Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ik zou gaan voor een vierkante crop, de witte bol van de fontein vraagt veel aandacht en geeft geen meerwaarde aan het beeld.
MVG,Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Last edited by Digipics357; 18 juli 2008, 12:48.
Reden: dubbele posting
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik vind hem bijdragen tot het geheel van het plaatje. Ik heb de foto nog iets ruimer, met nog meer witte bol, en hij wordt er dan m.i. zeker niet slechter op, alleen wordt het persoontje dan nog kleiner, misschien "te klein".
"Trop is teveel" zei ooit een bekend worstendraaier.
De persoon in de voorgrond verdrinkt (ondanks het feit dat hij op een sterk punt in de foto zit) in de vele aandachtspunten: waterfiguren en mensen in de achtergrond.
Ik weet niet hoe krachtig jouw flits is, maar flitsen met een brandpuntsafstand van 200 mm?! 't Heeft volgens mij weinig zin gehad, want ik vind het gezicht onderbelicht (Exposure Bias Value = -0.33EV??), ook al is het een donkerhuidig type.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
"Trop is teveel" zei ooit een bekend worstendraaier.
De persoon in de voorgrond verdrinkt (ondanks het feit dat hij op een sterk punt in de foto zit) in de vele aandachtspunten: waterfiguren en mensen in de achtergrond.
Ik weet niet hoe krachtig jouw flits is, maar flitsen met een brandpuntsafstand van 200 mm?! 't Heeft volgens mij weinig zin gehad, want ik vind het gezicht onderbelicht (Exposure Bias Value = -0.33EV??), ook al is het een donkerhuidig type.
Je hebt dat goed gezien Jos, hij zit daar een beetje te verdrinken, maar hij heeft zijn plaatsje bewust gekozen.
Mijn flits overbrugt net 20 meter, maar ze stond nog op van een vorige foto, op invulflitsen, dus per vergissing. Ze brengt misschien geen licht bij, maar neemt ook geen licht weg.
De EV-0,33 was nodig om geen overbelichting in het fontein te krijgen. Als je lichte en donkere partijen in één foto hebt, moet je al eens foefelen.
Geen raw versie beschikbaar. 't Is een vakantiefoto. Ik heb er de originele bijgeplaatst (klein beetje bijgesneden om de storende wandelaar links weg te krijgen). Ik meen dat de foto helemaal niet zo slecht belicht is.
Het wit is er gekomen met de contrasten te verhogen in de zwart-wit omzetting. Ik liet het misschien een beetje te veel knallen.
ja bij de originele in kleur zit het wel degelijk goed
denk idd dat je iets teveel laten knallen hebt :-)
het menselijk oog gaat steeds onbewust naar 2 zaken onmiddelijk kijken: de witte partijen in een beeld, en de scherpe partijen
dan moet je daarmee uw hoofdonderwerp laten uitspringen (los van andere fotografische mogelijkheden)
en omgekeerd (de fontein laten uitfreten), en de man onderbelichten (het eigenlijke hoofdonderwerp), is dan niet zo'n goeie keuze want dan wordt de fontein het hoofdonderwerp
ook opletten met uitgefreten wit, 0% dekking betekent dat het niet meer om fotografie gaat, want dat deel wordt dan ook niet bedrukt, dat is gewoon papier dat je ziet (en dan spreken we nog niet over details die foetsie zijn)
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Geen raw versie beschikbaar. 't Is een vakantiefoto. Ik heb er de originele bijgeplaatst (klein beetje bijgesneden om de storende wandelaar links weg te krijgen). Ik meen dat de foto helemaal niet zo slecht belicht is.
Het wit is er gekomen met de contrasten te verhogen in de zwart-wit omzetting. Ik liet het misschien een beetje te veel knallen.
Bewust heb ik bij deze foto geen verhaal bijgezet, of een tekst, omdat ik de foto sprekend vond. Ik ga toch even zeggen wat ik er in zag...
Toen ik de man de eerste keer zag, vond ik hem een beetje grappig... korte broek, pantoffels, en dan zo'n warm hemd en een hoed. Het vloekte een beetje. De man zat meer dan een half uur op deze plaats, bijna onbewogen. Eerst zaten er mensen naast hem, nadien zat hij er alleen, en dat sprak mij aan... Hij hield dezelfde blik, staarde voor zich uit, leek wel afwezig.
Alles in deze foto is gemaakt door de mens, of is "mens". Het fontein, met zijn harde, betonnen zitbank er omheen, is wat deze man naar deze plaats brengt. In het hartje van "Les Sables d'Olonne, midden van de drukte. Hij zoekt er een beetje rust en ontspanning, en kiest bewust deze plaats. Hij laat de drukte achter zich. Hij kiest deze plaats, omdat het geluid van het bulderende water van het fontein, de geluiden van de stadsdrukte, de weg die er voor doorloopt, overstemt.
Hij kiest deze plaats, vermoedelijk, omdat hij vlakbij woont en niet verder kan of wil gaan. Vierhonderd meter verder, is het strand, de zee, maar hij kiest toch voor dit plaatsje. Er is veel te zien, en eigenlijk niets te zien. Velen zullen de andere kant van het fontein kiezen, omdat het daar nog drukker was.
De mens heeft deze oase in 't hartje van de stad gemaakt, voor andere mensen. Een rustplaats, een place to be voor stedelingen. Het stromende water brengt verpozing en rust, een plaats om over 't leven te denken.
Alles op deze foto staat achter hem, maar het was voor mij duidelijk dat deze starende man ook heel veel achter zich liet, een verleden... daarom maakte ik er de foto van.
Ik wou 't even meegeven...
Comment