Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gestreepte weekkever kiest luchtruim

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gestreepte weekkever kiest luchtruim

Ik zal ze ook af en toe wel enkel tonen omdat dat veel gevraagd wordt.. Het meeste heb ik wellicht jaren geleden al eerder getoond, maar ik ben ze nu toch op mijn Flickr site aan het zetten dus is het ook leuk om ze meteen op het forum te delen.... En bovendien heb ik nu ook betere nabewerkingssoftware Photoshop Elements 2024 dus dan worden ze toch wat beter dan vroeger getoond.

Hier een tutorial die ik eerder gemaakt heb over mijn flitser + verzachter, ik gebruik nu de flitsverzachter Gary fong inverted dome lightsphere white. Hier heb je er 2 van nodig voor elke flitskop
    KLIK hier voor tutorial

Exif.
    Geflits met flitsverzachter, zie tutorial.

1 enkele foto, ik stack nooit.
    Camera Model Canon EOS 5D Mark II
    Tv(Shutter Speed) 1/200
    Av(Aperture Value) 13 nb meestal F11 of soms F13
    ISO Speed 100
    Lens MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
    Focal Length 65.0mm

opvliegen by Natuurfreak, on Flickr

Rob,

Heel mooie foto en al zeker wetende dat dit maar 1 foto is. Ik zou natuurlijk proberen er toch een stack van te maken maar dat is met deze lens bijzonder moeilijk.

Comment

Op het juiste moment afgedrukt.
      Actieve insecten en bloemen tijdens windvlagen zijn "unstackable". Ik zie ruim voldoende scherpte(diepte) om dit een geslaagde foto te noemen.
      Ieder zijn voorkeur en specialiteit, zowel Rob als Chris zijn meesters in hun realisaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
        Heel mooie foto en al zeker wetende dat dit maar 1 foto is. Ik zou natuurlijk proberen er toch een stack van te maken maar dat is met deze lens bijzonder moeilijk.
        Thanks Chris.
        Ik wou deze fotograferen en op het moment dat hij zijn vleugels bewoog duurde het niet meer dan een halve tel, meestal zijn ze dan al half uit beeld, maar deze kon ik nog net binnen mijn sensor vangen... Stack was onmogelijk... Bovendien hoewel ik stackfoto's zeer waardeer en zeker die van jou zijn het toch meestal passieve poseerfoto's, een insect die aan het snoepen is en voortdurend in beweging is (actiefoto) en een halve tel stil staat zie je meestal niet met een stackfoto... Een stack is mooi maar het beperkt wel wat je kunt vastleggen zoals al die snoepende foto's door mij eerder geplaatst...of een drinkend bijtje etc..

Ik vind het zelf niet erg een beperkte dof, bij mij is het standpunt als het oogje en de in het oog springende delen scherp zijn is dat meer dan genoeg. Overigens ook met mijn gewone macrolens stack ik nooit..
        Maar ik zie dat stack erg populair wordt op het forum

Rob,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
          Op het juiste moment afgedrukt.
          Actieve insecten en bloemen tijdens windvlagen zijn "unstackable". Ik zie ruim voldoende scherpte(diepte) om dit een geslaagde foto te noemen.
          Ieder zijn voorkeur en specialiteit, zowel Rob als Chris zijn meesters in hun realisaties.
          Thanks Luc, ja er blijft een heleboel te fotograferen die, zoals jij zegt unstackable zijn..... Ik kan van alle soorten fotografie genieten, maar ieder heeft zijn eigen manier hoe hij de wereld wil tonen, variatie van fotografen maakt het juist zo leuk, anders gaan we allemaal hetzelfde doen..

Rob,

Comment

Heel knap en waarschijnlijk heb jij ook een zeer vaste hand.

Comment

ik veronderstel dat dergelijke opnames in huis in een insectenbak/aquarium gebeuren?
              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Mooi, en heel erg bedankt voor de uitleg er achter.

Comment

Perfecte timing voor dit shot, met prima scherpte ook.
                  Heel knap resultaat
                  Zie ook flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                    ik veronderstel dat dergelijke opnames in huis in een insectenbak/aquarium gebeuren?
                    Nee natuurlijk niet, alle foto's zijn gemaakt in de vrije natuur, behalve dan die mierenfoto's op mijn balkon die ik met honing heb gelokt, maar dat is meer omdat ik er bijna niet meer op uittrek met mijn MP-E 65mm. Het zal ook niet echt een uitdaging voor mij zijn als ik die beestjes thuis zou houden, ik zou het zelfs niet eens leuk vinden om te doen, je hebt pas voldoening als het een uitdaging is. ​

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
                    Mooi, en heel erg bedankt voor de uitleg er achter.
                    Ik zag dat je er een andere topic om vroeg, dus ik dacht ik doe de info maar meteen in deze nieuwe topic... Je kan altijd vragen stellen..

Rob,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      Nee natuurlijk niet, alle foto's zijn gemaakt in de vrije natuur, behalve dan die mierenfoto's op mijn balkon die ik met honing heb gelokt, maar dat is meer omdat ik er bijna niet meer op uittrek met mijn MP-E 65mm. Het zal ook niet echt een uitdaging voor mij zijn als ik die beestjes thuis zou houden, ik zou het zelfs niet eens leuk vinden om te doen, je hebt pas voldoening als het een uitdaging is. ​

Ik zag dat je er een andere topic om vroeg, dus ik dacht ik doe de info maar meteen in deze nieuwe topic... Je kan altijd vragen stellen..

Rob,
                      Hele dikke dank u!

Top, moet eerlijk zijn dat het aanstekelijk werkt.
                      Ik heb een Sigma 105mm 2.8 macro 1:1, en een paar extension tubes. Zou ik iets gelijkaardig kunnen bereiken als ik er een flits en een diffuser bij koop? (en met 33Mpixels kan ik ook nog een factor 2 croppen zonder extreem kwaliteitsverlies)

Als ik zie dat de hoornaar zowat 1:1 is, dan geeft dat hoop.
                      Ik ga in elk geval op een heldere ochtend eens wat proberen in de tuin. Zonder oefenen zal het nooit lukken. En als ik dan wat in de buurt geraak, dan kan ik nog gaan shoppen.

Comment

Heel mooie

Groetjes,
                        Patric

http://www.photo-patricske.be
                        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
                          Hele dikke dank u!

Top, moet eerlijk zijn dat het aanstekelijk werkt.
                          Ik heb een Sigma 105mm 2.8 macro 1:1, en een paar extension tubes. Zou ik iets gelijkaardig kunnen bereiken als ik er een flits en een diffuser bij koop? (en met 33Mpixels kan ik ook nog een factor 2 croppen zonder extreem kwaliteitsverlies)

Als ik zie dat de hoornaar zowat 1:1 is, dan geeft dat hoop.
                          Ik ga in elk geval op een heldere ochtend eens wat proberen in de tuin. Zonder oefenen zal het nooit lukken. En als ik dan wat in de buurt geraak, dan kan ik nog gaan shoppen.
                          Ik dacht (uit mijn hoofd) dat je met 3 extension tubes (totaal 68mm) en een 1:1 105mm macrolens 1+68/105 max 1.6x kan vergroten, maar je verliest dan wel behoorlijk wat DOF en licht en je moet erg dichtbij komen, dus een simpel flitsje met een krom gebogen A4 velletje is dan goed om mee te experimenteren voordat je meteen dure dingen aanschaft... Met de MP-E 65mm is de DOF overigens ook heel klein...
                          Met 1:1 kun je dus al heel wat mooie opnamen maken, de meeste foto's op het forum zijn close-up, dus geen echte 1:1. Een foto zoals de hoornaar is dus te doen met een gewone macrolens.

Ik denk dat je gewoon veel moet fotograferen dan begin je vanzelf de resultaten te zien die je met jouw setup kan maken... ik zou niet meteen alles aanschaffen, eerst doen en dan loop je vanzelf tegen grenzen op en dan zou ik goed nadenken over een volgende stap en wat daar precies voor nodig is. Maar de Canon MP-E65mm is in mijn ogen 1 van de beste lenzen die je kan hebben als je voor extreme macro wil gaan, tot 5x vergroting, maar je moet er dan echt een grote passie voor hebben om deze te gebruiken want niet iedereen heeft er een goede klik mee en dan kan het op een teleurstelling uitlopen, dat heb ik maar al te vaak gezien.

Ik zou zeggen ga eerst een tijdje aan de slag en kom er achter wat je (kan en niet kan) met je huidige setup en kijk waar je passie ligt voordat je dingen gaat aanschaffen...
                          Ik heb zelf in het begin ook met extension tubes gewerkt maar mij beviel het niet echt, maar dat is persoonlijk.

Rob,

Comment

Prachtige foto
                            GROETJES ROSIE
                            Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                            panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Working...
                            X