Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Typische fout bij het in de foto aanbrengen van de hand.
Een hand die de kin ondersteunt zal men liefst niet frontaal opnemen en wel om reden dat:
1. te grote ingenomen massa
2. witte weergave door onvoldoende bloedtoevoer (geknikte houding)
3. extra aandacht wordt getrokken door vervorming en vooruitstekende kneukels
4. krampachtige weergave
Als het dan toch moet laat de hand 45° draaien t.o.v. voorzijde en probeer niet de volledige handbreedte in het beeld te verwerken.
Foto nr2 is daarom reeds heel wat natuurlijker qua handpose, hoewel hier dus ook best een 45° verdraaiïng aangewezen is.
Bij portret opnamen is het steeds zeer dankbaar als de 45° - regel ook wordt toegepast in pose en belichting.
Let wel dit zijn slechts enkele rudimentaire bemerkingen, gezien een complete portretcursus nog heel wat meer omvat.
Vroeger (jaren 60 en 70) organiseerde mijn werkgever (Kodak) in samenwerking met verdelers van studioverlichting, apparatuur en make-up produkten extra demo-dagen. Mss toch eens navragen of er dat nog inzit?
Typische fout bij het in de foto aanbrengen van de hand.
Een hand die de kin ondersteunt zal men liefst niet frontaal opnemen en wel om reden dat:
1. te grote ingenomen massa
2. witte weergave door onvoldoende bloedtoevoer (geknikte houding)
3. extra aandacht wordt getrokken door vervorming en vooruitstekende kneukels
4. krampachtige weergave
Als het dan toch moet laat de hand 45° draaien t.o.v. voorzijde en probeer niet de volledige handbreedte in het beeld te verwerken.
Foto nr2 is daarom reeds heel wat natuurlijker qua handpose, hoewel hier dus ook best een 45° verdraaiïng aangewezen is.
Bij portret opnamen is het steeds zeer dankbaar als de 45° - regel ook wordt toegepast in pose en belichting.
Let wel dit zijn slechts enkele rudimentaire bemerkingen, gezien een complete portretcursus nog heel wat meer omvat.
Vroeger (jaren 60 en 70) organiseerde mijn werkgever (Kodak) in samenwerking met verdelers van studioverlichting, apparatuur en make-up produkten extra demo-dagen. Mss toch eens navragen of er dat nog inzit?
Henri
Slik... Ik dacht wat over de ring op 1 en 2 te zeggen, maar ik ga mijn mond houden...
Comment