Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik weet al lang dat we op dezelfde golflengte zitten. Prachtreeks weeral!
Vorig jaar, bij mijn bezoek aan Oeganda werd ik eerst geconfronteerd met een vluchtelingenkamp van Congolezen. Iets later "mocht" ik op bezoek bij de Batwa (zie o.a. http://www.d-eye.be/portfolio/thumbn...bum=41&page=12). Ik kon er eerst geen foto's nemen omdat ik emotioneel er niet toe in staat was. Na een half uur praten (met gids/tolk) werd ik zowaar min of meer opgenomen in hun dorpsgemeenschap. Het enige wat ik gedaan had, was respect getoond. Dit blijft nog steeds een van mijn "hoogtepunten" van al mijn reizen...
In Oeganda kunnen ook al niet alle kinderen onderwijs volgen (mee op het veld werken, ...) en pas sedert dit schooljaar ZOU het secundair onderwijs betaald worden. Wanneer je als "grote, blanke, man" doorheen de dorpen rijdt, zie je die "zwartjes" in heel mooie, kleurrijke uniformen. De echte toeristen vinden dit dan schitterend om te fotograferen en te kunnen zeggen "hoe schoon het toch is". Wanneer je echter de moeite doet om naar een school te gaan en de accomodatie, ... beter te leren kennen, ga je hier wel anders mee om.
Mijn verontschuldigingen voor deze lange off-topic maar de foto's nodigen dan ook uit tot wat "discussie"
Foto 2en 3 vind ik de mooiste vanwege de littekens op de kinderen hun hoofdjes,jammer dat hun kleding nog zo gaaf is. Armoede levert ons de meest prachtige platen op. 'k zou zelf best wel eens 1 weekje naar Mali willen om dat schouwspel eens mooi op foto vast te leggen.
Laten we eens ophouden deze kinderen te stigmatiseren en ze de titel 'Faces of poverty'
op te plakken. ... Laten we ook eens ophouden met die kinderen te kleden in
afdankertjes,want hiermee laten we weer zien dat ze minderwaardig zijn.
Deze kinderen verdienen,net als de onze,nieuwe kleding die we voor weinig geld kopen in een lokale winkel ter plekke.
Euh, wilt ge iets zeggen?
Want als ge iemand wilt beetnemen, lukt het toch niet.
Ge kunt uzelf misschien blaaskes wijsmaken maar uw eerste bericht was duidelijk genoeg.
Euh, wilt ge iets zeggen?
Want als ge iemand wilt beetnemen, lukt het toch niet.
Ge kunt uzelf misschien blaaskes wijsmaken maar uw eerste bericht was duidelijk genoeg.
Ook mijn idee.
@Robert, als je eerste bericht -nu ik het herlees- toch ironisch bedoeld was, dan denk ik dat je de volgende keer iets zorgvuldiger in je woordkeuze zou mogen zijn. In dat geval heeft het merendeel van ons je fout begrepen.
Tevens een pleidooi om vanaf nu terug on-topic te gaan. (please)
Zou het jammer vinden dat de 'aangename/interessante off-topics' mee verwijderd zouden worden als dit weer eens ontaard in een discussie.
Het zou spijtig zijn als de beelden van Pendragon die er in mijn ogen uitschieten daardoor worden afgebroken.
Laten we eens ophouden deze kinderen te stigmatiseren en ze de titel 'Faces of poverty'
op te plakken. Iedereen kan zien dat deze kinderen littekens hebben en geen enkele vorm
van luxe,maar om deze foto's als "indrukwekkend" te bestempelen is volstrekt ridicuul
en zeer typerend voor de wijze waarop wij tegen anderen aankijken.
Zet deze kinderen gewoon eens neer op de manier zoals ze zelf gewild zouden hebben,
achter hun littekens schuilt namelijk een doodnormaal kind die in niets verschilt van
onze Westerse kinderen. Laten we ook eens ophouden met die kinderen te kleden in
afdankertjes,want hiermee laten we weer zien dat ze minderwaardig zijn.
Deze kinderen verdienen,net als de onze,nieuwe kleding die we voor weinig geld kopen
in een lokale winkel ter plekke.
Ja Robert, tegen zoveel levenswijsheid kan ik niet op. Ik weet wanneer ik mijn meerdere ontmoet heb en onthoud mij dan ook van verdere commentaar.
Ootmoedig buig ik mijn hoofd voor je schitterende foto's en waardevolle bijdragen op dit forum, je kennis van de Noord-Zuid problematiek en de blijkbaar voor de hand liggende oplossingen die ik, arme dompelaar, niet eens gezien had. Hoe een mens verblind kan zijn door goedbedoelde maar misplaatste inzet voor de verschoppelingen van deze aardbol.
Ik ga in stilte nog wat snapshots maken (want al mijn Afrika-foto's zijn snapshots), niet meer luisteren naar de boodschap van deze kinderen en hun ouders en de echte redenen waarom ze op de foto wilden, de foto's maken die ik echt wil en er achteraf mee pronken in mijn chique living. En dan rustig gaan slapen omdat alles bij het oude gebleven is.
En als je zin hebt om te trollen dan doe je dat beter op een ander forum.
Die eerste heeft wel iets bijzonders. De blik van die jongen is zo indringend.
Ergens is hij blij, anderzijds heeft hij zo'n groot "vraagteken" in zijn ogen.
Een beetje een triestige vraag vermoed ik.
De tweede foto is de sterkste (imho). Na die eerste foto wordt dit "vraagteken" duidelijker..... en groter. Aangrijpend.
Die derde foto is heel "softy". Totdat je de foto gelezen hebt:
- Nieuwe, verse kleren...... (De fotograaf had ook een "vette" foto kunnen maken met de vorige kleren, maar uit respect voor, heeft hij de juiste sfeer gebracht met de nieuwe kleren.
- Kinderen die niet lachen. (Afrikanen zijn gekend om hun blije lach....)
- Een huiskamer zonder meubelen. Toch wel een kaartspel..... op de grond. Want er is niets anders......
De derde foto is, als je de achtergrond niet kent, ook heel sterk en fotografisch OK!
Off topic: Alle respect voor jou Pendragon. Niet alleen voor je foto's, maar zeker ook voor de manier waarop......
Groetjes
Skitch
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
@Pendragron: Knappe foto's met nr 2 als uitspringer. Ook technisch zien de plaatjes verzorgd uit. En voor al het geen je doet voor deze mensen een dikke chapeau, petje af.
@Robert: Je hebt steeds commentaar op andere maar nog steeds geen foto's van jezelf. En je reakties op deze foto's slaan nergens op. Beetje respect voor hetgeen Pendragon doet zou hier niet misplaatst zijn. Hij doet tenminste iets!! Verder maak ik hier geen woorden meer aan vuil.
Comment