Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Libel met de kitlens 70-300 [update]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Libel met de kitlens 70-300 [update]

Ik heb wat geëxperimenteerd met de kitlens 70-300.
    Toevallig passeerde er nog een late libel in de tuin. Het leek mij een boeiend onderwerp om eens de mogelijkheden van deze lens uit te proberen.
    Onderstaande foto's zijn de besten uit de reeks. Natuurlijk krijg je niet dezelfde kwaliteit als met een degelijke macrolens.
    Maar om eerlijk te zijn was ik aangenaam verrast door deze opnames.
    De foto's zijn i.f.v. de compo bijgecropt en er kwam wat neat image aan te pas.
    [update] Ik heb ter aanvulling een derde foto bijgevoegd. Je ziet er heel mooi de afbuigende schaduw op van de vleugels. Een effect door de laangstaande, maar fel schijnende zon op dat moment. Op de foto zelf stoort het waterplantje op de voorgrond wel een beetje vind ik. De DOF daarentegen vind ik, met deze lens, best meevallen.]

Last edited by pendragon; 2 oktober 2005, 08:49. Reden: Foto bijgevoegd
    Meer foto's op mijn website

Re: Libel met de kitlens 70-300

ga voor de tweede opname, daar maakt ie een mooie buiging voor de fotograaf.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Pendragon,

Natuurlijk krijg je niet dezelfde kwaliteit als met een degelijke macrolens.
      Jij bewijst hier wel het tegengestelde...

Goeie foto's.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Prachtig en niet in de laatste plaats vanwege de aparte schaduwwerking van de vleugels op de steen (zo afbuigend) in vooral de laatste foto. Maar de eerste foto geeft het mooiste een compleet beeld van de libel.

Comment

Mooi resultaat met de kitlens.
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

Comment

zoiets met zo een lens zou je nooit verwachten, zo zie je maar het manneke hé

Comment

Re: Libel met de kitlens 70-300 [update]

Bedankt voor de reacties.
              Het leek mij zinvol om deze foto's hier eens te posten. Zo zie je idd dat je niet altijd een peperdure toplens nodig hebt om toch een aanvaardbare foto te maken.
              Wat ik wel geleerd heb is dat het een luxe is om een grote werkafstand te hebben om close-ups (macro's) te maken. Tot nu toe leende ik vaak de 60mm micro, maar voor een eigen aankoop ga ik binnenkort toch voor de Sigma 180 mm.

Comment

Nummer 2 ook voor mij . heb een soortgelijke foto gemaakt deze week, toen een(zelfde) libel op een houten balk naast de vijver zat te zonnen, moest met de macrolens sluipen, op mijn buik op de stenen, toch niet het resultaat dat ik wilde, deze is een stuk beter
                Groetjes Christianne
                Christianne's fotoweb
                BD0243nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Christianne
                  Nummer 2 ook voor mij . heb een soortgelijke foto gemaakt deze week, toen een(zelfde) libel op een houten balk naast de vijver zat te zonnen, moest met de macrolens sluipen, op mijn buik op de stenen, toch niet het resultaat dat ik wilde, deze is een stuk beter
                  Der zat vanalles in de weg zekers?

Drie knappe foto's, mooie kleuren.

Wat me wel opvalt is dat je met deze lens een redelijk grote DOF hebt. Dat lijkt me een ideale lens te zijn voor grote insecten.

Als je die 180mm sigma eens hebt en kent gaan we hier nog wat zien. Die wilt ge nooit meer kwijt.

Groetjes

JO
                  Groetjes
                  ----JO

Comment

Misschien toch even de exif meegeven ter vervollediging voor diegenen die het ook eens willen proberen met deze lens:

Foto 1: 1/1000, f9 en ISO 640
                    Foto 2 & 3: 1/800, f 16 en ISO 640

Normaal werk ik op de D70 het liefst met aperture priority (A). Maar met de kitlens lukt dat niet goed. Veel bewegingsonscherpte! Dan maar eens op shutter priority (S) geprobeerd én dit met goed resultaat. De ISO stond nog vrij hoog omdat het hoofdzakelijk zwaar bewolkt was gisteren. Zoals eerder gemeld moest ik wel wat neat-image toepassen maar het viel best mee met de ruis.

Comment

Working...
                    X