Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schorpioenvlieg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Schorpioenvlieg

Een schorpioenvlieg.
    Stack van 125 foto's
    f5.6 - 1/60s - iso 400
    Toch een uur of 3 bezig geweest om deze puzzel goed te krijgen.

Last edited by chrisvdv; 30 augustus 2024, 11:39. Reden: Enkele kleine correcties aangebracht.

En die heeft nog een klein beestje in zijn nek zitten.
    Heel mooie stack, aangename scherpte, waarmee ik bedoel dat het geen pijn doet aan de ogen.

3 uur werk voor Helicon (vermoed ik). Geduld wordt beloond.

Ik neem aan dat je zo een reeks alleen heel vroeg kan nemen terwijl het nog relatief koud is zodat je model(len) stil blijven zitten.
    Met de juiste instellingen, die jij bepaalt, kan je camera dat volautomatisch. Zonder pauze tussen de opnames heeft hij dan toch wel wat seconden nodig, dus een stilzittend model is noodzakelijk.
    Er zijn macrofotografen die dit soort beelden uitsluitend met dode insecten maken. Die mogen eens komen kijken naar wat jij hier presteert.
    Last edited by LucFT; 29 augustus 2024, 20:43.

Comment

Bedankt Luc voor je mooie commentaar. Ja deze foto's zijn deze morgen in de koelte genomen. Ik had het geluk dat ie heel stil zat + dat het windstil weer was en als ik dicht kwam met mijn vinger zonder hem aan te raken kon ik hem enigszins van richting doen draaien.
      Die 3 uur was voor de stacking in Helicon Focus + alle bewerkingen in Photoshop.
      De schorpioenvlieg was niks aan 't oppeuzelen. Zo ziet de mond van deze vlieg er uit.
      Last edited by chrisvdv; 29 augustus 2024, 20:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
        Bedankt Luc voor je mooie commentaar. Ja deze foto's zijn deze morgen in de koelte genomen. Ik had het geluk dat ie heel stil zat + dat het windstil weer was en als ik dicht kwam met mijn vinger zonder hem aan te raken kon ik hem enigszins van richting doen draaien.
        Die 3 uur was voor de stacking in Helicon Focus + alle bewerkingen in Photoshop.
        De schorpioenvlieg was niks aan 't oppeuzelen. Zo ziet de mond van deze vlieg er uit.
        Bedankt voor je antwoord Chris. Ik had ondertussen wat opgezocht en gezien dat die mond zo is, dus had ik - voor dat jouw reactie hier stond - mijn tekst aangepast . . .
        Ik vermeld dit maar omdat het anders voor andere lezers wat verwarrend kan worden.

Comment

Ik heb intussen ook eens nagekeken naar de duur van deze fotostack zelf. Deze stack van 125 foto's komt uit een reeks van 200 en deze reeks heeft 32 seconden geduurd om te fotograferen.
          Ik neem meestal een ruime marge om er zeker van te zijn dat alles er op staat want soms is het niet zo goed te zien door de zoeker.

Comment

Heel knap!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
              Ik heb intussen ook eens nagekeken naar de duur van deze fotostack zelf. Deze stack van 125 foto's komt uit een reeks van 200 en deze reeks heeft 32 seconden geduurd om te fotograferen.
              Ik neem meestal een ruime marge om er zeker van te zijn dat alles er op staat want soms is het niet zo goed te zien door de zoeker.
              Gebruik je een focusrail en flits? Ik heb gisteren een eerste keer een stack van 12 foto's gemaakt en vond dit al moeilijk,laat staan 200 foto's zonder beweging .
              Super foto, helemaal mijn smaak.

Comment

Nee ippe, geen focusrail en geen flits. Ik gebruik het ingebouwde bracketing programma in mijn Canon R5 en daarmee kun je geen flits gebruiken.
                Ik gebruik een statief en een led ring licht van Godox. Een stack maken uit de hand is zeer moeilijk en vraagt een bepaalde techniek.

Comment

Heel knap/mooi op de plaat gezet, in mijn fanatieke periode ging ik ook vaak vroeg op pad maar dan zijn ze nog heel erg op hun hoede, vind dit wel een hele lastige snuiter om dichtbij te komen, maar jij hebt geluk dat deze bleef zitten... Met mijn MP-E 65mm moet ik toch tot op een paar cm naderen als ik mijn flitsverachter meereken..

Rob

Comment

Knap beeld Chris, dat mannetje staat er mooi op en de scherpte is ook niet té zoals Luc reeds aangaf !
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Working...
                    X