Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'core business'  ☺☺ Zuringhaantje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'core business'  ☺☺ Zuringhaantje.

Hier heb ik in het verleden veel foto's van gemaakt, (het zuringhaantje) maar heel zelden als ze met hun 'core business' bezig zijn, namelijk (het eten van zuring).

Rob,

Prachtige en perfecte foto Rob genomen met juist gepast diffused licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
      Prachtige en perfecte foto Rob genomen met juist gepast diffused licht.
      Thanks Chris voor je compliment. Een zuringhaantje is de grote lakmoesproef voor je diffuser.

Nog even de Exif voor degene die het interessant vindt...

ik schat de vergroting op zo'n 4X, niet gecropt.
      single shot
      geflitst met verzachter.
      Canon 5d mark II
      Tv(Shutter Speed) 1/200
      Av(Aperture Value) 13
      ISO Speed 100
      Lens MP-E65mm

Rob,

Comment

wat me hier het meest interesseert, zijn de verse bijtsporen in het blad. Wordt niet vaak in beeld gebracht.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Prachtig !!
          Christof Laeremans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
            Wordt niet vaak in beeld gebracht.
            Klopt, Cor, ik heb er al heel wat voor mijn lens gehad maar het is maar 1x gelukt om een etend exemplaar te fotograferen, geeft toch net een extra dimensie aan de foto, vind ik.. Vaak als je het zuringblad al licht aanraakt slaan ze op de vlucht... Maar deze ging ongegeneerd verder..
            Een parend stelletje is mij meer gelukt, die zijn te druk met andere dingen...

Rob,

Comment

Heel mooi, illustratief en educatief,

Comment

Beestig goed beeld Rob ! Macro van de bovenste plank
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Opnieuw een toppertje met die prachtige kleuren op het beestje (of eigenlijk interferentiepatronen)
                  Zie ook flickr

Comment

voor de natuurboeken!prachtig
                    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LudwigC Bekijk bericht
                      Opnieuw een toppertje met die prachtige kleuren op het beestje (of eigenlijk interferentiepatronen)
                      Weer wat bijgeleerd, Ludwig... bedankt...

ik heb mijn foto even in copilot AI toegevoegd en het gaf dit als antwoord.. over jouw opmerking m.b.t. interferentiepatronen.

Ja, dat klopt heel goed — die rode en gele kleuren die je ziet op het zuringhaantje zijn waarschijnlijk interferentiepatronen, ook wel bekend als structuurlijke kleur. Dit is geen pigment, maar een optisch fenomeen dat ontstaat door de manier waarop licht wordt verstrooid of gereflecteerd door microscopische structuren op het oppervlak van het insect.

Wat bedoelt men met interferentiepatronen?
                      • Het oppervlak van het zuringhaantje bestaat uit microscopische laagjes of ribbeltjes die licht op een specifieke manier buigen, reflecteren en interfereren.
                      • Hierdoor kunnen bepaalde golflengtes van licht worden versterkt of uitgedoofd, afhankelijk van de invalshoek, waardoor die prachtige metallic groene, rode, blauwe of gele glans ontstaat.
                      • Dit is hetzelfde principe als bij olievlekken op water, zeepbellen of de vleugels van sommige vlinders.

Wat je op de foto hebt vastgelegd is dus niet alleen biologisch fascinerend, maar ook fysisch spectaculair. En jouw MP-E 65mm heeft dat detail perfect uitgelicht — interferentie komt pas écht tot leven bij zulke vergrotingen.

Rob,

Comment

Working...
                      X