Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Excuses
Het wat donkerder maken aan de hoeken van de foto. *Zie Foto*
Dit komt omdat de 5D een fullframe sensor heeft, en er dus minder licht in de hoeken valt dan in het midden.
Bij deze foto zou het goed staan imo omdat het rechterdeel redelijk vlak is.
(Aan de linkerkant heb je een soort vignetting, maar die komt door het licht)
Als ik je moet uitleggen hoe je zo vignetteerd in de nabewerking stuur je maar een pm
Greetz,
Lennert
Dit komt omdat de 5D een fullframe sensor heeft, en er dus minder licht in de hoeken valt dan in het midden.
Uh? Hoor hier allemaal nieuwe dingen vandaag
Heb zelf een FF en daar totaal geen last van. Weet wel dat dit kan ontstaan bij een groothoek, maar op een ff heb ik nog niet van gehoord.
Uh? Hoor hier allemaal nieuwe dingen vandaag
Heb zelf een FF en daar totaal geen last van. Weet wel dat dit kan ontstaan bij een groothoek, maar op een ff heb ik nog niet van gehoord.
Laten we het maar op je laatste zin houden ... Je had het over een D5 FF vignette, en niet over lenzen
Sommige lenzen hebben last van lensfignetering bij een groot diafragma en vooral bij groothoek en het klopt dan uiteraard ook dat bij een FF sensor je dat eerder gaat zien. Ik zie het ook bij mijn 16-35L. En dat is geen goedkoop lensje. Maar zodra je ietsie inzoomd of een kleiner diafragma kiest, is het weg.
Waar je wel last van hebt, is al je een extra ring of pola filter ervoor gaat zetten. De hoek is al zo breed, dan ga je de randen meeschieten.
Persoonlijk zou ik ook nooit een vignetering meeschieten in de plaat zoals hierboven. Dat werd vroeger uiteraard wel gedaan, omdat er toen nog geen middelen waren die we nu hebben.
Nu kun je het toevoegen in PS en als het niet mooi is, weglaten.
Ik vind het effect wat TS hier met zijn lamp heeft gedaan ook veel mooier en natuurlijker uizien.
foto vind ik zeer ok, zowel qua belichting als pose.
En hoewel ik het niet voor teveel bloot heb in een foto, vind ik het model haar broekje erg storen. Mits juiste plaatsing van het plastic zeil is er nog altijd 'niks' te zien en zou het (volgens mij) geheel er beter uitkomen.
Comment