Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Birgit anders...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Birgit anders...

Heb eens enkele portretten gemaakt van mijn kleinste spruit.

De eerste is gemaakt met een macrolens om een beperkte DOF te creëren, met scherpte voornamelijk op slechts één oog....

De tweede heb ik gebruik gemaakt van een groothoeklens (18 mm).
    Portretten met groothoek ??? Not done volgens sommigen...
    Maar waarom eigenlijk niet...

De derde is dezelfde als de tweede, maar dan high-key...

www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Re: Birgit anders...

Ik vind de tweede net heel tof, met die groothoek, mooi effect!
    Grtzz, Jan
    ---
    Ceci n'est pas un site web

Comment

Portret met een groothoek kan mij echt niet bekoren.
      Dit gezichtje is veel te mooi om zulke vervorming te moeten doorstaan, maar ja...ieder zijn mening daarover.

Het zou wellicht niet slecht zijn dat iemand eens met kennis van zaken ons weet te vertellen welke nu de beste lenzen zijn voor portretfotografie en in welke omstandigheden ( buiten opname / Studio)

Comment

Mooi, vooral de eerste (guitig snuitje) en de laatste (wat zit daar in dat fototoestel ?). Groothoek stoort niet. Is eens iets anders. Ik heb zoiets van... als 't een beetje overdreven is, moet het kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
          De eerste is gemaakt met een macrolens om een beperkte DOF te creëren, met scherpte voornamelijk op slechts één oog....
          En dat is dan ook bijzonder goed gelukt. Mooie opname.

Comment

Enkel je eerste kan me bekoren
            mvg,
            Ludo V.

Comment

Ik vind die derde best origineel gebracht!
              If you always do what you always did, you will always get what you always got.
              www.sylviehuybrecht.be

Comment

De éérste is mooi

De andere twee hebben naar mijn mening teveel vervorming, maar dat is dus persoonlijk.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
                  Het zou wellicht niet slecht zijn dat iemand eens met kennis van zaken ons weet te vertellen welke nu de beste lenzen zijn voor portretfotografie en in welke omstandigheden ( buiten opname / Studio)
                  Ik ga mij geen expert noemen, maar toch even mijn verhaal : in de studio maakt het niet veel uit. Je zit meestal op F8 of meer, zodat ook niet lichtsterke lezen goed presteren. Verder moet je zo ver mogelijk achteruit staan om zo weinig mogelijk vervorming te hebben, zeker bij full body's. Ook belangrijk bij full body's is het camerastandpunt. Ga dus zitten en trek de foto, blijf niet staan. Buikhoogte is goed. Ik werk altijd met mijn Nikkor 18-200 VR in de studio (VR uit). Zo kan ik zowel portretjes als full body's nemen zonder te moeten vooruit en achteruit lopen.
                  Ik gebruik ook mijn 12-24, net om bewust vervorming te krijgen in een beeld, zoals foto nr2 in deze post. Ik vind die foto dan ook SUPER .
                  Buiten is een ander verhaal en is niet in 1-2-3 te zeggen. Lichtsterke lenzen F2.8 gewoon voor de DOF hebben mijn voorkeur.

My 2 cents...
                  natwork.be

Comment

Ha, dat moet lukken dat Nat me hier net voor is.
                    Ik ben ook geen fan van groothoekportretten, zie de verhouding van het hoofd tov de voeten.
                    Met zo'n supergroothoek krijg je heel wat vervorming, en kan gebruikt worden om eens een leuk effect te krijgen, maar voor portret toch wat te extreem.

Een portretlens, en ik spreek in termen van analoge camera"s of full frame camera's, heeft een brandpuntsafstand van 100mm (dubbele van 50mm die overeen komt met de normale kijkafstand)
                    100mm omdat deze een mooi compromis maakt van samendrukken van perspectief (wat een flatterend effect geeft op het gezicht) en DOF.
                    Een 85 mm kan ook, waarbij je dan niet zo ver moet achteruit kruipen als je eens meer van het model op het beeld wil.
                    Een 135mm wordt ook gebruikt.
                    Bij digitaal heb je een kleinere sensor, dus bij bovenstaande waarden moet je rekening houden met de verlengingsfactor (1,5 bij nikon en 1,6 bij canon) (een 85mm wordt digitaal 136mm bij canon) (wat eigenlijk ook niet helemaal juist is volgens een artikel in focus, maar kom, het zou ons te ver brengen)
                    Dus als je mensen fotografeert, is het soms beter om een stap achteruit te gaan, dan uit te zoomen tot onder de 50mm op je digitale reflex).
                    Dit is theorie, komt uit de analoge wereld nog, maar tegenwoordig, rules are made to be broken nietwaar

PS: een high-key is alles behalve een bestaand beeld waar men achteraf een bewerking op doet...maar die discussies hebben we hier ook al gehad.
                    SKurt.be
                    www.SKurt.be

Comment

Laatse foto is inderdaad de leukste. Al die technische zaken is allemaal een beetje teveel voor mij. Ik ben al blij da'k nen scherpe foto kan nemen!
                      www.stevenlangeraert.com

Comment

Nr2 is voor mij nr1!
                        Laat me aan die japanse manga denken.
                        Jeweetwel, die mannetjes met hun grote ogen

Comment

bedankt voor de reacties.

PS : had wel een high-key in gedachte, vandaar de witte achtergrond en de witte kleding.
                          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Working...
                          X