toska was mijn allereerste model acht jaar geleden, en deze foto dateert van toen, op school (misschien wel het eerste leuke studioportret dat ik ooit maakte hehe).



    3) deze derde foto is idem kwa opstelling aan nr 2, met dat verschil dat model én lichtpool dichter bij de achtergrond staan, zodat die mee licht vangt en het model zich dus beter aftekent.



    Alles hiertussenin werkt in principe. Zoals ik al zei bij de foto van Louvain, is het grote gevaar de 'reflex' van het model om de fotograaf met het hoofd te volgen wanneer deze zich buiten deze kwartcirkel begeeft om diepere schaduwen te leggen.

    Ziezo. Moge er iemand baat bij hebben . Ik voelde me een beetje geroepen omdat ik van bij het begin een voorkeur heb gehad voor dit soort fotografie en ik er dus na al die jaren ook wel vrij bedreven in geworden ben, in tegenstelling tot high key stuff waar ik dus niks van bak

    Groetjes!
    If you always do what you always did, you will always get what you always got.
    www.sylviehuybrecht.be

  • #2
    Re: Lowkey lowkey en lowkey

    Ik ga geheel voor nr3
    http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

    Comment


    • #3
      Re: Lowkey lowkey en lowkey

      Met dank voor de uitleg.
      Enkel uw lichten verplaatsen he .

      Of toch niet ...

      Comment


      • #4
        Re: Lowkey lowkey en lowkey

        Mooie en goede uitleg, en dito foto's
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Lowkey lowkey en lowkey

          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Met dank voor de uitleg.
          Enkel uw lichten verplaatsen he .

          Of toch niet ...
          Ik denk dat ik hier iets tussen de regels moet lezen maar daar ben ik niet zo goed in dus ik snap deze commentaar niet.

          Mijn licht staat ten allen tijde hetzelfde als ik dit soort foto's maak. Links of rechts weliswaar, maar op dezelfde plaats in de 'cirkel' rond het model.
          If you always do what you always did, you will always get what you always got.
          www.sylviehuybrecht.be

          Comment


          • #6
            Re: Lowkey lowkey en lowkey

            Oorspronkelijk geplaatst door Sylvie Huybrecht Bekijk bericht
            Ik denk dat ik hier iets tussen de regels moet lezen .
            Klopt. Ik verwijs naar uw eigen stelling dat je mensen niet meer zou kunnen bijbrengen dan "als het niet goed is, verplaats dan uw licht".

            Bij deze dus volledig van de kaart geveegd.
            U bent daarentegen heel didactisch.

            Comment


            • #7
              Re: Lowkey lowkey en lowkey

              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Klopt. Ik verwijs naar uw eigen stelling dat je mensen niet meer zou kunnen bijbrengen dan "als het niet goed is, verplaats dan uw licht".

              Bij deze dus volledig van de kaart geveegd.
              U bent daarentegen heel didactisch.
              Owkey, ik heb'm
              If you always do what you always did, you will always get what you always got.
              www.sylviehuybrecht.be

              Comment


              • #8
                Re: Lowkey lowkey en lowkey

                Heel erg bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, geïllustreerd met drie mooie foto's.
                mvg,
                chris
                Geniet van foto's maken

                Comment


                • #9
                  Re: Lowkey lowkey en lowkey

                  Even schematisch weergegeven.

                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lowkey lowkey en lowkey

                    @ photogRAF:

                    Leuk programma om zo'n zaken in beeld te brengen....

                    Ik plaats mijn lichtpool (meestal is dat een softbox met acht hoeken, diameter 1m20) echter niet zo extreem zijdelings. Hij staat een graad of 20 meer schuin voor). Mijn model laat ik dicht bij de softbox plaatsnemen (ongeveer een halve meter) en als ik het zacht wil houden, draai ik de lamp heel laag, want vergis je niet: een softbox kan ook vrij hard licht geven als je'm te hard opdraait met het model zo dichtbij!
                    If you always do what you always did, you will always get what you always got.
                    www.sylviehuybrecht.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lowkey lowkey en lowkey

                      Sylvie en photogRAF, bedankt voor deze heel duidelijke en geillustreerde uitleg!
                      Ik hoop dat andere gedreven fotografen je voorbeeld gaan volgen en ons eveneens voorzien van dit soort aanschouwelijke en begrijpbare 'tutorials'!

                      Hoedje af,

                      Vince
                      http://www.catchlight.be
                      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lowkey lowkey en lowkey

                        Sylvie bedankt om dit op te starten en te illustreren met mooie foto's.
                        Dus de setup zoals Sylvie bedoeld



                        Maar dit kan ook en geeft het effect van contouren die omlijnd worden door het licht.



                        De tool om de setup te visualiseren komt van hier
                        Vriendelijke groeten,Raf

                        www.rafvandenbogaert.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lowkey lowkey en lowkey

                          Hmm Raf, maar die tweede is gevaarlijk hoor. De 'Tang' zoals we zeggen.... Je krijgt een aftekening van beide zijkanten van het gelaat maar er rest je een zware schaduwstrook pal vooraan in het gezicht. Bij ons op school werden we daar zwaar op aangesproken als we daarmee kwamen aanzetten.

                          U weze gewaarschuwd
                          If you always do what you always did, you will always get what you always got.
                          www.sylviehuybrecht.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lowkey lowkey en lowkey

                            Thnx Raf en Sylvie voor deze nuttige informatie.
                            En ik kies voor plaatje nr 3. Vind ik een super mooi beeld.
                            Digi-Steve

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lowkey lowkey en lowkey

                              Maar zo een tang kan ook zo een fijn drama licht geven ...
                              maar dan ook niet zo vaak toepasbaar

                              ik had deze nog gezien , zo mooi die derde!
                              www.kemizz.com
                              Brand new Blog
                              kemizzdotcomonflickr

                              Comment

                              Working...
                              X