Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rode steekmier (Myrmica rubra)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rode steekmier (Myrmica rubra)

Ik kan mij voorstellen dat jullie niet op elke archieffoto willen reageren, vind ik helemaal geen probleem, alleen kijken mag ook, zie maar... vaak (niet alle) heb ik al eens eerder geplaatst (vele jaren geleden), nu wel met een betere nabewerking of soms net een andere compo.
    Wellicht dat ik dit jaar nog eens op pad ga voor nieuwe foto's, we gaan het zien.

Deze soort is net iets kleiner (3.5 a 5mm) dan de vorige mier die ik op het roze winterpostelein fotografeerde.

Deze zaten op een paardenbloem.

Rob,

Weer heel knap Rob, voorkeur voor nr.1 (die kijkt het rustigst), het miertje pakt precies wat stuifmeel met zijn pootje vast.
    Er mocht voor mij nog nét iets meer scherptediepte op het kopje (zoals bij foto 2) maar je kan niet altijd alles hebben hé en het oogje is wel mooi scherp dus zeker een toppertje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
      Weer heel knap Rob, voorkeur voor nr.1 (die kijkt het rustigst), het miertje pakt precies wat stuifmeel met zijn pootje vast.
      Er mocht voor mij nog nét iets meer scherptediepte op het kopje (zoals bij foto 2) maar je kan niet altijd alles hebben hé en het oogje is wel mooi scherp dus zeker een toppertje.
      Thanks Jolleke...

even wat info.
      Ik had hier een vergroting van 4x en had hier een DOF van 0,2 mm, om een voorstelling te krijgen kijk eens naar 1mm op een meetlat en daar 1/5 deel van, dus als zo'n miertje maar een fractie scheef staat zijn er al delen onscherp, dus ik richt mijn scherpte altijd op het koppie, soms heb je geluk dat hij evenwijdig in beeld loopt en dan heb je meer delen scherp en stil zitten deze mieren niet dat maakt het nog lastiger. Maar persoonlijk vind ik bijna bij alle foto's die ik zie (ook op het forum) het belangrijkste, dat het koppie scherp is, meer is meegenomen...

Rob,

Comment

Hele mooie foto's maar het zou nog mooier zijn moest de scherptediepte telkens vallen op zijn kopje + lijf. Ik weet het dit is met 1 foto zo goed als onmogelijk te doen. Gewoon een kwestie van geluk want door de zoeker is dat bijna niet te zien. Pas wanneer je de foto's ziet op groot scherm kun je dit goed inschatten.
        Volgens mij is de tweede foto de beste.

Comment

Knappe reeks.
          En dat van die kleine DOF ondervind ik de laatste dagen ook . . .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
            Knappe reeks.
            En dat van die kleine DOF ondervind ik de laatste dagen ook . . .
            Thanks Luc, dan gaan we de komende dagen vast wat nieuwe experimenten zien van jou kant...
            Ps persoonlijk heb ik er totaal geen probleem mee met een kleine dof, ik vind het vaak ook heel mooi dat de in het oog springende delen scherp zijn, geeft een mooi spel... zelf ben ik heel tevreden met deze resultaten, maar iedereen kijkt weer op een andere manier en dat is maar goed ook anders krijgen we dezelfde foto's... Zelf vind ik #1 de mooiste...

Rob,

Comment

Ook nummer twee als beste uit de reeks voor mij.
              En veel respect om zo iets te kunnen produceren met die heel beperkte DOF.
              Zie ook flickr

Comment

Zou kiezen voor de eerste, qua compo,
                maar kies dan toch voor de tweede, qua scherpte , prachtig macro werk
                GROETJES ROSIE
                Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Working...
                X