Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbekenner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Kleurbekenner

    Hedychrum niemelai is de naam. 5mm tot 8mm groot en enorm actief. Dit is een lid uit de goudwespengroep. Er is niet direct een Nederlandstalige naam voor die insectje.
    Ik vind die voor het vierde jaar op dezelfde planten (Hortensia) in de tuin, alleen, hij is zo vluchtig en wispelturig dat een scherpe foto nemen vaak hopeloos is. Daarbij vind ik die ook enkel in de bloeitijd van deze planten.
    Wat de betekenis is voor het kleuren van de verschillende lichaamsdelen weet ik niet, maar wanneer je dit ziet sta je wel even stil bij de kracht van de natuur en wat evolutie ons op levert.



    Hedychrum niemelai





    Update (tip chrisvdv)


    Last edited by Wim.Vanmaele; 4 september 2024, 20:14. Reden: Plantennaam: Hortensia + geupdated beeld (tip chrisvdv)
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Deze foto van dit kleurrijk insectje is bijzonder goed gelukt en scherp.
    Ik had enkel nog dat bruin vlekje op dat blad aan de linkerkant verwijderd.

    Comment


    • #3
      Erg mooie foto van een moeilijk model. Top. Over welke plant gaat het?
      Geyst

      Comment


      • #4
        Mooie, nog nooit zelf gezien jammer genoeg ...
        Dus ook wel wat benieuwd op welke planten je die kan vinden
        Het zouden ook rovers zijn die in de buurt van bijenhotels op jacht gaan dacht ik ...
        Last edited by Frakske; 4 september 2024, 14:10.
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Knap
          grt
          Gerrit

          Comment


          • #6
            Het zouden ook rovers zijn die in de buurt van bijenhotels op jacht gaan dacht ik ..
            Klopt ik heb er hier een keertje gezien onder het bijenhotel;
            Geyst

            Comment


            • #7
              Heel mooi zo op de witte bloem, met prachtige kleurtjes, wat kan dat mini wereldje toch mooi zijn.
              GROETJES ROSIE
              Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
              panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

              Comment


              • #8
                een hele mooie plaat

                Comment


                • #9
                  De plantengroep waar ik die op weer vind (waarschijnlijk omdat dit nagelwitte bloemen zijn en je zo direkter insecten kan waarnemen) is Hortensia.
                  Dank voor het bekijken van de foto. Bij het origineel is er een update waar het bruine vlekje is weggewerkt.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de up, up is inderdaad beter volgens mij.

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt, nu je het zegt, Hortensia dat was eigenlijk te merken aan dat nog gesloten knopje net achter het vliegje
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                        Bedankt, nu je het zegt, Hortensia dat was eigenlijk te merken aan dat nog gesloten knopje net achter het vliegje
                        Is wel geen vliegske hoor, 't is wel degelijk een genoot van de wespen, meer in het bijzonder goudwespen.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Ik zie dat je ook de kleuren wat meer verzadigd (of levendiger) hebt over de hele foto. Maar daardoor valt dat rood aan de rechterkant in de achtergrond (en linksboven) nu wat teveel op.
                          Ik had enkel de wesp gedaan.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                            Ik zie dat je ook de kleuren wat meer verzadigd (of levendiger) hebt over de hele foto. Maar daardoor valt dat rood aan de rechterkant in de achtergrond (en linksboven) nu wat teveel op.
                            Ik had enkel de wesp gedaan.
                            Raar, want ik heb enkel het vlekje even weggehaald. Foto openen, vlekje aanduiden, opruimen en foto bewaren. De aanpassing is gebeurd op de originele foto en dan in PS verkleind naar 1940px (breedte) op. De compressieverhouding is 95% (anders wordt het beeld te groot). Misschien zit hierin een verklaring voor jouw waarneming ?
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

                              Raar, want ik heb enkel het vlekje even weggehaald. Foto openen, vlekje aanduiden, opruimen en foto bewaren. De aanpassing is gebeurd op de originele foto en dan in PS verkleind naar 1940px (breedte) op. De compressieverhouding is 95% (anders wordt het beeld te groot). Misschien zit hierin een verklaring voor jouw waarneming ?
                              Eigenaardige manier van werken maar voor jou waarschijnlijk een gewoonte om zo te werken. Toch is er een verschil tussen de 2 foto's wat betreft kleuren. Ik heb dit op verschillende schermen bekeken.
                              Ik sla al mijn bewerkingen en lagen op in PS in een psd of psb bestand en werk telkens van daaruit. Ik werk bij wijzigingen telkens vanaf mijn laatste laag, daarna gebruik ik websharpener om een laatste verscherping toe te passen en exporteer ik dan die foto naar een jpg bestand die ik plaats op Flickr.

                              Ik heb intussen eens je foto's gedownload en zie dat de eerste geen kleurprofiel heeft (dus = sRGB standaard kleurprofiel) en de tweede heeft als kleurprofiel "Display P3" (is meer voor video). Waarschijnlijk ligt daar het verschil
                              Last edited by chrisvdv; 6 september 2024, 16:43.

                              Comment

                              Working...
                              X