Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arne Jacobs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Arne Jacobs

Tja, maar die rallypiloot moet natuurlijk eerst leren waar alles zit en wanneer je moet schakelen enz ... voor hij het blindelings kan. Ik zit nog steeds in mijn leer-fase en dat heb ik Arne ook gezegd voor we aan de shoot begonnen.
    daarom zeg ik ook, schrijf je nog niet in voor Monte Carlo, maar oefen eerst nog wat.

Ik heb echter inderdaad wel die feature (shadow and highlights) gevonden
    dat bedoelde ik niet echt. Gewoon de highlights en shadows van je foto onder controle houden tijdens de bewerking. En daarom moet je vooral met de curve (en evt levels) werken.

Elke foto heb ik dit gedaan:
    1) auto levels
    2) auto colors
    alles wat in PS met "auto-" begint blijf je af

Wat me niet gelukt is, is een foto zo'n beetje een "waas" geven
    extra layer -> gaussian blur 5 à 10px en dan weggommen (of via layer mask) waar je de focus toch wilt houden. evt met de opacity van die blur-layer spelen

Welke foto bedoelde je trouwens met "arne1"?
    deze :

Ik ben trouwens druk bezig met nieuwe ideeën
    zoals gezegd, ik zou niet te hard lopen. Eerst leren stappen, dan lopen. De tip van Maarten om copy-cat te spelen (foto's namaken) is trouwens een heel goeie. Ik doe dit eigenlijk constant. Vertrekken vanuit een bestaande foto, maar uiteindelijk kom ik altijd bij iets anders uit
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Bedankt beiden voor de reacties.

@Maarten: kon je dat nu niet een uurtje geleden zeggen, kheb net een SB600 besteld.

Tja, mij inschrijven voor Monte Carlo ... doe ik ook niet. In die zin dat ik mij nooit zal profieleren als "professionele fotograaf" (iemand merkte nu toevallig wel op dat dat wel staat in de template van mijn site, dus die moet ik eens veranderen). Ik blijf experimenteren, leren en praten met mensen die er meer van kennen dan mij.

Die auto-dingen werken bij mij wel meestal hoor. Maar kben er wel vanaf gestapt om ALLEEN daar op te vertrouwen. Ik doe een auto levels om mee te beginnen en ga van daar uit verder met nog wat te tweaken. Auto contrast doe ik niet meer, want die zit er bij mij bijna altijd naast. Kheb graag contrast (al gemerkt? )

Heel erg bedankt voor die tip ivm de gaussian blur. Ik kan bijna niet wachten tot ik thuis ben om het uit te proberen!

Die nieuwe ideeën die ik heb, hebben meer met photoshop te maken dan met fotografie hoor. Het enige idee waar ik kennis van fotografie voor nodig heb is in verband met een glasgordijn (loopt een topic over in tips & trucks). Voor de rest wil ik gaan experimenteren met een fotolijst en wat bewegingsfoto's maken.
      http://www.dennisclaes.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
        Bij die eerste foto was het inderdaad wel de bedoeling om een hoog contrast te nemen. Ik vond dat persoonlijk mooi
        ...
        3) handmatig contrast and brightness
        Gezien je de hint niet begrijpt, zou ik ook even bij basis Photoshop blijven

Het is niet omdat je van contrast houdt dat je zoveel wit moet laten uitbranden of zoveel zwart moet laten toelopen! Daarom gebruik je net curves, zodat wit/zwartpunt beter bewaard kunnen blijven. Eerst stel je ze wel manueel in met Levels.

Wat je "nooit" mag gebruiken is Brightness/Contrast, dat wordt eerder al eens op een masker gebruikt, maar altijd afgeraden voor "normaal" fotowerk. Waarom, dat zie je aan je foto's

Die contrastcurves hoeven ook helemaal niet vermoeiend te zijn. Maak gewoon een paar actions die een s-curve naar keuze toevoegen, en stel die desnoods daarna manueel bij.

Comment

Working...
        X