Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stackje van 21 foto's + up

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Stackje van 21 foto's + up

Twee jaar geleden heb ik me een 2de-hands manuele macroslede aangeschaft. Inmiddels heb ik een camera die zelf stack-reeksen kan maken.
    Leuk om mee te experimenteren en prachtig om te zien wat er hier op het forum verschijnt. Voor mijzelf vond ik - waarschijnlijk afhankelijk van het onderwerp - dat er in de foto's minder leven zat.
    Hierbij toch eentje van april 2023. Benieuwd wat jullie er van vinden . . .

bedankt om te komen kijken,
    Luc

Update:

Opnieuw vertrokken van de raw-bestanden en andere software gebruikt.
    In 2023 met verschillende programma's geëxperimenteerd dus weet ik niet meer wat ik toen gebruikt heb . . .
    Nu gestackt met Luminar Neo en storende grashalmen weggepoetst in Photoshop.
    Last edited by LucFT; 14 mei 2025, 10:34.

Ik ben geen stack-expert, maar als ik kijk met de ogen van gevoel, dan vind het het een hele mooie kleurrijke plaat, knap gedaan...
    ik zie wel wat halo's om enkele bloemblaadjes, weet niet of dit een stackfout is? maar ik vind dat zeker niet storend

Rob,

Comment

Zeer aantrekkelijk beeld: je ziet het stuifmeel klaar zitten voor transport; De kleur van de blaadjes passen bij de rest van de omgeving en trekken de aandacht echt naar het onderwerp zelf. De halo rond de bloem vond ik ook wel eigenaardig, maar geeft de bloem een meer ondersteunende rol t.ovo. de nuchtere weergave van de bij.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Ik zou vooreerst de bloem wat rechter zetten en iets meer ruimte geven aan de rechterkant. Ik zou de hooglichten wat temperen aan de bovenkant van de witte blaadjes. De kleuren zijn goed en mooi maar je hebt wat last van 'colorbanding'. Waarschijnlijk wat teveel aan de schuivertjes getrokken en/of vertrokken van jpg bestanden i.p.v. raw bestanden. Die colorbanding kun je wat verminderen door wat ruis toe te voegen. Wat betreft het maken van de stack. Je hebt wat last van witte randen rond de blaadjes. Dat moet je zeker zien te vermijden want dat is niet mooi. Je kan dit het best oplossen tijdens het samenstellen van de stack. Met welk programma doe je dit? Je kunt het ook nadien oplossen door gebruik te maken van de stempel tool in Photoshop (of een andere fotobewerkingsprogramma) maar dat is veel moeilijker.

Comment

Up is volgens mij stukken beter geworden.
          Geen colorbanding niet meer - de witte randen rond de blaadjes zijn weg en bloem staat mooi recht. Foto mocht misschien iets meer ruimte hebben en kan nog iets meer scherpte verdragen.

Comment

De up is duidelijk beter in de eerste zie ik duidelijk halo.
            Geyst

Comment

Ik vind persoonlijk het origineel mooier, halo's storen mij niet zo... ook de helderheid van het wespje en de scherpte van het oogje komen daar beter uit... de up oogt ook iets somberder qua licht..

Rob,

Comment

mijn voorkeur blijft bij de originele afwerking: de halo zorgt voor een sentimenteler sfeer.
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Working...
                X