Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

~Springstaartjes~

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ~Springstaartjes~

Hier heb ik er heel veel van gemaakt, ik heb zomaar een greep genomen uit mijn assortiment...

Een stukje biologieles

Springstaartjes
    , ook wel bekend als Collembola, zijn piepkleine zespotige diertjes die een verrassend grote rol spelen in de natuur. Ze zijn meestal slechts 1 tot 5 millimeter groot, maar ze komen in enorme aantallen voor—soms duizenden per vierkante meter in tuinen.

Wat maakt ze bijzonder?
    • Ze hebben een gevorkte staart (furcula) onder hun buik waarmee ze letterlijk kunnen wegspringen bij gevaar—vandaar hun naam.
    • Springstaartjes leven vooral in de strooisellaag van de bodem, waar ze zich voeden met rottend organisch materiaal, schimmels en algen.
    • Ze zijn volledig ongevaarlijk voor mensen, maar kunnen bij overpopulatie in potgrond wel schade aanrichten aan jonge planten.

Ecologische helden
    • Ze helpen bij het afbreken van organisch materiaal, wat bijdraagt aan compostvorming en bodemgezondheid.
    • Sommige soorten leven zelfs op wateroppervlakken of in extreme omgevingen zoals Antarctica.

Ze zijn dus klein, maar krachtig—een soort verborgen schoonmaakploeg van de natuur.

een drukke bedoeling, op oranje schimmel.

Rob,

In mijn tuin zitten er miljoenen maar je moet al goed weten waar en hoe te zoeken.
    Je hebt er hier wel een erg mooi reeksje van neergezet.
    Ik zou hier voor de 2e kiezen al zijn ze alle 3 geweldig
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Interessant, educatief en goed geschoten.

Comment

Working...
      X