Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Piepklein vakantieverhaaltje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Piepklein vakantieverhaaltje...

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
    prachtige foto's, verkeerde reactie!
    Als je opmerkingen krijgt over je bewerkingen, dan moet je toch niet stoppen met bewerken? Dan moet je juist vaker bewerken! Hoe kan je anders ooit bijleren?
    Ik ben begonnen met een cursus photoshop, en leerde zo foto's bijstellen en leuke dingen doen met foto's. Getuige daarvan zijn de eerste beelden die ik hier postte. Ik wou "communiekaartjes" kunnen maken.
    Via de fotobewerking kwam ik bij de fotografie en hier terecht. Ik maak al foto's vanaf mijn 12 jaar, maar dan vooral op reis, en bij familiegelegenheden, op de stand automatisch of landschap of portret. Als ik mijn albums of dia's van toen terugkijk, kan ik perfect zien wanneer ik een mindere dag had en wanneer mijn ogen wel open waren.
    Hoe langer, hoe meer echter ik bewuster met fotografie bezig ben, hoe minder ik de fotobewerking kan appreciëren. Het klink misschien raar, maar de digidoka zegt me steeds minder, zelfs zo weinig, dat ik aan 't uitzien ben voor een analoge spiegelreflex (mijn Olympus IS500, een soort analoge bridgecamera zal me al snel geen voldoening meer geven). Er is nog zoveel dat ik fotografisch niet kan of laat me zeggen : 'nooit gedaan heb', dat het fotografie en zijn uitdagingen is, wat me aanspreekt.
    Samengevat... fotobewerking leerde me fotografie appreciëren, maar fotografie, leerde me fotobewerking niet appreciëren.
    Dus als je eerstdaags een D80 met 18-200 te koop ziet staan, is dat omdat ik een F6 gekocht heb

Comment

Beste FestinaLente, vooreerst wil ik je zeggen dat ik foto 2 super vind ook wat betreft het contrast en licht. Iets wat ik als oude rot normaal niet goed vind want tegenwoordig zien 'ze' zo graag contrastrijke foto's wat in de werkelijkheid niet bestaat, als je begrijpt wat ik bedoel.
      Van dat doordrukken en tegenhouden is waar dat we dat vroeger toepaste.
      Nu is het de normaalste zaak van de wereld dat je photoshop gebruikt, om elke foto die je publiceert. Niet dat ik daar op tegen ben maar..... vooral bij modelfotografie loopt het volgens mijn bescheiden mening iets uit de hand, gelukkig ook niet bij iedereen (waarom gebruikt men geen zacht licht meer om oneffenheden op te lossen????).
      Oja, is toch nostalgie he diene analoge he...

Verder nog veel succes.

Groeten Nies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dionys62123 Bekijk bericht
        Beste FestinaLente, vooreerst wil ik je zeggen dat ik foto 2 super vind ook wat betreft het contrast en licht. Iets wat ik als oude rot normaal niet goed vind want tegenwoordig zien 'ze' zo graag contrastrijke foto's wat in de werkelijkheid niet bestaat, als je begrijpt wat ik bedoel.
        Van dat doordrukken en tegenhouden is waar dat we dat vroeger toepaste.
        Nu is het de normaalste zaak van de wereld dat je photoshop gebruikt, om elke foto die je publiceert. Niet dat ik daar op tegen ben maar..... vooral bij modelfotografie loopt het volgens mijn bescheiden mening iets uit de hand, gelukkig ook niet bij iedereen (waarom gebruikt men geen zacht licht meer om oneffenheden op te lossen????).
        Oja, is toch nostalgie he diene analoge he...

Verder nog veel succes.

Groeten Nies
        Nies, thx voor 't compliment over de tweede foto. 't Is nostalgie, maar ik moet wel toegeven dat men digitaal aan dingen begint, die analoog, gezien het kostenplaatje, nooit in me zouden opkomen.
        Ik vind digitaal een prima leerschool om over te stappen naar analoog eigenlijk. Digitaal kan je experimenteren zoveel je wil zonder kosten. Da's het voordeel m.i.. Analoog echter, zeker naar afdrukken toe, vind ik de kwaliteit nog steeds stukken beter. Bovendien kan digitaal zwart/wit, ongeacht hoe het bewerkt is, nooit op tegen analoog zwart/wit.

Mvg

Chris

Comment

analoge doka niet onderschatten, zijn dezelfde technieken die je doet als digitaal maar dan tijdens de belichting

ik had half jaar geleden ook zin om wat met analoog te doen (te meer omdat middenformaatcamera's wel voor een "prikje" te koop zijn ivm met digitale achterwanden van phase one bv)

maar mijn zin was rap over, op het academie zitten wij in fotobesprekingen te samen met de analoge groep (wij krijgen dezelfde opdrachten)
          en als ik hoor dat ze soms 4 uren bezig zijn met een foto, met papierstrookjes uren bezig staan voor doordrukken/tegenhouden (spreek nog niet over retouches), dan was mijn goesting snel over

over printkwaliteit analoog via digitaal hangt enorm veel af van het papier (zowel analoog als digitaal), analoog zal je normaliter wel iets dieper zwart hebben, maar met degelijke fotoprinters (ik spreek dan van budget vanaf +- 1000) in combinatie met degelijk papier (ilford pearl, tecco, etc. of zelfs de nog duurdere barrietsoorten) is het verschil toch echt hééél minimaal geworden

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Nies, thx voor 't compliment over de tweede foto. 't Is nostalgie, maar ik moet wel toegeven dat men digitaal aan dingen begint, die analoog, gezien het kostenplaatje, nooit in me zouden opkomen.
          Ik vind digitaal een prima leerschool om over te stappen naar analoog eigenlijk. Digitaal kan je experimenteren zoveel je wil zonder kosten. Da's het voordeel m.i.. Analoog echter, zeker naar afdrukken toe, vind ik de kwaliteit nog steeds stukken beter. Bovendien kan digitaal zwart/wit, ongeacht hoe het bewerkt is, nooit op tegen analoog zwart/wit.

Mvg

Chris
          Fuji XPRO1

Comment

Ik zit hier met grote ogen deze topic te volgen en val van de ene verbazing in de andere.
            Ik moet eerlijk zeggen Festinalente, dat ik je gedachtengang niet echt kon volgen,tot je vertelde hoe je in de fotografie bent terechtgekomen.
            Ik, en waarschijnlijk alle andere "ouderen"(waar ik mezelf ook al bijreken) zijn begonnen met analoge fotografie, met een doka thuis op de badkamer of in de kelder of...en hebben ondervonden dat dit niet zo simpl en zeer tijdrovend is.
            Door de komst van de digitale fotografie is een hele nieuwe wereld opengegaan ,en mits veel bijstuderen, was ,voor mij althans, snel uitgemaakt dat de voordelen van digitaal toch wel immens zijn.
            Maar misschien moet je toch maar eens "back to basic" om alzo een omgekeerde leercurve te ervaren en de voordelen van digitale doka te leren waarderen.
            Ervaring heb je nooit teveel.

Greetz,
            D.

Comment

Festinalente,
              Nu begrijp ik je reactie beter. Je besluit eigelijk voor jezelf gewoon de "spelregels" voor het maken van een mooie foto's lichtjes te veranderen.

Alleen begrijp ik nog niet goed wat je denkt te winnen door over te stappen naar analoge camera's. Is er iets wat daar wel kan, dat je niet met digitaal gerief kan? Behalve dan de stinkende, giftige goedjes in een pikdonker kamertje?
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Iedere vader vindt foto's met z'n dochters prachtig hé.

Een buitenstaander bekijkt ze iets objectiever en ik moet zeggen dat de foto's mij niet veel doen. Dat ze in donker en té zwaar z/w zijn omgezet heeft ze ook geen goed gedaan. In kleur zijn het waarschijnlijk mooie, frisse familiefoto's, maar het z/w lijkt hier wel gedaan om ze iets meer te willen geven, wat volgens mij niet gelukt is en ook niet nodig was. Het z/w is deprimerend en spelende kinderen komen nu eenmaal meer tot hun recht in speelse kleuren, naar mijn mening.

De tweede foto, apart, heeft nog het meest vind ik.

Comment

En dan sta je daar met je analoge F6, prints keurig afgedrukt in labo of zélf afgedrukt,
                  en dan wil je een van uw foto's hier tonen op BD of je wil er een doorsturen naar familie of vrienden, of enkele online zetten. En dan?

Foto of negatief inscannen misschien. Ok, maar dan zie je dat de kleuren niet overeenstemmen met deze van uw mooie prints.
                  Ook lijken ze wat fletser, staan ze wat schuin of weet ik veel meer.

Dan zit je zonder dat je het zelf beseft opnieuw in een of ander fotobewerkingsprogramma aan curven of levels te sleuren
                  en begint alles van voren af aan.

Ikzelf heb vroeger altijd liever in de doka tussen chemicalien gewerkt dan met photoshop (alleen die speciale geur reeds, die sommigen stank noemen),
                  maar ik kan niet terug, helaas.
                  En tussen haakjes, al het photoshopgedoe komt soms ook danig mijn strot uit,
                  en dikwijls denk ik eraan alles gewoon overboord te kieperen....and one day I'll do it.

Ik zoek enkel nog een goed alternatief, en tot dan gebruik ik gewoon wat 'de vooruitgang' mij ter beschikking stelt.

uit: 'A moment of weakness - by maniac'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                    Ik zoek enkel nog een goed alternatief, en tot dan gebruik ik gewoon wat 'de vooruitgang' mij ter beschikking stelt.

uit: 'A moment of weakness - by maniac'

Doe zoals vroeger.
                    Besteed veel tijd aan je fotografie (opname) en veel minder tijd aan de PC/fotodoka.

Ik besteed nooit meer dan 2 minuten aan digitale fotobewerking (de goede uit selecteren,kader plaatsen en verkleinen), maar ben soms wel uren bezig met 1 opname. Ik heb het dan niet over even 100 foto's maken en dan de beste uitzoeken. Je moet je camera + objectieven goed leren kennen, zodat je weet wat je aan het doen bent.
                    Als je uit de dia wereld komt, zoals ik, dan weetje ook niet beter.
                    Je dia moest goed zijn genomen want anders kon je hem weggooien en als dit maar al te vaak gebeurde dan liep dit snel op in de kosten. Dus leerde je al heel snel goede dia's maken.

Digitale fotografie kan niet zonder digitale bewerking, maar je kunt het ook overdrijven.

mvg
                    Antoine

Comment

Ik heb met veel genoegen al het voorgaande gelezen, maar voor mij waren dit zowiezo al goede foto's, hou wel van wat extremere zw/w uitvoeringen
                      My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties.
                        Sinds mijn 12de maak ik foto's. Nooit geen analoge doka, wel lange tijd dia's. De laatste jaren, digitaal, steek ik er meer tijd in, en probeer ik te weten wat ik doe.
                        Als ik vroeger op vakantie ging, gingen mijn 15 filmrolletjes na de vakantie naar de fotograaf, ik betaalde 8.000 franken, en had 360 leuke vakantiefoto's.
                        Nu doe ik nog steeds hetzelfde, maar moet ik hard zwoegen om die 15 digitale filmrolletjes ontwikkeld te krijgen. Alleen heb ik veel minder foto's dan toen, maar wel foto's die ik vroeger nooit genomen zou hebben, of zou kunnen genomen hebben. Ik wil maar even aangeven... de digidoka is ook niet te onderschatten, maar, het is een hobby, en dus doe ik dat graag.

Wat deze foto's betreft... misschien had ik de donkerte niet mogen creëren of accentueren. Het is een momentopname (de oudste stapte het houten kampement binnen en de jongste dierf precies niet goed (eerste foto). Ik snapte niet waarom, maar vermoedde vanwege de duisternis. De jongste twijfelt en de oudste staat links op de foto te roepen (tweede foto). De laatste foto is even voordien genomen... ze gaven elkaar spontaan een dikke knuffel. Ik was emotioneel betrokken bij die momentopnames, dus had ik ze misschien beter niet gepost.
                        Van de week nog tegen een collega BD'er gezegd... ik heb inmiddels 1200 foto's van de vakantie bewerkt, 270 foto's weerhouden, en vind er geen "whaw" foto's tussen zitten. Dus bij deze ga ik jullie er zeker niet meer mee lastig vallen met vakantiefoto's. Als ik er ooit in slaag van nog eens een showcasewaardige foto te maken, dan zien jullie het wel...

Mvg

Chris

Comment

Working...
                        X