Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele vliegers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Enkele vliegers

Ze vliegen nu overal. Keuze genoeg om er enkele op te nemen.

Er zijn er nog veel meer natuurlijk maar ik kan ze niet allemaal hier plaatsen.

De rest vind je op mijn vernieuwde vliegende beestjes overzicht:

http://users.skynet.be/fotoopa/beest...tjes_page1.htm

Dit zijn de gemakkelijkste beestjes, veel moeilijker gaat het voor vliegen, muggen enz. Nog een beetje oefenen en die komen er ook wel.
    Volgende week zou de nieuwe lens moeten binnenkomen en dan moet het veel beter gaan.

Frans

Re: Enkele vliegers

vind het altijd maar knap hoor dit genre opnamen, ben benieuwd naar de opnamen straks met je nieuwe lens.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Die zweefvliegen blijven nog wel eens even stil hangen. Vanmiddag trachtte ik ook weer eens zo'n beestje in de lucht te fotograferen, maar - en dat is frustrerend en tevens ietsje grappig - hoe langer zo'n beestje 'hangt', hoe langer ik de tijd wil nemen om scherp te stellen, omdat ik zo'n goed mogelijke foto wil maken. Heb aan alle geschoten foto's maar een goede overgehouden, omdat ik telkens iets te laat was. Terwijl ik toch meerdere malen zo'n beestje dusdanig in beeld had, dat het wellicht een mooie foto had opgeleverd.
      Wat ik maar even wil zeggen: mooie foto's!
      Panasonic Fz5 - Nikon 6t close-up lens

Comment

Bedankt Bouk en Ekkie_B.

De hommels en de zweefvliegen zijn idd de gemakkelijkste, maar toch gaat het niet vanzelf. De laaste dagen tracht ik ook andere beestjes vliegend te fotograferen maar dat is toch een heel stuk moeilijker. Zelfs met het laser systeem die zorgt voor dat de opname infocus staat is het heel moeilijk om het systeem zo in de hand te houden dat ze juist centraal komen te vliegen. Toen ik begon met het project had ik het toch veel eenvoudiger ingeschat. Maar vooral het tijdstip van opname kan je veel helpen. Midden in de dag zijn ze veel te aktief terwijl naar de avond toe of s'morgens bij het opkomen van de zon zijn hun vleugels stijver zijn en blijven ze veel kalmer. Ik pas nu mijn opname schema aan en dat helpt.

Op mijn web staan ook al andere beestjes. Zodra de lens binnen komt zal mijn werkafstand halveren en de belichting sterk verbeteren. Door die kortere werkafstand wordt het ook gemakkelijker afstanden in te schatten. Als de beestjes nu rapper schuw worden en wegvliegen wordt dit eerder een voordeel want als ze stil zitten kan ik geen opname maken.

Mijn techiek bestaat er nu in zittende beestjes op te zoeken en de laser te richten in de hoop dat ze wegvliegen. Doen ze dat dan is er heel veel kans dat ze door de laser gaan en opgenomen worden. Maar het blijft heel tijdrovend. Vergeet ook niet dat mijn camera al vooraf aan het opnemen is, de meeste opnames verlopen over een tijd tussen 20 en 40 seconden. Dat is ook de reden waarom soms nogal wat ruis te zien is. De tussenschutter gaat maar open als er een trigger is. Er zijn heel veel momenten dat ik de camera weer moet afduwen zonder opname en dus enkel een waardeloos zwart beeld overhoud met een wachttijd van nogmaals die opnametijd omdat de camera altijd eerst ruisonderdrukking moet uitvoeren. Als ik 40 sec opneem moet ik nog eens 40 sec wachten voor ik een nieuwe opname kan starten. Soms is dat heel vervelend.

Vliegen zijn de moeilijkste. Die gaan echt snel vliegen. Zelfs mijn tussenshutter met 6 msec vertraging is nog veel te traag. Maar als het lukt zijn het mooie opnames.

Nog een probleem is de zwarte achtergrond en het feit dat bv vliegen ook zwart zijn. Dan is de belichting vrij moeilijk. Heb je dezelfde opname met een witte bloem in de achtergrond dan moet je minstens 2 tot 3 stops minder flitsen. Omdat dit manueel ingesteld staat moet je dit vooraf gaan inschatten.

Frans

Comment

Klinkt ingenieus, beestjes schieten met een laser. Ik ren er maar gewoon wat achteraan. Het is een voordeel van m'n fz5, dat die niet al te groot is en vrij beweegbaar zogezegd. Andere beestjes dan zweefvliegen en hommels uit de lucht schieten zit er voor mij helaas niet in met mijn 'methode'.
          Wat ik me afvroeg: waarom moet je camera opnemen alvorens je een foto gaat nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ekkie_B
            Klinkt ingenieus, beestjes schieten met een laser. Ik ren er maar gewoon wat achteraan. Het is een voordeel van m'n fz5, dat die niet al te groot is en vrij beweegbaar zogezegd. Andere beestjes dan zweefvliegen en hommels uit de lucht schieten zit er voor mij helaas niet in met mijn 'methode'.
            Wat ik me afvroeg: waarom moet je camera opnemen alvorens je een foto gaat nemen?
            Dit heeft te maken met de opname techniek. Het princiep is dat een beestje 2 lasers kruist. De camera staat vooraf in focus op dit centraal punt waar de 2 lasers elkaar kruisen. Als beide lasers onderbroken worden zit er iets centraal in het beeld en kan er een foto genomen worden. Het probleem is echter dat beestjes heel snel vliegen en dat de camera, zelfs een D100 nog 112 msec tijd nodig heeft vooraleer daadwerkelijk de opname gebeurt. In die tijd is het beestje allang buiten zicht.
            Om dit op te lossen is er een extra tussen shutter gemaakt die nu tussen de lens en de camera zit. Zolang deze 2de shutter toe is kan de camera enkel zwart beeld opnemen. Hij wordt dus vooraf op opname gezet in de hoop dat er zo snel mogelijk een beestje door de 2 lasers gaat. De extra shutter is speciaal gebouwd en kan opengaan in 6 msec, dit is 20 maal sneller dan de D100. In 6 msec is het beestje niet zo ver weg zodat het meestal nog vrij behoorlijk in beeld staat. Vandaar dat de camera reeds vooraf op opname moet staan om die vertraging te omzeilen.
            Nadeel is echter dat je nooit vooraf weet als een beestje juist de 2 lasers gaat kruisen. Bij veel opnames moet ik na een verlopen tijd van 30 tot 60 sec noodgedwongen de cyclus stoppen omdat er geen beestje meer is of omdat het niet wil wegvliegen.
            Voordeel is wel als het beestje de lasers kruist, het bijna altijd perfect in focus staat.

Frans

Comment

Bedankt voor de heldere uitleg. Mijn waardering voor bovenstaande foto's is nog wat toegenomen!

Comment

Working...
              X