Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Bedankt iedereen voor het enthousiasme en de warme woorden.
Drie maanden lang hebben Annelies, Bieke en ik talloze mensen ontmoet en Swahili geleerd. We zijn bij mensen thuis met open handen onthaald en kregen steevast de beste plaatsen. We hebben met 50 mensen in de laadbak van een vrachtwagen gezeten op weg naar een trouwmis 40km gravel road verder, terwijl het kerkkoor rustgevend bleef zingen. Ik heb geleerd mij te douchen met één emmer water en de (af)was te doen met een klompje zeep, heb gezien hoe drie vrouwen op een houtvuur twee keer per dag eten klaarmaakten voor 400 kinderen en gewenst dat ik mijn blanke huidskleur kon verbergen. Ik heb de hitte gevoeld en het verdorde baobab-landschap waargenomen. Ik heb geleerd met mensen te praten zonder woorden. Ik heb de zon zien ondergaan, heb de sterren geteld en ben de tel kwijt geraakt. Ik ben diep gelukkig geweest en veel meer. Ik heb dromen gebroken en omgeplooid tot nieuwe plannen. Ik heb teveel gezien om te onthouden maar teveel gevoeld om te vergeten…
Van de meest intense momenten van mijn verblijf heb ik echter geen beelden, ofwel uit diep respect voor de eeuwenoude tradities en culturele rituelen, ofwel omdat de situaties zo schrijnend waren dat ik de sluiterknop gewoon niet ingedrukt kreeg.
Maar wat ik heb vastgelegd, wil ik graag met jullie delen. Ik post zo meteen nog een paar nieuwe foto's in een nieuw topic. In elk geval nog eens bedankt voor de fijne reacties!
@ Hedgehog: Ik heb in 2005 wel een half jaar in Zuid-Afrika gestudeerd, maar Tanzania was in zowat alle opzichten veel indrukwekkender omdat ik in Igunga echt leefde in een context die voor de volle 100% smaakte naar Zwart Afrika. Het was dus mijn eerste reis in dit genre, maar zeker niet de laatste...
'Let the world change you and you can change the world'
Canon EOS 350D ∙ Canon EFS 18-55mm ∙ Canon EF 75-300mm USM II ∙ Sigma 24-70mm 1:2.8 EX DG
Oorspronkelijk geplaatst door a r c h i m e d e sBekijk bericht
Bedankt iedereen voor het enthousiasme en de warme woorden.
Drie maanden lang hebben Annelies, Bieke en ik talloze mensen ontmoet en Swahili geleerd. We zijn bij mensen thuis met open handen onthaald en kregen steevast de beste plaatsen. We hebben met 50 mensen in de laadbak van een vrachtwagen gezeten op weg naar een trouwmis 40km gravel road verder, terwijl het kerkkoor rustgevend bleef zingen. Ik heb geleerd mij te douchen met één emmer water en de (af)was te doen met een klompje zeep, heb gezien hoe drie vrouwen op een houtvuur twee keer per dag eten klaarmaakten voor 400 kinderen en gewenst dat ik mijn blanke huidskleur kon verbergen. Ik heb de hitte gevoeld en het verdorde baobab-landschap waargenomen. Ik heb geleerd met mensen te praten zonder woorden. Ik heb de zon zien ondergaan, heb de sterren geteld en ben de tel kwijt geraakt. Ik ben diep gelukkig geweest en veel meer. Ik heb dromen gebroken en omgeplooid tot nieuwe plannen. Ik heb teveel gezien om te onthouden maar teveel gevoeld om te vergeten…
Van de meest intense momenten van mijn verblijf heb ik echter geen beelden, ofwel uit diep respect voor de eeuwenoude tradities en culturele rituelen, ofwel omdat de situaties zo schrijnend waren dat ik de sluiterknop gewoon niet ingedrukt kreeg.
Maar wat ik heb vastgelegd, wil ik graag met jullie delen. Ik post zo meteen nog een paar nieuwe foto's in een nieuw topic. In elk geval nog eens bedankt voor de fijne reacties!
@ Hedgehog: Ik heb in 2005 wel een half jaar in Zuid-Afrika gestudeerd, maar Tanzania was in zowat alle opzichten veel indrukwekkender omdat ik in Igunga echt leefde in een context die voor de volle 100% smaakte naar Zwart Afrika. Het was dus mijn eerste reis in dit genre, maar zeker niet de laatste...
Alles is al gezegd, ik heb het topic aandachtig en helemaal gelezen en blijven stilstaan en gedacht aan de luxeproblemen die wij hier hebben als we vloeken dat onze PC weer eens gecrasht is of iets dergelijke.
Er is toch 1 (technisch) ding waar ik het antwoord niet op weet. Als er geen electriciteit is, hoe heb je dan kunnen blijven beelden maken ? Je kon je batterijen toch niet laden ?
Heel mooie beelden. Je bent ook een optimist, denk ik. Je laat zien dat met weinig het leven ook het leven is en zoals je aangeeft, je hebt ook beelden gemaakt die je niet wil laten zien. Het komt me zeer bekend voor.
Nog eens bedankt voor de fijne reacties. Ik ben ondertussen meer dan vier weken terug in België, maar de herinneringen achtervolgen mij nog dagelijks. Gevangen in de sluipwegen van mijn denken. Het ziet er naar uit dat de aanpassingsproblemen België-Afrika mij even zwaar vallen als die van Afrika-België. Maar ondertussen worden al nieuwe plannen gesmeed en droom ik mij rustig een weg naar een volgende avontuur. Natuurlijk wel.
@Nat: Ik had twee (originele) Canon Li-ion batterij'tjes mee. Als je een beetje zuinig omgaat met het gebruik van het lcd-schermpje (lees: herbekijken van foto's) en weinig flitst, kan je met één batterij makkelijk 500 à 900 foto's trekken. Daar kom je dus wel al ergens mee, maar op een dag zijn je beide batterijen dan toch volledig op. Troubles in paradise? Mnee natuurlijk niet; voor elk probleem vinden ze in Afrika wel een oplossing. Tijdens de zondagsmissen gebruikte het plaatselijke zangkoor een kleine generator om hun 12de-handse-jaren-tachtig-synthesiser van stroom te voorzien. Zo heb ik mijn beide batterijen twee keer opgeladen. Lang leve eucharistievieringen die gemiddeld meer dan twee uur duren; net lang genoeg om mijn batterijen op te laden
@ Emanon: één ding is zeker: wie na drie maanden uit Tanzania terugkomt relativeert alles als nooit tevoren. Als nooit tevoren.
'Let the world change you and you can change the world'
Canon EOS 350D ∙ Canon EFS 18-55mm ∙ Canon EF 75-300mm USM II ∙ Sigma 24-70mm 1:2.8 EX DG
Comment