Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Hier valt het idd nog meer op dat haar gezicht donkerder is, mede omdat het gewoon zo is, en ook door de plaatselijke verlichting. Maar buiten dat vond ik de foto nog wel iets hebben. Maar de opmerking is terrecht
Mooi model en DOF, goeie pose en compositie, maar misschien iets teveel rood in de foto (WB?). Ook eens zien/proberen om het gezicht __ietsjes__ te bleken met dodge-and-burn.
Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff MySite - All your base are belong to us - What you say
Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijgerBekijk bericht
Mooi model en DOF, goeie pose en compositie, maar misschien iets teveel rood in de foto (WB?). Ook eens zien/proberen om het gezicht __ietsjes__ te bleken met dodge-and-burn.
goed idee, maar ik zou het eerder doen met een extra grijslaag.
nog eens geprobeerd, met weer wat foefelwerk is het toch wat beter volgens mij. Ik moet zeggen, op het scherm op men werk ziet het er idd meer uit zoals jullie zeggen, maar thuis ziet het er dus anders uit. (wat calibratie-werk dus nog) in ieder geval, ik heb de indruk dat het wat beter is, haar gezicht was idd veel te donker, en het feit dat het zowieso al donkerder is hielp ook niet echt.. Ook even wat saturatie weggehaald.. en welkom ruis natuurlijk nu...
Voila, 'k heb zelf eens een bewerking gedaan.
- ietsjes rood weg
- ontruisen
- beetje verscherpt
- gezicht wat verbleekt
Is dit iets? (met jou toestemming Jerome_Ka? )
Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff MySite - All your base are belong to us - What you say
het ziet er idd wat beter uit. het ontruisen zag ik niet meer zitten, gewoon omdat het klein formaat is, ik pas het later nog wel toe op de originele grote foto. Er mocht idd nog wel wat rood weg, het steekt zeker niet af. Het gezicht nu verbleekt met 'dodge and burn'?
PS no hard feelings, zolang het maar verbeteren is...
Inderdaad, het gezicht met "dodge-and-burn" (of zoals correct in het andere topic vertaald, "tegenhouden") tool gedaan. (als allerlaatste bewerking)
De andere bewerkingen heb ik "simpelweg" met Bibble Pro gedaan:
* -3% rood
* standaard ruisonderdrukking met Auto-profile in- en Turbo-modus uit-geschakeld (noise ninja plugin van Bibble)
* standaard verscherping op 50 gezet ipv default 100 (wat is dit? procent? iets anders? ben er zelf nog niet uit)
Je kan van bibble's site 'n 30-dagen trial afhalen, kan je eens spelen met je full-size versies om te zien wat het geeft.
Voor _mij_ is er (momenteel) niets beters. (workflow, gemak, opties, prijs, ...)
Mensen, ik wil hier toch nog eventjes mijn mening kwijt.
de bekende fotosoep kan zeer veel (lees zeer zeer veel). maar hoeveel tijd kruipt hier niet in? als je gewoon al ophelderd mbv een reflectiescherm zal je je achteraf veel tijd en miserie besparen. een isimo-plaat ( of hoe schrijf je dat) is hier al een goedkope variant van. ik denk dat dit veel moeite en miserie kan besparen.
Misschien zijn volgende woorden wel toepasselijk, wat er al in een opname zit, hoef je er achteraf niet meer uit te halen.
Dit was mijn bedenking.
Oorspronkelijk geplaatst door Steven CrabbéBekijk bericht
....maar hoeveel tijd kruipt hier niet in? als je gewoon al ophelderd mbv een reflectiescherm zal je je achteraf veel tijd en miserie besparen. .... wat er al in een opname zit, hoef je er achteraf niet meer uit te halen.
Dit was mijn bedenking.
En een heel juiste bedenking. Deze, in mijn ogen, kleine verbetering die ik geprobeerd heb heeft me nog geen 5 minuten gekost, inclusief het hier posten.
Maar je bedenking is heel terecht. Beter bij de shoot zo veel mogelijk goed doen dat het nabewerken tot een minimum herleid kan worden.
Mocht dit gaan om meerdere 10-tallen fotos dan zou 'k 't ook al niet meer zien zitten. (alhoewel, de workflow van Bibble is toch zeer gemakkelijk, enkel die "tegenhouden" in PS....)
Comment