Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Dit steekt werkelijk de ogen uit. Kan zo gebruikt worden als referentie test bij printers en monitors. Prachtige combinatie van kleuren in een zo voor de hand liggend onderwerp, dat niemand er aan denkt omdat het zo eenvoudig lijkt. En door die eenvoud wordt het kunstig. Dit is de perfecte illustratie van het KIS-model: Keep It Simpel.
Ook de titel is zo vanzelf sprekend.
Het onderwerp komt volledig los van een hagelwitte en uniforme achtergrond.
Belichting is meesterlijk uitgevoerd en enkel in de linkse reflectie kan men van een beetje oversaturatie spreken, maar dit is een typisch verschijnsel dat ook kan wijzen op de tekortkoming van mijn monitor, die dergelijke enorme lichtintensiteit niet aankan.
De schakeringen in het vruchtvlees zijn een streling voor het oog en de textuur van rode schil en groene navelstreng worden volledig benadrukt.
De gele pitjes fungeren als wachters bij het embryo.
Ik kan hier alleen nog maar mijn bewondering uiten en je feliciteren met deze prestatie.
Ik denk dat ik mag optreden in naam van vele BD-bezoekers door je wat meer uitleg te vragen over de door jou gevolgde werkwijze.
Uit curiositeit heb ik je foto eens in negatief bekeken en dan slaat de verstomming nog eens toe want er ontstaat een spectaculair nieuw beeld uit de twilight zone.
Henri
Dit steekt werkelijk de ogen uit. Kan zo gebruikt worden als referentie test bij printers en monitors. Prachtige combinatie van kleuren in een zo voor de hand liggend onderwerp, dat niemand er aan denkt omdat het zo eenvoudig lijkt. En door die eenvoud wordt het kunstig. Dit is de perfecte illustratie van het KIS-model: Keep It Simpel.
Ook de titel is zo vanzelf sprekend.
Het onderwerp komt volledig los van een hagelwitte en uniforme achtergrond.
Belichting is meesterlijk uitgevoerd en enkel in de linkse reflectie kan men van een beetje oversaturatie spreken, maar dit is een typisch verschijnsel dat ook kan wijzen op de tekortkoming van mijn monitor, die dergelijke enorme lichtintensiteit niet aankan.
De schakeringen in het vruchtvlees zijn een streling voor het oog en de textuur van rode schil en groene navelstreng worden volledig benadrukt.
De gele pitjes fungeren als wachters bij het embryo.
Ik kan hier alleen nog maar mijn bewondering uiten en je feliciteren met deze prestatie.
Ik denk dat ik mag optreden in naam van vele BD-bezoekers door je wat meer uitleg te vragen over de door jou gevolgde werkwijze.
Uit curiositeit heb ik je foto eens in negatief bekeken en dan slaat de verstomming nog eens toe want er ontstaat een spectaculair nieuw beeld uit de twilight zone.
Henri
Als leek ben ik het hier volkomen mee eens. Vooral de uitleg hoe je dit gedaan hebt
Echt gaaf!!!!!!
Bedankt voor de reakties mensen. Ivm de werkwijze zal ik jullie enigszinds moeten teleurstellen, wat deze is fototechnisch allesbehalve...
Mijn vrouw had deze paprika middendoorgesneden voor het bereiden van een lekker soepje (ook het 'embryo-tje' is dus doorgesneden als je goed kijkt). Ik liep al een tijdje met het idee om iets te doen met groenten of fruit op een opnametafel van de fotoclub(die kan je dan van onderen ook uitlichten voor egale achtergronden zonder schaduwen). Maar ik kreeg welgeteld 15 minuten de tijd voordat mijn onderwerp in de soep moest... dus geen opnametafel in huis, vlug mijn flitsmateriaal naar beneden gehaald, een witte melamineplaat vanachter de kast gesleurd en het zaakje rap rap opgesteld: op de grond dus de witte plaat, daarop een champagnefluit, en daar bovenop de paprika. Een losse flits met witte paraplu (doorflitsen, niet reflecteren) op statief, aan de schaduw op het steeltje kan je zien onder welke hoek hij stond. Zo dicht en recht mogelijk om zo min mogelijk schaduwen en reflecties te hebben. Dat laatste is trouwens onvermijdelijk bij een blinkende paprika, maar had natuurlijk stukken beter gekunnen met zwarte reflectieschermen. Maar zoals gezegd: enkel 15 minuten, en mijn kok was niet te vermurwen. O ja, nog een reflectieschermpje onderaan om geen flitsschaduw te krijgen op de plaat. En de hoofdflits is aangestuurd met een slavecel die reageerde op de kleine pop-up flash van de camera, die op -2 stops stond ingesteld. Wegens gebrek aan flitsmeter dan maar gewerkt op het histogram. Jammer, want mijn ondergrond moest eigenlijk een halve stop meer licht hebben om mooi wit te zijn (extra flits had dit kunnen verhelpen, maar daar was moeder de vrouw al met een gigantisch -en overtuigend- keukenmes). De achtergrond was dus lichtgrijs en is in photoshop wit gemaakt. Voor een vergroting moet dat trouwens nog iets netter worden gedaan, bij 800pix valt dit niet speciaal op. Overigens is er onderaan nogal ruw een stukje van een 'billetje' paprika weggekloond om de mooie vorm van het snijvlak te behouden.
Fototechnisch dus nogal teleurstellend, indien meer tijd kon dat allemaal al bij het maken van de foto op punt hebben gestaan. Daarvoor werk ik dan wel met het remote-shooting systeem dat je je foto helemaal kan beoordelen tussendoor zodat je alles krijgt zoals gewenst. Voor een volgende keer dus, het is nog lang winter!
Mvg,
Eric
...Ivm de werkwijze zal ik jullie enigszinds moeten teleurstellen, wat deze is fototechnisch allesbehalve...
Fototechnisch dus nogal teleurstellend, indien meer tijd kon dat allemaal al bij het maken van de foto op punt hebben gestaan. Daarvoor werk ik dan wel met het remote-shooting systeem dat je je foto helemaal kan beoordelen tussendoor zodat je alles krijgt zoals gewenst. Voor een volgende keer dus, het is nog lang winter!
Mvg,
Eric
Yoy 'r my kind of shooter man.
Only result counts.
Dit noem ik fotografische know-how en vakkennis om zelfs met handicaps tot prima resultaten te komen.
Als er een Oscar voor fotografie hier moet uitgedeeld worden, kom jij beslist in aanmerking.
Kan je mss ook nog vermelden welk apparaat en welk glaswerk je hebt gebruikt.
Henri
edit: ik zie dat je in Wetteren woont en vandaar mijn extra vraag: werk jij mss in die grote studio annex ex-afwerkcentrale ? Zal naam niet noemen maar indien zo dan hebben we allicht mekaar vroeger ontmoet om prof redenen?
Last edited by kodachrome; 17 december 2005, 16:21.
Canon 10D + sigma 24-70 2.8 op 70mm, f27, 1/180s. En ik werk niet bij je weet wel in de fotografie, hoor. Is puur hobby (soms wat fanatiek, maar ben hier niet de enige, ).
Comment