Knappe opname. Ik begin me hier meer en meer (thuis) af te vragen wat er scheelt. Dit jaar nagenoeg geen insecten. In het voorjaar heb ik diverse metselbijen gezien in de cactusserre (ze maken kleien nesten in de bloempotten zonder schade aan de planten, dus die laat ik hun goesting doen). Plots was dat gedaan.
Nu zie ik al maanden amper vlinders, bij-achtige, wel massaal hommels, amper kevers, vliegen, zweefvliegen, nachtvlinders .... Buiten een reeks over de aziaat en een tweetal beelden van de "Zwarte Wees" heb ik dit jaar geen aanwinst in de fotocollectie.
Ik heb deze week wel gemerkt dat er een massale aanwas is van Buxusmotten. Gisteravond in de veranda er een stuk of 20-tig gezien. Alhoewel, ik weet hier nergens direct een Buxus staan. Die invasie is vorige week vrijdag begonnen met 2 stuks, zondag waren er al een 10-tal.
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.VanmaeleBekijk bericht
Ik heb deze week wel gemerkt dat er een massale aanwas is van Buxusmotten. Gisteravond in de veranda er een stuk of 20-tig gezien. Alhoewel, ik weet hier nergens direct een Buxus staan. Die invasie is vorige week vrijdag begonnen met 2 stuks, zondag waren er al een 10-tal.
In de straat waar ik woon zeker bij de helft van de woningen staat hier wel buxus en daar wordt serieus gespoten ... geen buxusmotten te zien, weinig andere insecten maar hun buxus tiers welig, de tuinmannen zijn hier ook constant aanwezig. Haast synthetische tuinen waar ze zelf nauwelijks een poot naar uitsteken ...
Bedankt Frans,
ik ga naar Mol om deze soort te fotograferen. Deze morgen nog eens geweest en na lang zoeken nog eentje gevonden. En het was ook het mannetje, wat in mijn ogen toch de mooiste libel is dat er in België zit.
Comment