Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
OK, de foto's zijn geen toppers, maar de eerste, op de bewerking na, vind ik niet zo slecht van compositie, dof en uitdrukking. De uitgebrande lucht in de achtergrond stoort me wel een beetje, net als bij de tweede.
De tweede lijkt me eentje waarbij de curves de verkeerde kant zijn uitgetrokken. Hij oogt grijs en bleek, typisch wanneer je een Z in de curve legt i.p.v. een S (hetzelfde gebeurt door te schuiven met schaduwen en hooglichten). Het kijken van achter de boom is leuk, en is iets dat graag gezien wordt. Eerlijk is eerlijk... ik maak zo'n foto's ook. De boom die ik koos had echter zo geen storende uitstulping. Bovendien had ik een ander standpunt gekozen, en oogde het geheel recht. Er zijn zoveel rechte bomen... waarom deze scheve met de uitstulping ? Wat wel positief is... hij komt er genoeg achteruit. Sommigen laten enkel een half hoofd zien.
Derde heeft niets speciaals, is niet slecht, maar hier zou ik toch een lager standpunt genomen hebben. Bij buitenshoots, steeds proberen te letten op de achtergrond. De witte lijn achter het hoofd buiten de DOF stoort toch wel een beetje.
Positief is dat telkens de scherpte op de juiste plaats zit, en de DOF redelijk beperkt, waardoor het onderwerp los komt van de achtergrond. Geen van de drie bewerkingen kan ik echter smaken, maar da's louter persoonlijk.
Hopelijk heb je er wat aan, want die pipo's die doorverwijzen naar fotobeoordeling, die komen daar zelden een foto beoordelen, althans, ik heb nog weinig deftige beoordelingen van mijn eigen foto's gekregen.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Hopelijk heb je er wat aan, want die pipo's die doorverwijzen naar fotobeoordeling, die komen daar zelden een foto beoordelen
Deze PIPO (met dank voor de uitdrukking) vindt alvast dat fotobeoordeling een geschikte plaats is om gegronde commentaar op een foto te verwachten en niet in showcase. Een pipo als ik verwijst de TS dan ook graag door met een knipoog naar de regels die moeten gehanteerd worden op dit onderdeel van het forum, net alsof deze pipo in een "zotte" zone 30 zich ook trouw aan de voorgelegde regels zal houden omdat het AGP dit voorschrijft .
Trouwens niet alle pipo's die enkel in showcase actief zijn zijn daarom "slechte" leden, veel van deze pipo's spenderen meerdere uurtjes aan het beantwoorden van PM's en mailtjes i.v.m. het verbeteren van andere leden hun technieken ... maar dat is iets wat niet zo opvalt.
Trouwens niet alle pipo's die enkel in showcase actief zijn zijn daarom "slechte" leden, veel van deze pipo's spenderen meerdere uurtjes aan het beantwoorden van PM's en mailtjes i.v.m. het verbeteren van andere leden hun technieken ... maar dat is iets wat niet zo opvalt.
Hey, pipo, 't is niet persoonlijk... en wie heeft het over slechte leden. Ik doe gewoon een vaststelling.
De foto's staan in showcase, en daarom zouden ze een beoordeling moeten missen, wat ik niet rechtmatig vind. Bovendien is het zo dat weinigen die iets van fotografie kennen zich in fotobeoordeling laten zien. Hun redenen en motivatie laat ik in 't midden, maar het is gewoon zo.
Lees de forumsticky eens... (ik quote even, uit het hoofd, zonder te lezen... "wie post in showcase kan zich verwachten aan een strenge beoordeling" Waar staat er dat er hier geen beoordeling mag of kan gegeven worden ?
Voor mij is 't allemaal een stuk gemakzucht. Het is simpeler om "mooi" of "slecht" te zeggen, dan waarom je iets mooi of slecht vindt. Ook niet persoonlijk tegen jou, Tom, maar algemeen gezien.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
OK, de foto's zijn geen toppers, maar de eerste, op de bewerking na, vind ik niet zo slecht van compositie, dof en uitdrukking. De uitgebrande lucht in de achtergrond stoort me wel een beetje, net als bij de tweede.
De tweede lijkt me eentje waarbij de curves de verkeerde kant zijn uitgetrokken. Hij oogt grijs en bleek, typisch wanneer je een Z in de curve legt i.p.v. een S (hetzelfde gebeurt door te schuiven met schaduwen en hooglichten). Het kijken van achter de boom is leuk, en is iets dat graag gezien wordt. Eerlijk is eerlijk... ik maak zo'n foto's ook. De boom die ik koos had echter zo geen storende uitstulping. Bovendien had ik een ander standpunt gekozen, en oogde het geheel recht. Er zijn zoveel rechte bomen... waarom deze scheve met de uitstulping ? Wat wel positief is... hij komt er genoeg achteruit. Sommigen laten enkel een half hoofd zien.
Derde heeft niets speciaals, is niet slecht, maar hier zou ik toch een lager standpunt genomen hebben. Bij buitenshoots, steeds proberen te letten op de achtergrond. De witte lijn achter het hoofd buiten de DOF stoort toch wel een beetje.
Positief is dat telkens de scherpte op de juiste plaats zit, en de DOF redelijk beperkt, waardoor het onderwerp los komt van de achtergrond. Geen van de drie bewerkingen kan ik echter smaken, maar da's louter persoonlijk.
Hopelijk heb je er wat aan, want die pipo's die doorverwijzen naar fotobeoordeling, die komen daar zelden een foto beoordelen, althans, ik heb nog weinig deftige beoordelingen van mijn eigen foto's gekregen.
Bedankt voor de uitgebreide beoordeling!
Het waarom van de scheve boom: dit is geen geposeerde foto, Rune kwam plots piepen vanachter een boom iets verder dan waar ik foto's aan het trekken was. Ik vond zijn uitdrukking wel leuk, dus heb ik geprobeerd van dit vast te leggen, wat onmogelijk geweest zou zijn als ik hem had gevraagd van even een andere boom te kiezen (wetende dat Rune slechts 3 jaar is en nog zo speels als een jonge hond...)
Comment