Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alice in wonderland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: alice in wonderland

Je hebt "KUNST" met een K en met een k. Er kan op alles zo'n uitleg gegeven worden dat het "KUNST" is.
    De uitleg die ik hier gelezen heb maken voor mij van deze opname (nog) geen kunstwerk. Kweet alleen dat ik in de jaren 50 - 60 veel van deze fotokes had wanneer ze afgedrukt waren door de fotograaf in de stad. Wij gooiden die toen weg. Waarschijnljk heb ik veel kunst weggegooid als ik dit allemaal lees en zie.

Mijn indruk natuurlijk. En ja hoor ik slaag ook niet vaak in mijn foto-opzet, hoe goed ik mijn best ook doe. (moest er het commentaar komen dat ik zou bedoelen dat ik het beter kan)
    Last edited by vinstermik; 19 februari 2008, 13:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
      Wat kunnen sommige mensen toch ongelooflijk bot zijn... Meestal staat er nog bij dat ze het zelf veeeeeel beter kunnen. Die pretentie heb je (deze keer) gelukkig achterwege kunnen laten.

Ter zake: niet dat deze foto me bijzonder aanspreekt, maar er zijn een paar andere SAAR-werkjes die ik wel kan appreciëren, vanwege de apparte sfeer die ze uitstralen.

Zijn het trouwens zelfportretjes, SAAR?

Mvg, Vince
      Het forumreglement zegt :
      Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling.
      Showcase is bedoeld voor de betere foto.
      Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.

Duidelijk ?

De juffrouw die hier postte heeft zélf eerder al aangegeven dat zij zich (graag) inlaadt met lomografie. Hier vind je wat lomografie inhoudt. Ook duidelijk?

Kortom Showcase wordt door de webmasters voorbehouden aan ervaren fotografen met kennis van zaken terwijl Lomografie per definitie broekvegersfotografie is.
      Dus, vertel jij nu maar eens wat er zo bot is aan de uitdrukking kauwgom verhoudt zich tot gastronomie als deze foto zich verhoudt tot showcase als kauwgom het eufimisme is voor lomografie ... !?
      Temeer, de juffrouw gebruikt zelf in een latere mail de term "dumpen" als ze het heeft over haar postings op dit forum waarmee ze zelf de fotografische waarde ervan relativeert.

En op je vraag of dat nu zelfportretten zijn, wat dacht je anders ???

En nog een vraagje, Vince: mocht Saar een kleine, dikke, kalende zestiger zijn in plaats van een mooi, lief meisje met bambi-ogen, zou iedereen dan nog met zoveel geduld en liefde deze werkjes benaderen? ... yeah sure.

En om je dan maar gelijk helemaal op de hoogte te brengen van de manier waarop je lomografie bedrijft (wordt wel niet vermeld op Wiki): de sigaret wordt vaak met andere dingen dan tabak gevuld om een beetje ... euh ... inspiratie op te doen

Als het er enkel om te doen zou zijn om mekaar een lekker feel-good-moment te bezorgen door heel vergevingsgezinde schouderklop-kritiekjes te geven, dan zouden we beter foto's gaan beoordelen op Ketnet- of op de Flair-site.
      Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        gewoon lef en zelfvertrouwen, jos ...
        Hetgeen jij zelfvertrouwen noemt, heeft bij mij een héél andere naam.

Hoeveel lef moet je hebben en hoeveel respect heb je voor je medemens, als je het posten van foto's op dit forum als dumpen omschrijft?
        Oorspronkelijk geplaatst door SAAR
        (en nu stop ik echt met het dumpen van foto's )

Wat is er mis met "vakmanschap" (of een poging tót), "bescheidenheid" en "respect"?
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Jezus!!

Merci Saar om zo een foto te posten! Echt heel cool gedaan. Hier zit gevoel in. Hier zit sfeer in. Ik vind dat het overduidelijk te zien is dat de foto er uit ziet, zoals je hem er wilde laten uitzien. Het is zeker geen "toevallig" kiekje dat per ongeluk leuk is uitgedraaid. Het druipt er van af dat het de bedoeling was.

Ik zie hier (soms tot mijn grote ergernis) honderden technisch perfecte plaatjes, maar waar helemaal niks in zit. Technisch valt op de foto's waar ik het over heb niets op aan te merken. Het licht is perfect, de pose is meestal ok, de scherpte is goed, het gephotoshop is goed,... En toch zeggen heel veel van die foto's mijn totaal niets. Voor mij zijn ze leeg. Geen gevoel, geen sfeer. Platte poses, platte modellen. Ik reageer nooit op zulke foto's, omdat ik het nutteloos vind om mensen te kwetsen. Als ik niets goed te zeggen heb, of ook geen opbouwende kritiek, dan zwijg ik liever. Maar nu jeuken mijn vingers wel om er wel iets van te zeggen.

Ik krijg de indruk dat hier op BD het soort "technisch perfecte" foto's (maar dan zonder meer) veel meer geapprecieerd worden dan foto's die niet binnen die categorie vallen, maar wel getuigen van een enorme creativiteit . Ik vind jouw foto duidelijk iets meer hebben. Jouw foto heeft iets anders, iets creatief. Ik vind creativiteit veel belangrijker dan techniek. Ik denk niet dat je techniek slecht is. Maar ik kan niet echt over je techniek oordelen. Zoals ik al gezegd heb, straalt het uit je foto dat die zo bedoeld was en dan is in mijn ogen de techniek geslaagd. Je hebt de techniek zo toegepast om precies weer te geven wat je wilde weergeven.

Het is in ieder geval zo, dat zelfs al zou je techniek niet goed zijn, dat techniek nog altijd iets is wat je kan leren. En creativiteit in mijn ogen niet. Ik ken verschillende fotografen die reeds 20 jaar ofzo fotograferen, die elke bekende techniek onder de knie hebben, maar die nooit een fantastische foto zullen maken, omdat ze "het" niet hebben.

Ik zou zeggen, wees blij dat je zulke reacties teweeg kan brengen. Ik zou zeker niet wakker liggen van de negatieve, want die gaan over techniek en die is in mijn ogen perfect toegepast voor het beoogde doel.

Ik hoop dat ik niet teveel mensen tegen de schenen heb gestampt. Ik viseer helemaal niemand. Ik reageer niet persoonlijk op iemand. Meer een algemene vaststelling.

Voilà. Dat was het. Langste post ooit van mij!!
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
            Het forumreglement zegt :
            Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling.
            Showcase is bedoeld voor de betere foto.
            Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.

Duidelijk ?
            Heel duidelijk! Uw post was dan ook geen kritiek of beoordeling, maar gewoon een slagzin om iets te zeggen.

De juffrouw die hier postte heeft zélf eerder al aangegeven dat zij zich (graag) inlaadt met lomografie. Hier vind je wat lomografie inhoudt. Ook duidelijk?
            Heel duidelijk! Vandaar dat de TS bij sommige van haar werkjes aangeeft dat ze wel degelijk door de zoeker heeft gekeken. Vandaar waarschijnlijk ook dat ze 'uit de heup' zichzelf heeft kunnen fotograferen. Vandaar dat haar cadrages meestal wel gepast zijn. Dit is geen toevalstreffer. Met andere woorden, de lomografie is ver te zoeken in dit geval. Tenzij alles wat onscherp is, kleurzwemen heeft, of andere (al dan niet gewenste) imperfecties tegenwoordig lomografie heet.

Kortom Showcase wordt door de webmasters voorbehouden aan ervaren fotografen met kennis van zaken terwijl Lomografie per definitie broekvegersfotografie is.
            Dus, vertel jij nu maar eens wat er zo bot is aan de uitdrukking kauwgom verhoudt zich tot gastronomie als deze foto zich verhoudt tot showcase als kauwgom het eufimisme is voor lomografie ... !?
            Reeds hierboven beantwoord. JIJ vind lomografie blijkbaar broekvegersfotografie... Onnodig te veralgemenen.

Temeer, de juffrouw gebruikt zelf in een latere mail de term "dumpen" als ze het heeft over haar postings op dit forum waarmee ze zelf de fotografische waarde ervan relativeert.
            Ze sprak over dumpen, omdat ze regelmatig (dagelijks?) haar werkjes post, met de gekende reacties. De woorden dus niet uit de context rukken, aub.

En op je vraag of dat nu zelfportretten zijn, wat dacht je anders ???

En nog een vraagje, Vince: mocht Saar een kleine, dikke, kalende zestiger zijn in plaats van een mooi, lief meisje met bambi-ogen, zou iedereen dan nog met zoveel geduld en liefde deze werkjes benaderen? ... yeah sure.
            Het is me nu pas duidelijk geworden dat het inderdaad zelfportretten zijn. Dat doet op zich helemaal niet terzake. Want mocht SAAR zijn zoals jij ze beschrijft, dan zou dat weinig veranderen aan de werkjes. Behalve dat het dan geen zelfprotretjes meer zouden zijn.

Als het er enkel om te doen zou zijn om mekaar een lekker feel-good-moment te bezorgen door heel vergevingsgezinde schouderklop-kritiekjes te geven, dan zouden we beter foto's gaan beoordelen op Ketnet- of op de Flair-site.
            Een site als deze, met haar naam en faam, zou kritiek hoog in het vaandel moeten dragen. Echter enkel als deze opbouwend is en niet bedoeld is als goedkoop afbraak-antwoordje.
            Zo heb ik op mijn eigen foto's ook al een hoop kritiek gekregen (wees gerust, op een zuster-forum, want hier heb ik niets te verwachten van jullie, zolang ik de vooropgestelde perfectie niet kan benaderen), maar dikwijls zitten daar ook handige tips&tricks tussen om mijn technieken te verbeteren.

Smaken verschillen, en gelukkig maar... Dat de werkjes van SAAR niet voldoen aan de standaardregeltjes is hier zelfs niet van toepassing. Haar werkjes bevatten meer emoties dan sommige technisch perfecte plaatjes die hier de revue passeren. Prachtige belichtingen, messcherpe beelden, babyhuid-gave madammen, contrasterende kleuren en noem maar op. En wat wil je meestal overbrengen naar de kijker (die niet allemaal door een fotografische bril kijken)? Emoties of gemaakte perfectie?

Ik vermoed trouwens dat SAAR ergens wel blij zal zijn dat ze zoveel verschillende reacties krijgt. Ik vind het alleen spijtig dat onderbouwde kritiek meestal achterwege blijft. Dit is trouwens van toepassing op veel showcase-gevallen. Laat staan op de niet-showcase onderdelen, waar beginners AMPER reactie krijgen op hun creaties.

Vince

PS: Duidelijk?
            PPS: laat het ook nog duidelijk zijn dat ik niets heb tegen technische perfecte plaatjes. Daar zitten absoluut foto's tussen waar ik ook iets langer naar kijk, en die heel af en toe ook wel een emotie kunnen losweken.
            PPPS: deze post niet te persoonlijk nemen. Het is meer een algemene "coup de gueule" naar de manier waarop hier kritiek gegeven wordt, dan een persoonlijke vendetta. Laat dat duidelijk zijn...
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hexagon Bekijk bericht
              Ik zal binnenkort ook eens zo'n foto plaatsen ’k ben benieuwd naar de reacties.
              Snel klaar, ik hoef niet eens door de zoeker te kijken…… altijd goed.
              Je hoeft je dan ook niet af te vragen of het bewust was.
              Idem dito.
              Waar gaan we naartoe.
              Met dergelijke foto op examen krijg je van mij een dikke bros. Maar ja op kunstgebied is dit wellicht heel speciaal. Zoals plakjes hesp op kolom gewikkeld uitgeroepen wordt tot Super Art. Hoed af ervoor.
              Toch nog extra vraagje: zijn al je opnames met Polaroid gemaakt en dan ingescand??? En hoe oud zijn die opnames??? En wie schuilt er achter Saartje??

Henri
              Last edited by kodachrome; 19 februari 2008, 17:49.
              lidnummer: BD0435BE

Comment

beam me up, Scotty ...
                Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
                  Het druipt er van af dat het de bedoeling was.
                  Vertel eens want mij ontgaat het volledig .

Comment

het feit dat een simpele foto zo'n discussies kan losweken! zegt meer dan genoeg... en wellicht meer dan technische perfectie...
                    saartje saartje saartje, ik ben en blijf een fan...
                    Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
                    Lieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cattersel Bekijk bericht
                      het feit dat een simpele foto zo'n discussies kan losweken! zegt meer dan genoeg...
                      Ik heb zo een vermoeden dat dat juist de bedoeling is. Het heeft uiteindelijk met fotografie nog heel weinig te maken, echter alles met provocatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik heb zo een vermoeden dat dat juist de bedoeling is. Het heeft uiteindelijk met fotografie nog heel weinig te maken, echter alles met provocatie.
                        Dat denk ik persoonlijk niet...
                        Zeker niet als je de foto's op SAAR haar website bekijkt.
                        Deze zijn "allemaal" van dit kaliber. Het is misschien gewoon haar stijl.
                        Ik ga niet discussiëren over smaak of technische kwaliteiten.
                        Want daar staan deze en zovééééél andere topics al vol van.
                        Dus gewoon leven en laten leven zou ik zeggen.
                        Staat de foto jullie niet aan, reageer dan gewoon niet. Simpel.
                        Staat de foto jullie wel aan, reageer dan gepast. Dat is mijn filosofie.

En SAAR, gewoon verder doen waar je je goed bij voelt!
                        How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog Bekijk bericht
                          Staat de foto jullie niet aan, reageer dan gewoon niet. Simpel.
                          Allé jong, dan is er voor SAAR ook niets aan hé .

Comment

SAAR, het is niet mijn ding, maar jij wilt jouw emoties op plaat zetten, net als de rest van ons hier. Doe je ding maar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Allé jong, dan is er voor SAAR ook niets aan hé .
                              Dat is inderdaad de grote vraag...
                              Wil ze haar ding doen of half BD hun ding laten zeggen...
                              How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

We hebben hier iemand die in eenzelfde stijl, haar stijl (?) een reeks foto's post. En als je die niet kan smaken mag je dat gerust zeggen, maar laat ook de anderen hun zeg doen. En heb aub altijd respect voor andere "kunstenaar" , laat het idee los dat alleen jou werk en dat van je voorbeelden het enige ware goeie is

En blijf vriendelijk, dat zou tof zijn

Comment

Working...
                                X