Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik vind dit een emotioneel volle foto met een veelzeggende uitdrukking van Inge. Toch had ik graag iets meer contrast gezien, haar rechtse schouder had ik graag iets minder zien overgaan in de achtergrond. Toch wel een mooie die wel aantrekt
Mooi portret
Wel jammer van het klein beetje overstraling aan de linker zijde.
Overstraling is hier niet echt het juiste woord denk ik ... de achtergrond is zeker niet overbelicht tov het model, dus overstraling die daarvan terugkomt kan (volgens mij) niet ;-) WEL is er een tegenlichtje gezet aan de linkerkant. Mogelijks is het dat wat je bedoelt.
Hele mooie!
Hoe heb je de belichting opgezet? dit wil ook wel eens proberen...
Ontleding ;-)
1. er is (bijna) geen verschil in belichting tussen de linkerkant en de rechterkant
2. er valt een lichte (bijna perfect) symmetrische schaduw onder de neus (en een hele zachte onder de kin)
Dit duidt op een hoofdlicht dat van boven komt en recht voor het model staat/hangt
3. er zit een catchlight in het oog (redelijk laag en frontaal)
Dit duidt op een lichtbron die van onder komt en ook weer recht voor het model staat/ligt. Aangezien er nog schaduw onder neus en kin valt is deze lichtbron minder sterk dan die die van boven komt.
4. de linkerkant van de foto (uiterste rechterkant van het gezicht en hals van het model) is lichter dan de andere kant ... op het lichaam zien we dit verschil echter niet
Dit verteld ons dat er een lichtbron achter het model staat dat als haarlicht/tegenlicht dienst doet.
De achtergrond is belicht met een grote softbox om hem mooi zacht wit (maar geen overbelicht wit) te krijgen.
Dit duidt op een hoofdlicht dat van boven komt en recht voor het model staat/hangt
3. er zit een catchlight in het oog (redelijk laag en frontaal)
Dit duidt op een lichtbron die van onder komt en ook weer recht voor het model staat/ligt. Aangezien er nog schaduw onder neus en kin valt is deze lichtbron minder sterk dan die die van boven komt.
Hopelijk heb je iets aan de uitleg ;-)
Greetz,
TravelToy
Hier heb ik inderdaad wat aan...
Even doorvragen:
1. Frontaal hoog licht -> softbox oid? hangt dit letterlijk voor/boven je model?
2. Catchlight: ik zie een vierkante vorm, wat gebruik je hiervoor? Onder de kin blijft er een zweem van schaduw, ik neem aan dat het catchlight dan ook op een aantal m afstand van het model staat - anders misschien een eerder 'klein' lichtpunt?
En met al dat frontaal licht, waar sta je dan zelf als fotograaf? Zo'n hoogst gymnastische pose, tussen al die statieven gewrongen?
hoe meer ik kijk hoe mooier ik de foto vind worden...
2. Catchlight: ik zie een vierkante vorm, wat gebruik je hiervoor? Onder de kin blijft er een zweem van schaduw, ik neem aan dat het catchlight dan ook op een aantal m afstand van het model staat - anders misschien een eerder 'klein' lichtpunt?
Vierkante vorm = vierkante softbox
zowel hoofd als invullicht staan/hangen op nog geen meter van het model
als hij verder stond zou je juist een "klein" lichtpunt krijgen
En met al dat frontaal licht, waar sta je dan zelf als fotograaf? Zo'n hoogst gymnastische pose, tussen al die statieven gewrongen?
Gewoon heel comfortabel net achter de softboxen ;-) De ene box hangt boven, de andere staat op de grond ... dus plaats genoeg om er tussendoor te mikken ;-)
Vooreerst zeer mooie foto - prachtige make-up.
Toch kan ik me niet ontdoen van de indruk dat er een lichte overstraling is ...zie ter hoogte van de nek, links op de foto.
'k Vind hem prachtig, de asymmetrische compo, de uitdrukking van het model. Mooie kleurtoon ook.
Het haarlicht vind ik hier wat ongebruikelijk, maar geeft toch de speelse schaduwen op haar kaak van het haar, en het brengt mat meer brillance in het haar.
Dit licht geeft waarschijnlijk de aanleiding tot de zogezegde overstraling. Ik zie echter geen overstraling, ik zie ook geen overbelichting, er zit nog overal detail in.
Naar mijn weten is overstraling een effect dat je krijgt door de achtergrond te overbelichten waarbij de contouren van het model dan beginnen te stralen......denk ik
Comment